Comma Chameleon Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det finnes jo tvekjønnede arter. Hvordan forklarer du at disse oppstod evolusjonistisk sett? Mutasjoner eller noe? Hvordan forklarer du at ei jente i India blir født med 6 føtter? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det finnes jo tvekjønnede arter. Hvordan forklarer du at disse oppstod evolusjonistisk sett? Mutasjoner eller noe? Hvordan forklarer du at ei jente i India blir født med 6 føtter? Hvorfor er ikke alle arter tvekjønnede, når dette helt klart vil gi en evolusjonistisk fordel? F.eks. mennesklige hermafroditter er jo svært uvanlige. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Du stiller spørsmålet feil. Alt tyder på at tve-kjønnethet har vært det opprinnelige og at spesialisering i to ulike kjønn har utviklet seg senere. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Om genene ikke blir videreført, vil de ikke bli videreført og eventuelle gener som fører til homofili vil ikke eksistere. Det vil føre til at homofili-genet blir borte og at ingen lenger er homofili ja. Jeg ser ikke hvorfor det er tøv. For det første: Se tidligere innlegg for en lenger forklaring. For det andre: Det er tidsperspektivet ditt på 100-150 år jeg reagerer på. Ja, det er riktig. Kjapp og meget optimistisk gjetning Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Hvorfor er ikke alle arter tvekjønnede, når dette helt klart vil gi en evolusjonistisk fordel? F.eks. mennesklige hermafroditter er jo svært uvanlige. Det skjedde bare slik. Evolusjonen fikk sin vei og alle arter er ikke tvekjønnede. Kunne gått ha gådd andre veien, men da kunne man spurt spørsmålet omvendt. Man kan ikke spørre hvorfor (for det vil ikke gi noe svar), men hvordan. Jeg vil ikke gå inn på detaljer på nøyaktig hvordan det ble slik, da jeg risikerer å drite meg ut på det nivået. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Hvorfor er ikke alle arter tvekjønnede, når dette helt klart vil gi en evolusjonistisk fordel?Det gjør det da absolutt ikke. Hvis man kunne hatt aseksuell reproduksjon ville arvematerialet vært likt, og vi ville fått mindre variasjon i populasjonen og mindre driv på evolusjon. Det er en god grunn til at kjønnet reproduksjon brukes av så og si alt av høyere dyrearter. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er også andre grunner til at tvekjønnethet utvikles til spesialisering av kjønnene, litt i samme spor som jeg har nevnt tidligere i tråden. En av partene vil kunne tjene på å overlate arbeidet med å bringe frem og ta vare på avkommet til den andre part. Dette kan ha ført til den spesialisering vi ser mest av i dag. Richard Dawkins har lansert det som en mulig teori for utviklingen av seksuell reproduksjon. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Det finnes jo tvekjønnede arter. Hvordan forklarer du at disse oppstod evolusjonistisk sett? Mutasjoner eller noe? Hvordan forklarer du at ei jente i India blir født med 6 føtter? Hvorfor er ikke alle arter tvekjønnede, når dette helt klart vil gi en evolusjonistisk fordel? F.eks. mennesklige hermafroditter er jo svært uvanlige. Tvekjønnede arter er ikke nødvendigvis en evolusjonistisk fordel, fordi det øker ikke den genetisk variasjonen innenfor en art, som er et av hovedpoengene med sex. Derfor er det også en ganske få arter som er tvekjønnede (snegler er tvekjønnede, og det er også noen froskearter) En art med høy genetisk variasjon er en art som har stor sannsynlighet for å overleve (noe ihvertfall frosker ikke har) Derfor er det heller ingen arter som er aseksuelle (bare bakterier og slikt) fordi det er en ulempe for genetisk variasjon. Menneskelige hermafroditter er også utelukkende sterile. Hun jenta fra India (Lakshmi Tatma) ble født med en identisk tvilling festet til underkroppen, denne tilstanden kalles som regel Parasitic Twin (med andre ord så er de nederste lemmene faktisk armer, ikke ben), og har ikke noe med mutasjoner å gjøre, men med celledeling. Andre som ble kjent på grunn av denne tilstanden var Laloo "the Happy Hindu" som hadde en parasittisk tvilling som stakk ut fra magen, med armer og ben, men ingen hode. Han ble kjent på grunn av at han var med på P. T. Barnums freakshow på slutten av 1800-tallet. Homofili kan være genetisk betinget, men ærlig talt er det ingen som vet hva som forårsaker det, så det er egentlig ren spekulasjon, og også irrelevant for denne tråden. Endret 17. august 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Det finnes jo tvekjønnede arter. Hvordan forklarer du at disse oppstod evolusjonistisk sett? Svaret på dette har du fått men det er ikke det jeg i første hånd hang meg opp i, men jeg ser at du mangler en del stoff før du forstår evolusjon og hva dette egentlig går ut på..... Ellers må jeg innrømme, Bellicus, at du imponerer meg med ditt kunnskaps nivå noen ganger. Du TØRR å utfordre din tro, det skal du ha! Og du tørr å skue kristendommen fra alle vinkler, noe en dessverre ikke kan si om en del av dine trosfeller. Men evolusjon er et enormt område og skulle jeg gitt deg et bok tips så er The ancestors tale av Richard Dawkins en fin bok å begynne med, der han tar for seg våre "bestefedre" til livets begynnelse. Og en bok til med samme forfatter som heter The Selfish Gene som setter deg grundig inn i akkurat tvekjønnethet og gener og hvorfor vi har gener, eller hvorfor gener har produsert oss.. ... Dette er IKKE ateist propaganda hvis du er redd for det men bøker dawkins har skrevet som profesjonell professor i bioogi. Bare et tips Endret 17. august 2008 av RWS Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Dyr følger innstinkt, det behøver ikke mennesker når det gjelder seksualitet. Det er ikke noe galt å ha homofil legning(Det kan du ikke hjelpe for), så lenge du ikke praktiserer det. Altså kan mennesket ignorere lystene sine, og derfor la være å leve ut den skammelige homofile legninga. Dyr har det ikke sånn. hvorfor skal vi få lov å følge lystene våre og praktisere vår seksuelle legning når ikke homofile får det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå