Gå til innhold

ASUS EEE eller liknende med linux som gave til en 15-åring

Anbefalte innlegg

Hei,

Lillebroren til en venn av meg skal snart fylle 15 år. Jeg ser sterke nerdetendenser hos ham og ble bedt av min venn å anbefale en gave. Siden lillebror har allerede begynt å lære seg litt programmering og er ganske smart, tenkte jeg å gi han en gave som fører han til "the next level". Syns dere at en liten ASUS EEE PC eller liknende med en ubuntu installasjon vil være en bra maskin å eksperimentere på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil jeg nå si. En slik "netbook" er så liten og lett at han kan ha den med seg overalt, og Linux gir han kompetanse på et system kanskje ikke ville fått ellers. Men jeg også ville nok valgt bort Xandros/Linpus (sistnevnte finner du på Acer Aspire One), til fordel for feks Ubuntu ja. Linux er jo meget godt tilrettelagt for alt av åpne teknologier. Her må jeg bare få lov til å trekke frem Python, et språk jeg bare synes er helt nydelig!

Lenke til kommentar

tusen takk for svar. Jeg ville bare forsikre meg om at dette ikke var en dum ide, og det virker ikke slik. Da skal jeg gjøre det. Og det med å la han installere ubuntu selv var ikke en dårlig ide. Det følger jo ikke med en cd-stasjonen på disse pc'ene så det blir vel ikke altfor lett, spesielt siden det vanlige er jo å boote med en operativsystem cd for å gjøre en clean install... Bare det ikke bli demotiverende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...