Gå til innhold

Statskirken bra for sekularisering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er splittet i denne debatten. Jeg er prinsipielt imot at Staten skal favorisere én religion framfor en annen, samtidig som jeg delvis kjøper argumentet at en stadig mer moderat statskirke gjør det vanskeligere for mer fundamentale sekter å få innflytelse. Statskirkeordningen gjør det imidlertid også vanskeligere å kritisere religion.

Sverige har jo kvittet seg med statskirkeordningen. De er mer sekulære enn Norge, men til gjengjeld har de flere fundamentalister. På sikt ser jeg for meg at det vil bli uproblematisk å kvitte seg med Statskirka, men per i dag er kanskje ikke tiden moden.

Lenke til kommentar
Statskirken bør avskaffes, men staten bør fortsatt holde kontroll på dem slik at man kan hindre dem i å bli noen trussel.

Så klart vil man ha i både pose og sekk, men er det ikke litt naivt å tro at dette skal gå bra?

Jeg tror Strappado har et poeng med sin parallell til markedsmekanismen. Samtidig må man huske på at Statskirka ikke begrenser fundamentalisme innen andre religioner enn Kristendommen. Kanskje vi også burde ha en statsmoské?

Endret av Velkopopovicky
Lenke til kommentar

Jeg vil se det kun som positivt om kirken mister makt. Jeg ser ingen negative konsekvenser ved det i det hele tatt. Jeg ser heller ingen grunn til at et skille mellom kirke og stat skulle få noen som helst konsekvens for samfunnsmoralen totalt sett. Kanskje bortsett fra at kirkens menn ikke ville ha noen statlig bestkyttelse for deres manglende respekt for menneskets rett til selv å velge samlivsform etc.

Lenke til kommentar
Og begrunnelsen er?

Jeg tror Kirken vil miste makt. Selv om den vil kunne bestemme mer over sine offentlige synspunkter, vil et skille mellom kirke og stat neppe få positiv nettoverdi for samfunnsmoralen.

Det er ikke kirken som bestemmer samfunnsmoralen, og kirken er slett ikke den eneste som kan gjøre det. Jeg trenger ikke noe moralpoliti og det gjør ikke du heller. Samfunnets normer opererer fint uavhengig av religion, og i de siste 50-100 åra har det heller vært samfunnet som bestemmer kirkens moral enn omvendt. La staten være religionsnøytral, la moralen bestemmes i det generelle idemarkedet, og gi ikke religiøst begrunnede påstander noen fordel framfor andre påstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...