Chaalex Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Hei! Jeg har trent regelmessig 3-4 ganger i uka nå i et halvt år, har aldri trent noe før dette. Helt til nå nylig har jeg spist slik jeg "alltid" har gjort, men i det siste har jeg begynt å bli veldig sulten etter trening. Jeg veier 66kg og er 180 høy, når jeg trener løper jeg 6-10 kilometer etterfulgt av styrketrening. Da går det i bryst, rygg og armer. I dag etter trening spiste jeg en god morgen yougert, en stor bolle frokostblanding og en halv baguette med egg. Før klarte jeg meg fint med en av delene. Bør jeg begynne å spise slik jeg gjorde før igjen, eller er den ekstra sulten et godt tegn i forhold til å bygge muslker og komme i bedre form? Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Nå har ikke jeg så mye peil på trening, men du bør spise mer, til du er mett. Ser ut til at kroppen din har kommet til det stadiet der den begynner å bygge større muskler, og da trengs det mye mer næring enn før du begynte å trene. Prøv å spis så mye som mulig matvarer med mettet fett og proteiner. Kortere sagt, du begynner å bli bola, spis mer. Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Nå har ikke jeg så mye peil på trening, men du bør spise mer, til du er mett. Ser ut til at kroppen din har kommet til det stadiet der den begynner å bygge større muskler, og da trengs det mye mer næring enn før du begynte å trene. Prøv å spis så mye som mulig matvarer med mettet fett og proteiner. Kortere sagt, du begynner å bli bola, spis mer. Og protein er det vel i både yougert, melk og egg hvis jeg ikke tar helt feil? Takk for svar=) Jeg er ikke noe fan av sånt protein pulver, energi bars og drikker og sånt så prøver å få det i meg naturlig. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er protein i melkeprodukter ja, bare å fortsette å spise yoghurt og drikke melk det. Er heller ikke noen særlig fan av proteinpulver og slikt, men om du vil ta det for raskere resultater er det du som avgjør Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 alltid vært skrubbsulten etter trening jeg. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) hvordan er det egentlig met spising før og etter trening? hvor lenge etter middag burde man vente før man trener f.eks? burde man spise rett etter trening? hva burde man spise? funker det å spise en mellomstor bolle med kellog's special med valnøtter og litt melk? og kanskje en banan i tillegg? Endret 19. august 2008 av EMiRo Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Nå har ikke jeg så mye peil på trening, men du bør spise mer, til du er mett. Ser ut til at kroppen din har kommet til det stadiet der den begynner å bygge større muskler, og da trengs det mye mer næring enn før du begynte å trene. Prøv å spis så mye som mulig matvarer med mettet fett og proteiner. Kortere sagt, du begynner å bli bola, spis mer. Du har ikke peiling nei, det ser vi, hva faen mener du med Bola? at han begynner å bli bola? dummeste kommentaren jeg har sett her inne ( og de er det mange av) til trådstarter: når du trener så forbrenner du flere kcal enn om du kun sitter stille, så det er en naturlig reaksjon av kroppen din at du begynner å få bedret appetitt. Prøv og sett opp en kostholdsplan, så du ikke stapper i deg alt-alltid, hvis du skjønner hva jeg mener.. Proteinrik mat, er generelt alt som er laget av dyr, kalkunfilet, kyllingfilet,svinefilet osv.. Du veier jo ikke så mye at det gjør noe, og kan fint legge deg i 2-300 i kcal overskudd, så kommer vekta også til å krabbe oppover... Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Nå har ikke jeg så mye peil på trening, men du bør spise mer, til du er mett. Ser ut til at kroppen din har kommet til det stadiet der den begynner å bygge større muskler, og da trengs det mye mer næring enn før du begynte å trene. Prøv å spis så mye som mulig matvarer med mettet fett og proteiner. Kortere sagt, du begynner å bli bola, spis mer. Du har ikke peiling nei, det ser vi, hva faen mener du med Bola? at han begynner å bli bola? dummeste kommentaren jeg har sett her inne ( og de er det mange av) til trådstarter: når du trener så forbrenner du flere kcal enn om du kun sitter stille, så det er en naturlig reaksjon av kroppen din at du begynner å få bedret appetitt. Prøv og sett opp en kostholdsplan, så du ikke stapper i deg alt-alltid, hvis du skjønner hva jeg mener.. Proteinrik mat, er generelt alt som er laget av dyr, kalkunfilet, kyllingfilet,svinefilet osv.. Du veier jo ikke så mye at det gjør noe, og kan fint legge deg i 2-300 i kcal overskudd, så kommer vekta også til å krabbe oppover... Åh, for det mente jeg så seriøst. Hehe, her jeg kommer fra bruker vi ordet bola altfor mye i altfor mange sammenhenger. Det jeg mente er at han begynner å blir sterkere, utvikle større muskler, og får høyere forbrenning som gjør at kroppen krever mer næring. Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Ok =) Tusen takk for alle svar. Jeg lurer egentlig også litt på det emiro spurte om også hvis noen vet... Lenke til kommentar
-GrAvYy Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Før jeg trener spiser jeg hvertfall til ejg er stappa Og prøver å unngå for mye monosakkarider Lenke til kommentar
eflas Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 har hørt at en ikke bør trene før 2 timer etter siste måltid. og at en bør spise mye etter trening for at glykogen(fett)lagrene rundt i kroppen skal fylles opp igjen, og for å få proteiner til å bygge muskler av. kroppen er ekstra mottagelig for ny energi den første halvtimen etter trening, så det er lurt å spise da. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Før styrketrening burde du minst spise 1 time før trening. Før kondisjonstrening burde du minst spise 2 timer før trening. Uansett burde du spise noe som har lav glykemisk indeks som f.eks havregryn eller grovt brød. Siden du jogger først, må du vente litt lengre før du får trent og maten du spiste før trening har blitt unødvendig brukt, hvis det forståelse for dette. Kanskje det er lurer å kjøre styrketrening før jogginga slik at du kan starte tidligere. Etter trening er det lurt å få i seg noe med som øker blodsukkeret, f.eks rosiner, sjokolade/sjokolade melk eller karbohydrat pulver. Også bør du få i deg noe proteiner, f.eks tunfisk eller melk. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Spiser du for tett intil eller under trening, kan det hende du ikke får samme piffen (dette varierer, jeg kan lett spise sekunder før første sett) under treningen som ellers fordi kroppen bruker energi til å fordøye maten. Men å få i seg litt proteiner og karbohydrater etterpå er veldig viktig for restitusjonen. Helst begge deler før og, men langsomme karbs. Kjører du styrke og kondisjon etter hverandre ville jeg ha drukket en shake eller noe. Dette med hvorvidt kroppen tar av fettlageret ditt eller maten du nettopp spiste har ikke noe å si. Hvis du nettopp spiste et måltid, er det det du forbrenner, men da vil jo kroppen begynne å brenne fettlagrene dine på et senere tidspunkt uansett. Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Overveldende stort antall av treningsfreak-wannabes som har svart her altså. No offence.. Skulle vært regler for det eller noe, er du under 18 og/eller har trent i mindre enn 2 år, ikke svar på spørsmål her... Er du sulten etter trening, spis. Så enkelt som det. Og da mener jeg selvfølgelige ikke hva som helst, boller og brus duger ikke, selv om du blir mett. Kjøtt, fisk, poteter, ris, grønnsaker, egg osv er fint å spise om man vil bygge litt muskler. Proteinshake er verken dop eller en snarvei, for dem som måtte leve i den misforståelsen. Du blir ikke stor og sterk bare du spiser proteinpulver, akkurat på samme måte som det ikke er noe automatikk i at man blir svær om man bruker bol. Det er kun proteiner som er tatt ut i fra matvarer, for å si det kort. De som måtte mene at protein er "juks" eller "fake", har gått glipp av noe vesentlig og bør sette seg ned og lese om emnet... Det der med at man skal ha så og så lang tid fra man spiser til man trener, og fra man har trent til man skal spise synes jeg er bare tullprat. Sier ikke at man skal spise seg stappa mett på Dolly-pizza 2 minutter før man skal trene bøy, men å spise noe rett før trening er ikke dumt i det heletatt. Spesielt ikke om du er gira på å faktisk klare å gjennomføre det du har satt deg fore, og ikke gå tom for energi halvveis inn i treningsøkte. Glykemisk indeks er noe av det mest fjollete som er "oppfunnet", spør du meg, next to BMI, fordi det ikke er den glykemiske indeksen i en matvare som avgjør om matvaren er sunn eller ei; det som avgjør "sunnheten" er sammensetningen av matvarer i det aktuelle måltidet. Endret 16. september 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Nja...........Er skeptisk til det du sier om glykemisk indeks. Jeg blir i alle fall fortere sulten igjen om jeg drikker en cola enn hvis jeg spiser tilsvarende mange kalorier i fra gulrøtter. Skal man ha et stabilt blodsukker gjennom hele økten bør man ha i seg langsomme karbs. EDIT: Skjønner det du sier om sunnhet, eksemplene er tilfeldige. Endret 17. september 2008 av Kasparov Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Nja...........Er skeptisk til det du sier om glykemisk indeks. Jeg blir i alle fall fortere sulten igjen om jeg drikker en cola enn hvis jeg spiser tilsvarende mange kalorier i fra gulrøtter.Skal man ha et stabilt blodsukker gjennom hele økten bør man ha i seg langsomme karbs. EDIT: Skjønner det du sier om sunnhet, eksemplene er tilfeldige. Nå var det jo snakk om glykemisk indeks i mat, og ikke brus og snop, som forøvrig er "tomme" kalorier. Sier seg jo sjøl at man ikke skal spise seg mett på godteri. Var mer i retning hurtigris vs havregryn jeg tenkte. Folk sier feks at man ikke skal spise fint brød, noe jeg synes er bull. Om man smører nugatti på toppen av skiva blir den jo ikke spesielt sunn, men om man smører skiva med feks vita hjertegod og topper det hele med magert kjøttpålegg, blir saken en helt annen. Men stemmer jo det du sier, bedre med feks gulrøtter enn Cola, selv om sammenligningen var litt merkelig.. Under trening bruker man mer energi enn når man bare surrer rundt, noe som skulle tilsi at både kjappe og treige karbs er ønsket (feks et måltid en halvtime før trening, og bananer mens du holder på). Er jo en grunn til at strongmenna spiser bananer mellom øvelsene, de vil ha i seg raske karbohydrater, som bananer som kjent er stappfulle av. Fylle opp glykogenlagrene i musklene.. Uten energi til musklene blir det trasig å løfte, og disse lagrene tømmes fort om man løfter tungt. Da er det greit at det finnes kjappe måter å fylle dem på, nemlig raske karbs.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Jeg spiser en bolle havregryn til frokost og en frukt(er ikke alltid jeg rekker det)og på skolen en pose med salat, 2-4brød skiver og noen ganger slenger jeg med en tunfisk boks som jeg blander i salaten(koster vel ca 50kr til sammen) og er digg å ete også og før trening 1-2 kokte egg en protein shake før trening og en shake etter trening, så kommer jeg hjem og eter middag ofte ris/speggheti7kylling og kjøttdeig og kvelds mat. Jeg veier 63 og er 80 høy og sliter med å gå opp i vekt. Jeg trener 3 ganger i uka. Endret 17. september 2008 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Jeg spiser en bolle havregryn til frokost og en frukt(er ikke alltid jeg rekker det)og på skolen en pose med salat, 2-4brød skiver og noen ganger slenger jeg med en tunfisk boks som jeg blander i salaten(koster vel ca 50kr til sammen) og er digg å ete også og før trening 1-2 kokte egg en protein shake før trening og en shake etter trening, så kommer jeg hjem og eter middag ofte ris/speggheti7kylling og kjøttdeig og kvelds mat.Jeg veier 63 og er 80 høy og sliter med å gå opp i vekt. Jeg trener 3 ganger i uka. Du spiser alt for lite.. Så enkelt som det. Går du ikke opp i vekt, ja, da har du i deg for lite kalorier. Men er ofte sånn litt sånn i starten når man begynner å trene, man synes man spiser mye men det gjør en egentlig ikke. Jeg har trent i mange år, uten at jeg er noen ekspert av den grunn. Men enkelte erfaringer har jeg gjort meg, og det er at man trener mye, spiser middels og synes en øker dårlig, og da trener en ENDA mer og hardere. Det er gjevnt over litt dumt.. Man lærer ALDRI, det har i allefall ikke jeg gjort. For faktum er at om man fokuserer mindre på treninga og mer på maten så eksploderer hele greia, man vokser som bare juling. Jeg vil påstå at muskelbygging er 80% mat og hvile, og 20% trening. Og en annen ting, jeg var oppe på SATS og trente litt i går, og det som slår meg er hvor mange som trener biceps og bryst. Knebøy og markløft er ikke-eksisterende, men nødvendig for å vokse. Man kan jo ha fokus på de muskler man vil, men vil man opp i vekt er det tunge øvelser og mye mat som gjelder. 3 dager i uka er fint, du kan feks trene benk/skuldre/triceps på mandag, bein på onsdag, og rygg/biceps på fredag. Hva du kan spise: Frokost: skål med havregryn, spiseskje med olivenolje, proteinshake Lunch: noen skiver med kjøttpålegg. Ikke spar på kjøttet, bruk gjerne en hel pakke på et måltid. Halvliter melk. Middag: halv pose pytt i panne, 3-4 egg, alt stekt i panna. 2 middag: egg og bacon på skiver med fint brød, litt melk. Trening: Etter trening, noen bananer og en shake, etter det, når du måtte få lyst på mer mat, enda en runde med pytt i panne og egg. En proteinshake før du legger det. Dette virker kanskje mye, men du må ikke regne med å kunne stappe i deg alt dette sånn uten videre. Må ta det på sikt, veitu, gjevn økning. Stikkorda du trenger å huske: så mye mat du kan stappe i deg, 3 økter i uka, hard trening når du første er på trening. Endret 17. september 2008 av appelsinbrus Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Jeg spiser en bolle havregryn til frokost og en frukt(er ikke alltid jeg rekker det)og på skolen en pose med salat, 2-4brød skiver og noen ganger slenger jeg med en tunfisk boks som jeg blander i salaten(koster vel ca 50kr til sammen) og er digg å ete også og før trening 1-2 kokte egg en protein shake før trening og en shake etter trening, så kommer jeg hjem og eter middag ofte ris/speggheti7kylling og kjøttdeig og kvelds mat.Jeg veier 63 og er 80 høy og sliter med å gå opp i vekt. Jeg trener 3 ganger i uka. Du spiser alt for lite.. Så enkelt som det. Går du ikke opp i vekt, ja, da har du i deg for lite kalorier. Men er ofte sånn litt sånn i starten når man begynner å trene, man synes man spiser mye men det gjør en egentlig ikke. Jeg har trent i mange år, uten at jeg er noen ekspert av den grunn. Men enkelte erfaringer har jeg gjort meg, og det er at man trener mye, spiser middels og synes en øker dårlig, og da trener en ENDA mer og hardere. Det er gjevnt over litt dumt.. Man lærer ALDRI, det har i allefall ikke jeg gjort. For faktum er at om man fokuserer mindre på treninga og mer på maten så eksploderer hele greia, man vokser som bare juling. Jeg vil påstå at muskelbygging er 80% mat og hvile, og 20% trening. Og en annen ting, jeg var oppe på SATS og trente litt i går, og det som slår meg er hvor mange som trener biceps og bryst. Knebøy og markløft er ikke-eksisterende, men nødvendig for å vokse. Man kan jo ha fokus på de muskler man vil, men vil man opp i vekt er det tunge øvelser og mye mat som gjelder. 3 dager i uka er fint, du kan feks trene benk/skuldre/triceps på mandag, bein på onsdag, og rygg/biceps på fredag. Hva du kan spise: Frokost: skål med havregryn, spiseskje med olivenolje, proteinshake Lunch: noen skiver med kjøttpålegg. Ikke spar på kjøttet, bruk gjerne en hel pakke på et måltid. Halvliter melk. Middag: halv pose pytt i panne, 3-4 egg, alt stekt i panna. 2 middag: egg og bacon på skiver med fint brød, litt melk. Trening: Etter trening, noen bananer og en shake, etter det, når du måtte få lyst på mer mat, enda en runde med pytt i panne og egg. En proteinshake før du legger det. Dette virker kanskje mye, men du må ikke regne med å kunne stappe i deg alt dette sånn uten videre. Må ta det på sikt, veitu, gjevn økning. Stikkorda du trenger å huske: så mye mat du kan stappe i deg, 3 økter i uka, hard trening når du første er på trening. Jeg mener jeg eter ok, bare jeg blir mett og sterkere og vokser fortrinnsvis litt og litt. I starten trente jeg med fek.s 20kg i benken nå driver jeg med 55kg, biceps 6 kg(hantler) nå med 12kg, har vel økt ganske greit syns jeg i de fleste øvelsene, og fått sykt mye mer markeringer, er vel fordi jeg er ganske tynn, har gått opp fra 56kg til 63 fra jeg begynte å trene. bare jeg blir sterkere så er jeg nogenlunde fornøyd, det er ikke alle som kan bli kjempe svære heller. Må innrømme at mat forslaget ditt virket litt ekstremt. Jeg har trent i 2 år om 1 uke ca, har 2 split progam nå Har ikke bein på dette siden jeg fakka kneet. Skal begynne igjen når jeg er ferdig med dette. Ja jeg trente knebøy. Markløft, vet ikke hvorfor men har aldri fått det på programmet, spør alltid om program av de som jobber på senteret. Trener 6x4 Dag 1: Benkpress Flies Dips Triceps pulldown Tricpes(husker ikke hva den het) Mage 4x20 Dag 2: Biceps Curl Reverse Curl(underarm) Nedtrekk(rygg) Korsrygg Skuldre Skuldre 2 Nakke Mage 4x20 Endret 17. september 2008 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hva du spurte etter da, om du er fornøyd med opplegget ditt...? Går du ikke opp i vekt spiser du for lite, det er så enkelt som det. Hva som er stort er vel subjektivt, men 63 kg er ikke stort.. Finnes vel ikke noen grense for hva som er stort og ikke, men jeg var ca 30 kg tyngre enn deg før jeg måtte gjennom en operasjon der jeg mistet en del kg. Så ikke akkurat på meg sjøl som stor fordi om jeg hadde runda 90 kg altså.. Matopplegget mitt er ikke ekstremt i det heletatt, men det er så mye jeg har behov for for å kunne fungere. Men det er jo litt subjektivt hva som er mye og ikke da. Dessuten trener jeg en del hardere enn mange andre. Du får ikke markløft på programmet du får på et treningssenter fordi de har ansvar om du skader deg. Dårlig bissniss.. Erstatningssaker og sånt, veitu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå