Gå til innhold

GNU Linux på ASUS EEE PC!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken distro? kopete eller pidgin hvis jeg ikke husker feil.

Jeg fant pidgin men jeg skal ærlig si at jeg skjønte ikke så mye av filen jeg fikk ned. Jeg er totalt Windows mann. Men linux er artig, lettere :)

Utenom noen ting jeg ikke skjønner:P

Hvilken distro? hae :p

Lenke til kommentar

Er det ikke Pidgin som ligger inne? Sjekk under Internet>Messenger. Den har støtte for de fleste protokoller. Om du absolut må ha MSN Live Messenger ville jeg anbefalt å legge inn XP om du har det.

Ellers så kan du jo legge inn transport for MSN-kontoen din til Google og snakke med dem når du er logga inn på Gmail, eller benytte deg av andre nettbaserte klienter.

Lenke til kommentar

Prøver du å instalere klienten MSN Messenger? Den er bare laget for Windows, og selv om det sikkert går ann å installere den gjennom Wine så bør du holde deg til en klient som er utviklet til Linux, aMSN eller Emesene er gode alternativer.

Om du bare har lyst til å chatte med MSN-vennene dine, ikke må ha et MSN Messenger-preg over klienten og ikke trenger alle funksjonene til MSN Messenger, les posten over din og sjekk om ikke Pidgin er installert.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å oppsummere diverse tips her, se i første post. Husker ikke hvilken som var ferdig installert i Xandros, men det var vel Pidgin eller Kopete, som begge støtter Microsoft sitt messenger system. Forsøk å koble opp med den først. Støtter anbefaling om bruk av aMSN, den må installeres separat, og du må sikre deg at du får en ny versjon. Les om det her.

Som generelt tips må du huske at det å installere programmer er vesentlig forskjellig fra hva du er vant til. Det er helt unnntaksvis at du ønsker å laste ned programmer selv fra nettet. Xandros, i likhet med alle Debian-baserte linux varianter (f.eks. Ubuntu) kommer med pakkesystemet APT, som håndterer all installering og nedlasting av programmer for deg. Du kan bruke Synaptic for å få tilgang til all funksjonaliteten du trenger fra APT. På Deian og Ubuntu gir APT deg tilgang på all programvare du kan tenke deg (jeg får listet opp over 25.000 tilgjengelige pakker på min Ubuntu boks her). Dessverre valgte Asus Xandros, som ikke har på langt nær like stort miljø til å pakke programmer, så utvalget er mer begrenset. Hvis du ønsker å ha full frihet, med enkel tilgang på all verdens åpen programvare bør du installere en mer vanlig linux variant på din EEEPC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...