Gå til innhold

Veg: "Vestlandet er underprioritert av staten"


Anbefalte innlegg

Bergens Tidende: Bare lommerusk til vei fra staten

 

Ifølge BT og regionsjefar til vegvesenet på vestlandet, direktefinansierar vestlendingane 5 av 6 kroner brukt på veg på vestlandet. Av dette skal det skattleggast moms. I tillegg er dei statlege kronene intekter ifrå heile landet, vestlandet inkludert.

 

Dette kjem fram i ei veke der "store vegprosjekt" som Hardangerbrua har blitt beskuldt for å ta finansane vekk ifrå trafikksikring.

 

illustrasjon_461591a.jpg

 

Staten gir og staten tar

I realiteten er statens andel enda mindre. For det skal selvsagt kreves inn moms. Momsen varier fra prosjekt til prosjekt og regelverket er komplisert. Det er derfor vanskelig å komme med en samlet sum for hvor mye som har gått i retur fra prosjektene.

 

- Til Nordhordlandsbrua var det statlige bidraget i underkant av det de tok inn i moms, sier Ellevset.

 

Altså betalte vestlendingene penger til staten i tillegg til at de betalte for broen.

 

- For Hardangerbrua ligger den på 10-12 prosent, sier Olav Ellevset.

 

Statens bidrag til broen er på 11 prosent. Dermed kan staten ende opp med å tjene penger på broen, ikke bidra.

 

- Når det gjelder Hardangerbrua bidrar jo i realiteten staten ikke med noen ting, sier Ellevset.

 

Nettopp derfor reagerer regionveisjefen på at det den siste uken er skapt et inntrykk av at store samferdselsprosjekter på Vestlandets stikker av med midler fra andre deler av landet.

 

Blant annet er Hardangerbrua trukket frem som et eksempel på at Vestlandet får samferdselspenger som kunne blitt brukt til trafikksikringstiltak eller bedre veier østpå.

 

- I realiteten bidrar ikke staten med særlig mye til samferdsel på Vestlandet Her betaler vi for veiene og broene selv, sier Olav Ellevset, som for øvrig er trønder.

 

Dekker mer østpå

Ser en på gigantiske Oslopakke 3 som dekker en rekke større utbygginger i Oslo og Akershus, ligger det som en forutsetning at staten skal dekke 45 prosent av totalrammen på 53 milliarder kroner.

 

Deler av utbyggingen av E18 fra hovedstaden mot Sverige har en statlig andel på om lag 40 prosent. I NTP forutsettes det en statlig andel på 50 prosent for E-6 fra Gardermoen til Hamar.

 

- Den statlige andelen varierer fra prosjekt til prosjekt, men det som er sikkert er at Vestlandet langt fra får like mye som andre, sier Olav Ellevset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, oppover i Telemark vil du oppleve veg som nesten ikke er kjørbar, altfor mye høl og slikt. I Sogn, Hardanger og Bergensdistriktet m/Strilelandet(Sotra, Øygarden, Askøy) har jeg en oppleving av mye god veg, med visse helt klare unntak da, mens store deler av Telemark har farlig veg for både bil og fører. Politikere generelt bryr seg ikke mye om distrikta, og utbedrer gjerne veg i de mest sentraliserte områda. Det er synd, men hva kan vi vanlige folk gjøre da? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...