Gå til innhold

Skal jeg kjøpe Oly 420 eller 520?

Anbefalte innlegg

Etter mange år uten aktiv fotografering er jeg nå sugen på å starte igjen, og jeg skal handle min første digitale speilrefleks. Valget står nok mellom Oly 420 og 520 og kameraet må deles med kona og hun ønsker å kunne ta bilder av den fem mnd gamle sønnen inne uten blits i dagslys evt lampelys, uten at det skal bli uskarpt pga lukkertid. Da skal man kansje velge 520 pga stabilisatoren? Eller fikser 420'n oppgaven. Det blir 1700kr prisforskjell på kit hos xd.no men det er kansje verdt det.Noen som bruker disse modellene som har svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville også vurdert en Sigma 30/1.4, det vil være en nært ideell kombo for det du beskriver. :)

Sigma 30mm har glimrende lysstyrke for sånt, men er ikke særlig skarp på f/1,4 og kantuskarpheten er fortsatt stor på f/2,0. Dybdeskarpheten blir også veldig liten på f/1,4-2. Sånn sett tror jeg det kan være bedre å gå for f/2,8-optikk. F.eks en Sigma 18-50mm f/2,8. Zoom er jo også kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Takker for svar og det ser det ut som om 520 leder, sjøl om jeg kunne tenkt meg en 420 pga størrelsen. Har tatt absolutt flest bilder med mitt Olympus 35 RC pga av det alltid har vært med og går ned i en lomme, mens FM2'n har liggi hjemme pga størrelsen. Nåja, det er vel ingen speilrefleks som går på innerlomma, og 100 gr forskjell får jeg tåle. Stabilisator er sikkert supert og jeg gleder meg til å fotografere igjen :!:

Lenke til kommentar

Hvis FM2 ligger hjemme på grunn av størrelsen, så bør du neppe kjøpe noe større enn E-420. Dvs det er det eneste alternativet jeg kunne tenkt meg av de to hvis størrelsen betyr så mye.

Jeg venter på Micro ForuThirds, men det er kanskje ikke det du er på jakt etter, siden det strengt tatt ikke er slr.

Lenke til kommentar

Stabilisator hjelper når kameraet er håndholdt. Jeg regner med det vil være håndholdt på grunn av ønsket om et kompakt, lett og enkelt transporterbart kamera.

Uskarphet kan være pent, men det er lett å legge uskarphet på et skarpt bilde i etterkant. Skarphet kan også være pent men det går ikke an å gjøre et uskarpt bilde skarpt i etterkant.

Mellomlegget opp til E-520 er ikke stort. Absolutt verd pengene etter min mening. E-520 kan selvsagt også kombineres med Sigma 30mm f/1,4 for å få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...