Flakkmeister Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Er nysgjerrig på hvordan dere er fornøyd med SLi, eller misfornøyd? Fungerer det bra i praksis? Hvor mange spill støtter dette/drar nytte av dette per dags dato? Noen her som har trippel SLi, funker det greit? Nysgjerrig PS: gammel nVidia-fanboy, så bare glem det ATi-tullet..hehe =) Lenke til kommentar
SVD Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Har ikke Sli selv, men det er jo ganske kjent at siden du må ha nVida brikkesett kan det bli en dårlig erfaring, og trippel sli har vel aldri helt fungert, da det skalerer veldig dårlig og spill kan ha problemer med og fungere med det. Men så lenge du holder deg til to kort skal det gå ganske greit, så lenge du ikke får problemer med brikkesettet, det er hvis du har en Intel plattform da siden nVida sine brikkesett til AMD skal være ganske gode. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Er nysgjerrig på hvordan dere er fornøyd med SLi, eller misfornøyd? Fungerer det bra i praksis? Hvor mange spill støtter dette/drar nytte av dette per dags dato? Noen her som har trippel SLi, funker det greit? Nysgjerrig PS: gammel nVidia-fanboy, så bare glem det ATi-tullet..hehe =) Jeg er nVidia fan jeg og! Så derfor har jeg selvfølgelig 8800GTS i SLI. For å være ærlig har jeg ikke sett noen stor forskjell. Ikke en gang på spill som Crysis. Men det ser jo rått ut inni dataen da Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Om du har AMD, så er det bare å gå SLi, for der har ikke Nvidia noen kontroll over minnekontrolleren. Sitter du på en Intel maskin, joda da er SLi riktig fy fy. Er Crossfire som gjelder med ATi kort, hvorfor kan du da spørre? Jo for Nvidia har rotet seg helt bort i minnekontrollere og har laget det største problembarnet noensinne, alt fra blåskjermer til merkelige krasj og HD korrupsjon er hva deres chipset avdeling har spydd ut. Mens Intel selv har Crossfire lisens så deres chipset er av en helt annen standard, for å sammenligne bil messig så er ett Intel brikkesett som en helt ny bil fra forhandler med garanti og alt, mens Nvidia er som den verste skranglekassa som knappt går på tomgang fra skroten! Det vil si, du kan ha flaks og få ett hovedkort som ikke gir deg hodebry eller du kan få noe som bare vil krangle, det er ren bingo. Ellers er SLi noe du kan innhente ytelse i enkelte spill, noen mangler totalt SLi støtte sånn som for eksempel GRID, men der sliter Nvidia generelt sett med å holde konstant FPS, de dropper som oftest ned i 5-8 og ligger der en god stund før de kommer opp igjen, ATi har samme problem men henter seg raskere inn enn Nvidia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg har to 4870 i CF, og det skalerer bra i allefall, bortsett fra barnehjemsbarnet Crysis da... Menne, CF skalerer vel bedre med både to og flere kort enn SLi generelt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Til Intel er det vel ikke en anbefaling fra meg... AMD er det vel bedre, men der er vel som med Intel AMD best på chipset til egne prosessorer. Og ATI har jo per dags dato det beste skjermkortet både topp og bang for the buck så... Lenke til kommentar
SVD Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg har to 4870 i CF, og det skalerer bra i allefall, bortsett fra barnehjemsbarnet Crysis da... Menne, CF skalerer vel bedre med både to og flere kort enn SLi generelt? Med to kort leder CF litt over SLI men er ganske likt, med flere kort en det blir det bare tull hos nVidia, mens ATI klarer 3 kort godt, 4 kort hos ATI har ikke fungert bra før men med den nye 4xxx serien kan det karnskje vere fikset, 2x 4870x2 skalerer iallefall ekstremt bra til at det er 4 gpuer. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) trippel sli har vel aldri helt fungert, da det skalerer veldig dårlig og spill kan ha problemer med og fungere med det. Trippel SLI fungerer egentlig ganske bra, spørs selvsagt på om applikasjonen egner seg til Multi-GPU. Skaleringen opp til Quad SLI er dog ofte ikke så god, både på grunn av begrensninger i DirectX, driver, applikasjon og kommunikasjonslinker. Om du har AMD, så er det bare å gå SLi, for der har ikke Nvidia noen kontroll over minnekontrolleren.Sitter du på en Intel maskin, joda da er SLi riktig fy fy. Er Crossfire som gjelder med ATi kort, hvorfor kan du da spørre? Jo for Nvidia har rotet seg helt bort i minnekontrollere og har laget det største problembarnet noensinne, alt fra blåskjermer til merkelige krasj og HD korrupsjon er hva deres chipset avdeling har spydd ut. Skjønner at du ikke har spessielt peiling. Minnekontrollerene til nVIDIA er meget gode. Problemene med chipset på Intel platformen ligger i FSB (front side bus), spessielt når man overklokker. På AMD platformen er bussen (HyperTransport) åpen, og det er lettere å designe ting. Det vil si, du kan ha flaks og få ett hovedkort som ikke gir deg hodebry eller du kan få noe som bare vil krangle, det er ren bingo. Tja, så lenge du ikke overklokker pleier det å gå bra. Sli en flopp da eller? Nei, overhodet ikke. Med to kort leder CF litt over SLI men er ganske likt, med flere kort en det blir det bare tull hos nVidia, mens ATI klarer 3 kort godt, 4 kort hos ATI har ikke fungert bra før men med den nye 4xxx serien kan det karnskje vere fikset, 2x 4870x2 skalerer iallefall ekstremt bra til at det er 4 gpuer. Det stemmer nok ikke. 4 GPU'er skalerer omtrent likt hos AMD og nVIDIA. Endret 16. august 2008 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
SVD Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Vel har hørt om mye trøbbel med tri-sli ustabilitet og dårlig skalering, mulig det er fikset nå i det siste men det har iallefal vert problemer med det. nVida brikesett til AMD er iallefal problemfritt som jeg har sett, bygde en pc med det for ikke lenge siden.(tenker da bare på brikkesettet og ikke SLI siden jeg ikke har erfaring med det) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Om det ikke er minnekontrolleren som er problemet (Tenker da spesielt på hele nordbrua og da selve linken mellom CPU og minne som en helhet) hvordan forklarer du da sensitiviteten med minnevalg? Altså det at enkelte brikker nekter den helt å samarbeide med selv om de har fulgt en og samme standard? Også sitter vi på HD korrupsjons bugget med 790i som fortsatt skjer etter den såkallte fiksen... Riktignok kan Nvidia ha fallt offer for Intel sine skitne markeds triks på dette feltet. SLi på AMD er nesten problemfritt, eneste du må passe på er NAM (Network Access Manager), får du denne inn så sliter du, den er også vanskelig å få bort og ut i etterkant også og spill som er svært kresne på rene protokoller (Company of heroes for eksempel) vil totalt nekte alt som har med tilkobling å gjøre om denne finnes der, slår også ut på NOD32 og da spesielt netlimiter, hvor sistnevnte produserer 30 sekunders lag. Så om du er obs under chipset driver installasjonen og velger bort NAM (Ser ikke ut til at ASUS tillater dette med deres drivere på plata, vet ikke om det er annerledes med pakken fra NV sin hjemmeside) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 GDI-Raptor : Selv om du jobber og får betalt fra Nvidia så betyr det vel ikke at du må lyge for dem heller? Utifra ditt innlegg så skulle man trudd at Nvidia sitt chipsett var problemfritt noe det langt ifra er. Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 minne kontroleren til Nvida er raskere en Intels. ja den har noen problemer men det er like mye intel feil så nvida, siden dem liker ikke hverandre. Ikke all minne vil funke på intelchipset heller. 790 har ikke noen hdd korrupsjons lenge. men intel chipset er enklere få stabile. Og AMD korta er litt bedre kommer i pris, men nesten på tide at amd får inn noe penger før dem går konk Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 GDI-Raptor : Selv om du jobber og får betalt fra Nvidia så betyr det vel ikke at du må lyge for dem heller? Utifra ditt innlegg så skulle man trudd at Nvidia sitt chipsett var problemfritt noe det langt ifra er. Jeg får ikke penger av nVIDIA, de er heller ikke min arbeidsgiver!!!! Har aldri sagt at noen chipset er problemfrie. Jeg har bare sagt at mange her er flinke til å overdrive. PS! Dette innlegger et skrevet på en maskin med 790i chipset som ikke har noen problemer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 GDI-Raptor : Selv om du jobber og får betalt fra Nvidia så betyr det vel ikke at du må lyge for dem heller? Utifra ditt innlegg så skulle man trudd at Nvidia sitt chipsett var problemfritt noe det langt ifra er. Jeg får ikke penger av nVIDIA, de er heller ikke min arbeidsgiver!!!! Har aldri sagt at noen chipset er problemfrie. Jeg har bare sagt at mange her er flinke til å overdrive. PS! Dette innlegger et skrevet på en maskin med 790i chipset som ikke har noen problemer. Du har selv sagt at du får skjermkort fra Nvidia, noe som tilsvarer en form for betaling, korriger meg om jeg husker feil. Skjønner at du ikke har spessielt peiling. Minnekontrollerene til nVIDIA er meget gode. Problemene med chipset på Intel platformen ligger i FSB (front side bus), spessielt når man overklokker. På AMD platformen er bussen (HyperTransport) åpen, og det er lettere å designe ting. Noe er alvorlig galt når man får utrolig mye problemer med å bruke minnebrikker, å mikse minnebrikker fungerer spesielt dårlig på Nvidia chipsett, og hovedsakelig så er Nvidia hovedkortene Ekstremt sære på å godta både minnebrikker og spesifikasjoner. Om problemet bare hadde ligget i FSB og hos Intel så hadde det ikke noe spesielt å si hvilke brikker som ble stappet inn så lenge de var DDR2 og SPD , men dette stemmer jo overhodet ikke. Vi satt nettop og feilsøket på et 780 kort og etter 4 sett med minnebrikker (corsair Dominator 8500, Corsair Twin 6400 og crucial et eller annet + Kingston) så ga vi egentlig opp. Hovedproblemet hans var at kortet rett og slett nektet å fungere på 400fsb med mer enn 2 brikker, 333 gikk greit, men med en gang han gikk over denne magiske grensen så nektet systemet å boote. Ikke rart jeg er oppgitt? Kortet ble sendt til RMA etter at vi fikk en haug med minnefeil med memtest86 på corsair brikkene jeg hadde tatt med (333fsb), spesielt da de samme brikkene på mitt hovedkort med samme innstillinger fungerer problemfritt og uten feil. Nei, Nvidia har gjort en slett jobb med chipsettet sitt og legger skylden på Intel, man kan jo heller spørre seg hvorfor de ikke heller har stoppet produksjon av chipsett før når de ikke kan tilby kundene sine fungerende hovedkort. Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 GDI-Raptor : Selv om du jobber og får betalt fra Nvidia så betyr det vel ikke at du må lyge for dem heller? Utifra ditt innlegg så skulle man trudd at Nvidia sitt chipsett var problemfritt noe det langt ifra er. Jeg får ikke penger av nVIDIA, de er heller ikke min arbeidsgiver!!!! Har aldri sagt at noen chipset er problemfrie. Jeg har bare sagt at mange her er flinke til å overdrive. PS! Dette innlegger et skrevet på en maskin med 790i chipset som ikke har noen problemer. Du har selv sagt at du får skjermkort fra Nvidia, noe som tilsvarer en form for betaling, korriger meg om jeg husker feil. Skjønner at du ikke har spessielt peiling. Minnekontrollerene til nVIDIA er meget gode. Problemene med chipset på Intel platformen ligger i FSB (front side bus), spessielt når man overklokker. På AMD platformen er bussen (HyperTransport) åpen, og det er lettere å designe ting. Noe er alvorlig galt når man får utrolig mye problemer med å bruke minnebrikker, å mikse minnebrikker fungerer spesielt dårlig på Nvidia chipsett, og hovedsakelig så er Nvidia hovedkortene Ekstremt sære på å godta både minnebrikker og spesifikasjoner. Om problemet bare hadde ligget i FSB og hos Intel så hadde det ikke noe spesielt å si hvilke brikker som ble stappet inn så lenge de var DDR2 og SPD , men dette stemmer jo overhodet ikke. Vi satt nettop og feilsøket på et 780 kort og etter 4 sett med minnebrikker (corsair Dominator 8500, Corsair Twin 6400 og crucial et eller annet + Kingston) så ga vi egentlig opp. Hovedproblemet hans var at kortet rett og slett nektet å fungere på 400fsb med mer enn 2 brikker, 333 gikk greit, men med en gang han gikk over denne magiske grensen så nektet systemet å boote. Ikke rart jeg er oppgitt? Kortet ble sendt til RMA etter at vi fikk en haug med minnefeil med memtest86 på corsair brikkene jeg hadde tatt med (333fsb), spesielt da de samme brikkene på mitt hovedkort med samme innstillinger fungerer problemfritt og uten feil. Nei, Nvidia har gjort en slett jobb med chipsettet sitt og legger skylden på Intel, man kan jo heller spørre seg hvorfor de ikke heller har stoppet produksjon av chipsett før når de ikke kan tilby kundene sine fungerende hovedkort. har 780i selv asus kort.. ikke noe problem med verken ballistix tracer 8500 eller ocz sli 8500 minnet mitt.. hadde ocz minnet kjørendes på 1250mhz sist uten problem.. og ikke hatt noen hdkorrupsjon e.l heller.. Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg har to 4870 i CF, og det skalerer bra i allefall, bortsett fra barnehjemsbarnet Crysis da... Menne, CF skalerer vel bedre med både to og flere kort enn SLi generelt? Med to kort leder CF litt over SLI men er ganske likt, med flere kort en det blir det bare tull hos nVidia, mens ATI klarer 3 kort godt, 4 kort hos ATI har ikke fungert bra før men med den nye 4xxx serien kan det karnskje vere fikset, 2x 4870x2 skalerer iallefall ekstremt bra til at det er 4 gpuer. Gjelder disse problemene GX2 også? Har tenkt å ha GX2 på et p35 kort. Dette hovedkortet er msi og har crossfire-støtte. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Er det fortsatt sånn at SLI kun støtter én skjerm? Da jeg vurderte SLI til min maskin for en stund siden, så droppet jeg det da SLI ikke støttet bruk av to skjermer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg har to 4870 i CF, og det skalerer bra i allefall, bortsett fra barnehjemsbarnet Crysis da... Menne, CF skalerer vel bedre med både to og flere kort enn SLi generelt? Med to kort leder CF litt over SLI men er ganske likt, med flere kort en det blir det bare tull hos nVidia, mens ATI klarer 3 kort godt, 4 kort hos ATI har ikke fungert bra før men med den nye 4xxx serien kan det karnskje vere fikset, 2x 4870x2 skalerer iallefall ekstremt bra til at det er 4 gpuer. Gjelder disse problemene GX2 også? Har tenkt å ha GX2 på et p35 kort. Dette hovedkortet er msi og har crossfire-støtte. Gx2 kortene er ikke like berørte av dette som SLI oppsett da de har 2 kjerner i en gpu. 2x skjermkort må benytte seg av hovedkortet til å kommunisere seg immelom (og broen). I praksis så er både Crossfire og SLI aldri 100% bedre når man har 2x kort, i de fleste tilfeller ser vi på ytelseendringer fra den negative skalaen opp til 100% I noen veldig få tilfeller. Om man tar gjennomsnittelig ytelseøkning for SLi så vil man se at veldig mange spill faktisk ikke støtter det fult ut og man i snitt kanskje kun har 50% eller mindre i ytelseøkning rent generelt. Ati sin 4870X2 løsning er ikke bedre enn Gt280 løsningen fordi det har 2x fysiske gpu på et kort isteden for 1x fysisk gpu (selv om det teknisk er 2 x 9800 kjerner på en gpu) og man kan muligens i praksis fortsatt se de samme problemene som Crossfire / Sli har. Men det må sannsynligvis komme flere utdypende tester for å bekrefte dette. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Nå som det har kommet nye oppgraderinger innen drivere i SLI og slikt fungerer SLI UTMERKET! Ingen problemer, ingen bluescreen, ingen ikkenoe! Absolutt å anbefale. Vil helst anbefale Crossfire alikevel fordi ATI-kort er mye mer skjermkort for penga. Er det fortsatt sånn at SLI kun støtter én skjerm? Da jeg vurderte SLI til min maskin for en stund siden, så droppet jeg det da SLI ikke støttet bruk av to skjermer. Nå er det også mulighet for to skjermer i SLI! Endret 3. desember 2008 av Munty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå