Propanelgen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Vil helst anbefale Crossfire alikevel fordi ATI-kort er mye mer skjermkort for penga. På samme måte som at Hyundai er mer bil for penga enn Mercedes? Uansett, SLI ser ut til å fungere utmerket med de nyeste driverne så løp og kjøp! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nei! På samme måte som at Nissan GT-R er en bedre bil enn Renault R26 saken Crossfire er mye mer fleksibelt enn SLi også, og Nvidia har ellers en skikkelig til hackjob på brikkesett siden, 780i har ikke PCI-E 2.0 slik som reklamert, det var DERFOR det kjørte bedre på X58 plattformen. Skal du ha SLi så burde man helst ha AMD maskin eller Core i7, ellers er Crossfire mye bedre. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) nå har jeg hatt 3 sli systemer til nå. startet med evga 8800GTX i sli rett etter dens release i 06, så fikk jeg xfx 8800GTS 512mb i sli og nå har jeg gainward GTX280 i sli. så jeg vil da kunne tørre å påstå at jeg har litt erfaring med sli. først og fremst så ser det barskt ut inni kabinettet med 2 gpu'er som skal samarbeide om grafikken. konseptet er bra,men det er ikke slik at 2 kort gir dobbel ytelse eller at 3 kort gir trippel ytelse. du kan få noe som er nesten dobbel ytelse,men vanligvis så er ytelsen ikke noe mer enn 30-70% forbi ytelsen til single-gpu. enkelte ganger så er det kanskje ikke sli støtte i det hele tatt som nå med gta 4, det er kjedelig å betale ekstra for et kort du ikke kan bruke,men som bare drar strøm. en annen ting som irriterer er at når man skal aktivere eller deaktivere sli så må pc'n restartes for at de nye innstillingene skal tre i kraft. trippel sli har jeg ikke giddet å vurdere da forskjellen fra 2-3 kort knapt nok er merkbar i det hele tatt. vanligvis ikke noe mer enn toppen 30% mer ytelseved overgang fra 2 til 3 kort. i tillegg så må resten av systemet stå i stil med skjermkorta du bruker og da flyr pengene fort når du skal slå til med svindyre cpu'er,rask ram,entusiast hk og raptordisker. samt en lcd-skjerm på 22"+ for å få ut potensialet av kortene dine og systemet ellers. sist men ikke minst så må du også ha en solid psu da sli trekker mer strøm. en annen ting er at det er vansklig å få systemet til å være stille pga alle viftene som går for full motor pga høye temperaturer i kabinettet. men sli er ikke er ikke bare dårlig,den lar deg få spille på innstillinger og oppløsninger der andre single-gpu maskiner må si takk for seg. i benchmarks kan du gjøre knusende seier med høye scores og fps rate som aldri dupper under 60. er du på lan-party så er det tøft å sitte der med det sykeste og dyreste systemet som alle andre går å sikler rundt. jeg personlig har aldri vært på lan-party med noen av disse monstersystemene da jeg var redd for at en eller annen skulle være uheldig og ødelegge systemet eller at det rett og slet skulle komme en misunnelig pjokk og ødelegge på ren faenskap. dette er ihvertfall siste gangen jeg skal ha multi-gpu system,nå orker jeg ikke støyen mer og det evige maset om temperaturer i kassa. det er mer mas og kjas med dem enn jeg liker. moro for entusiasten som gjør systemet til sin stolthet og elsker å bruke mye tid med den,men for gjengs forbruker så er ikke dette nødvendig. når jeg ser folk som kjøpeR la si 8600GT for å kjøre dem i sli så tenker jeg bare; hva er vitsen,da er det bedre å heller kjøpe 1 bedre singlekort istedet for å kjøre to budsjett kort i sli. ergo så er ikke multi-gpu annet enn et fryd for øyet og en liten show-off som gir deg en liten boost i ytelsen. Endret 9. desember 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Vil et GTX 280 kort kreve mer strøm enn 9800GT sli løsningen jeg har idag? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 les disse fra google,men en standard gtx280 bruker maximalt 320+/- watt http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3334&p=9 http://enthusiast.hardocp.com/article.html...GVudGh1c2lhc3Q= Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Mange takk SLIguy for raskt svar Da kan det se ut som jeg kan bruke et GTX280 kort og ihvertfall et 260 Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Sa: Veldig mye. Det er også et dokumentert problem med multi GPUer i dag som inkluderer Sli, Crossfire, ....GX2 og ....X2 kort. Det er micro studdering. Dvs at du får bitte små "hikk ups" i bildet mens du spiller. Enkelte merker det ikke, men for andre er det utrolig irriterende. Selv har jeg bare lest om det og kjenner meg selv nok til å skjønne at noe slik, om jeg merket det, ville gjøre meg små gal. Derfor valgte jeg heller en 280GTX løsning (beste 1xCore kortet pr nå), men mitt spørsmål til deg SLIguy er. Har du merket noe til micro studdering på dine Sli PCer? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 eneste spillet der jeg har merket noe til dette er i "testdrive unlimited" ellers så merker jeg ingenting på andre spill. denne studderingen er minimal og merkes knapt,selv i tdu så er det ikke plagsomt syns jeg. men litt moro også da du ser at du kjører i average på 200fps og får noe stutter i bildet av og til............hehehe Lenke til kommentar
smy Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 SLi kunne gansk ok etter min erfarlig, det som har plaget meg mest med der er hovedkorten du må ha for bruk de. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Er nysgjerrig på hvordan dere er fornøyd med SLi, eller misfornøyd? Fungerer det bra i praksis? Hvor mange spill støtter dette/drar nytte av dette per dags dato? Noen her som har trippel SLi, funker det greit? Nysgjerrig PS: gammel nVidia-fanboy, så bare glem det ATi-tullet..hehe =) SLI fungerer helt fint. Det er ytterst få spill du opplever problemer med SLI i, og selv da så er det som regel lite som skal til for å fikse små quirks (oppdatere driver eksempelvis). Alle sill kan dra nytte av SLI, det er bare snakk om det er automatisk støtte for det eller ikke (altså om du velge SLI modus manuellt), men allere nyere spill som har litt produksjonsverdi har slik automatisk støtte, så det er sjeldent noe du må tenke på. Uten TVIL er den største utfordelen (opp til nå) med SLI at du måtte bruke et Nvidia hovedkort, som desverre bare er boss (spesiellt til overklokking). Nå derimot, hvor du kan få SLI på Intels X54 platofmr (om du skal bruk nehalem) så fungerer alt som en drøm sidne du får fordelene med både SLI og Intels gode chipset. I tillegg skalerer SLI (og tri SLI) eksepsjonellt bra på X58 platformen (altså mye bedre enn på tidligere chipeset). Nvidia hang litt etter på pris/ytelse før X58, men mellom den eksepsjonellt bra skaleringen på SLI og "Big Bang" driveroppdarteringen så har ytelsen altså økt veldig mye. Kort sagt er SLI ikke et problem i seg selv, det er plattformen du kjører den på som betyr mest, spesiellt ved overklokking, og pga. X58 platformen som nylig ble tilgjengelig stiller nå SLI betraktelig sterkere også. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Vil et GTX 280 kort kreve mer strøm enn 9800GT sli løsningen jeg har idag? Takk på forhånd Nei. Litt mindre skal det trekke ved load, så det skal gå fint med samme PSU om det er det du tenker på. Ved idle så vil det trekke MYE mindre. GTX 200-serien har fått veldig god power managment, så de trekker nå veldig mye mindre strøm ved idle enn tidligere kort - selv kort som er mye svakere. -Stigma Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Vil et GTX 280 kort kreve mer strøm enn 9800GT sli løsningen jeg har idag? Takk på forhånd Nei. Litt mindre skal det trekke ved load, så det skal gå fint med samme PSU om det er det du tenker på. Takk for svar Ja, det er akkurat dette jeg tenker på. Har ikke sjekket strømforsyningen enda, men da dette er en merke pc regner jeg med de har satt inn en strømforsyning som skal være god nok for 9800GT sli, og da er det godt å høre at denne også kan benyttes til GTX280 Ved idle så vil det trekke MYE mindre. GTX 200-serien har fått veldig god power managment, så de trekker nå veldig mye mindre strøm ved idle enn tidligere kort - selv kort som er mye svakere. -Stigma Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Takker for svar som var rettet mot mitt spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå