Gå til innhold

Kjøp av kalibrerings verktøy for dualview, Spyder3 Pro?

Habitats

Anbefalte innlegg

Hei

Har alltid irritert meg over at fargene på skjermene mine aldri blir perfekte, så da tenkte jeg at jeg skulle slå til med et kalibrerings verktøy.

Jeg har sett litt på Spyder 3 Pro. Har lest at flere her på forumet har anbefalt den, men jeg lurer på om det har noe å si at jeg kjører dualview på PCen? Har 2 LCD skjermer, en 24" og en 20", begge av grei kvalitet. Har også en 40" LCD 1080p TV og 3 laptopper jeg skal ha kalibrert.

Så, vil Spyder 3 Pro være tingen for meg? Eventuelt, hvilke andre alternativer har jeg? Når det gjelder pris, så vil jeg helst ikke over 1300~ som er hva Spyder 3 Pro ligger på.

På forhånd takk!

//hab

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Spyder 3 pro og det funket utmerket å kalibrere på NEC 2690wuxi, som man kan kalibrere internt (ikke bare skjermkortet). Forøvrig var jeg ikke fornøyd når jeg kalibrerte TN-skjermen min, som jeg syntes viste antydninger til banding etter kalibrering. Dette kommer nok av at man ofrer litt bit-bredde i fargespekteret når man kalibrerer skjermkortet. En annen ting du skal vite, er at om du kalibrerer skjermkortet, er det bare visse applikasjoner som bruker ICC profilen (photoshop, firefox 3 osv).

Om du har TN-skjerm, ser jeg ikke vitsen med å bruke penger på dette. Om du derimot har en skjerm du kan kalibrere internt, er det derimot en kjempeinvistering! Det kan selvfølgelig også ha noe for seg, om du er avhengig av rette farger og slikt hvis du jobber mye med bilder.

Lenke til kommentar
TN skjerm? Hvordan vet jeg det?

Har en Samsung Syncmaster 245BW og en Sony S205F.

Den Samsungen er nok en skjerm som har TN panel > ikke så bra bildekvalitet.

De virkelig gode skjermene har S-PVA eller S-IPS panel.

Vanlig pris for en 24'' skjerm er 5000 - 7000,-

En forklaring på de forskjellige skjermene kan du se her

Oversatt til Norsk

OBS. Artikkelen er noen år gammel , så de skjermene som referes til er nok utgåtte modeller.

En skikkelig god skjerm ser jeg på som en investering.

Ingenting er værre enn en skjerm som bare er som passe bra......

Lenke til kommentar

Det stemmer som johome sier, Samsung 245b har TN-panel. Dvs at den egentlig bare har 6-bit fargeskala (256k farger), men oppnår noe som ligner på 8-bit 16millioners farger via en teknikk kalt dithering. Ulempen av dette kan være støy og artifacts i bilde. Dette betyr ikke at TN-skjermer kan gi ett greit bilde. Har 2 TN-skjermer selv og de er til en viss grad tilfredstillende, forutenom gammashift og litt støy i bilde ved avspilling av video (dette legger man spesielt merke til i komprimert HD-materiale).

Samsung 245B har også ingen intern kalibrering, så når du skal kalibrere skjermen med Spyder 3, vil du bare kalibrere skjermkortet. Dette vil gjøre at bare fargebevisste applikasjoner som for eks firefox 3 og photoshop vil bli påvirket, mens når du ser på film og spiller vil fargene og kontrast ratioen være akkurat lik den var før. Beklager om jeg ikke gjorde dette klart nok for deg, i mitt tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Da var det vel strengt tatt skjermen i seg selv som var litt bom kjøp. Spyderen er jo alltids grei å ha. Kanskje jeg skal revurdere skjermkjøpet og heller gå for noe dyrere.

Hvordan kan jeg finne ut hvordan panel en skjerm har? Vil det så fysisk på skjermen, eller må jeg sjekke produsentens side?

Eventuelt, finnes det noen måte å få fargene på Samsungen min til å se noenlunde OK ut? Software kalibrering har ikke gitt noen gode resultater enda.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Samsung 245B har også ingen intern kalibrering, så når du skal kalibrere skjermen med Spyder 3, vil du bare kalibrere skjermkortet. Dette vil gjøre at bare fargebevisste applikasjoner som for eks firefox 3 og photoshop vil bli påvirket, mens når du ser på film og spiller vil fargene og kontrast ratioen være akkurat lik den var før. Beklager om jeg ikke gjorde dette klart nok for deg, i mitt tidligere innlegg.

Vet du hvilke skjermer som har intern kalibrering ?

Jeg har selv skaffet meg Dell 2709W (S-PVA panel) , og er nok sannsynligvis nødt til å skaffe meg kalibreringsverktøy.

Lenke til kommentar
Da var det vel strengt tatt skjermen i seg selv som var litt bom kjøp. Spyderen er jo alltids grei å ha. Kanskje jeg skal revurdere skjermkjøpet og heller gå for noe dyrere.

Det ville jeg ha gjort.

Gode skjermer er f.eks Eizo S2431W , NEC Multisync 2470 WNX og Dell 2408WFP.

Samtlige skjermer kan fås til drøye 5 lapper.

Dell skjermen vant forresten denne testen av 24'' skjermer

Nå er det rapportert om problemer med denne skjermen.

Tror faktisk at de nylig har slippet ut en ny versjon av denne skjermen. Dette får du evt. sjekke selv.

Hvordan kan jeg finne ut hvordan panel en skjerm har?

Ved f.eks å sjekke Prisguide > alle detaljer

Sorry for at det ble dobbelposting.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Vet du hvilke skjermer som har intern kalibrering ?

Jeg har selv skaffet meg Dell 2709W (S-PVA panel) , og er nok sannsynligvis nødt til å skaffe meg kalibreringsverktøy.

Skjermer som kan kalibreres internt, reklamerer i produktbeskrivelsen over at de har en såkalt intern LUT (look-up table) som kan kalibreres. De eneste jeg kommer på i farten, er NEC 2690wuxi (som jeg selv har eid) og Eizo Flexscan SX-serie og Coloredge-serie. Disse kan kalibreres internt og vil da vise perfekte farger, enten du har koblet til konsoll, blu-ray, you name it. Noe av problemet med disse skjermene er at de har widegamut fargespektrum. Uansett om du kalibrerer eller ikke, vil ikke fargene være korrekte i følge sRGB standarden (fargespektrumet omtrent ALT av media, bilder osv bruker). Den eneste skjermen jeg vet om som kan kalibreres internt med sRGB fargespektrum er NEC 2490wuxi. Den selges uheldigvis bare i USA. Denne skjermen er regnet som den aller beste all-round skjermen du kan kjøpe.

Habitats: Hvilket paneltype en skjerm har, står vanligvis i spesifikasjonene, men som oftest ikke på skjermer som selges med TN-panel. I noen tilfeller selges til og med skjermen med forskjellige paneler, og noen ganger også med forskjellige panel-typer. Slikt burde egentlig vært ulovlig spør du meg, å selge ett produkt under samme navn, når samme produkt gir kvalitetsforskjeller utifra hvilket panel man får.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror det blir at jeg beholder Samsungen. Jeg spiller endel FPS så er avhengig av lav ms, noe som disse bedre skjermene ikke har. Også syntes jeg det blir litt dyrt å punge ut med 5-6-7 lapper for en skjerm, da jeg gjør begrenset med grafisk arbeid + bruker mobilen som fotoapparat. Altså, er jeg ikke spesielt avhengig av kvaliteten disse skjermene har, men jeg skulle gjerne ha kalibrert skjermene mine.

Får vel finne en annen måte å gjøre dette på...

Men jeg takker for alle svar så langt :)

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Nei, jeg tror det blir at jeg beholder Samsungen. Jeg spiller endel FPS så er avhengig av lav ms, noe som disse bedre skjermene ikke har. Også syntes jeg det blir litt dyrt å punge ut med 5-6-7 lapper for en skjerm, da jeg gjør begrenset med grafisk arbeid + bruker mobilen som fotoapparat. Altså, er jeg ikke spesielt avhengig av kvaliteten disse skjermene har, men jeg skulle gjerne ha kalibrert skjermene mine.

Får vel finne en annen måte å gjøre dette på...

Men jeg takker for alle svar så langt :)

Gjør det du, Samsung 245B er faktisk en av de beste TN-skjermene og panelet er akkurat det samme som brukt i den nye skjermen til Samsung, 2493HM. Jeg regner med du har brukt Magic-color funksjonen til skjermen? Den gir mest rette farger, og en kraftig reduksjon i blådominansen, som de fleste samsung skjermer er smittet av. Sjekk her selv.

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Syntes Magic Color gir alt for mye farge så jeg har ikke brukt det nei. Mulig jeg gjør noe feil. Har prøvd intelligent og full, men begge gir veldig sterke/skrikende farger.

Men nå har jeg aldri hatt noe ordentlig bildet av hvordan en skjerm faktisk skal se ut, da jeg aldri har hatt en kalibrert skjerm.

Kalibrering er visst ikke så lett...

Lenke til kommentar

Update:

Fikk spyderen i posten i dag. Jeg tenkte at det uansett var verdt et forsøk å kalibrere, og resultatet var veldig positivt.

Jeg forstår ikke hvorfor dere sa at det ikke ville fungere? Jeg kalibrerte først Samsungen, og det ble forbedring. Kalibrerte også laptopen, og det var det forskjellen var størst. Har alltid irritert meg over at skjermen på laptopen var så dårlig, men etter dette så er jeg meget fornøyd med resultatet.

Men er det slik at den bare endrer ICC profilen? Er dette det samme som nVidia kontrolpanel gjør?

Jeg tror jeg misforstod hva dere mente med at ikke ville fungere grunnet TN panel :s

Lenke til kommentar
Men er det slik at den bare endrer ICC profilen? Er dette det samme som nVidia kontrolpanel gjør?

Jeg tror jeg misforstod hva dere mente med at ikke ville fungere grunnet TN panel :s

Ja, det stemmer at det bare endrer ICC profilen som du kan konfigurere via kontrollpanelet med nvidia og ati. Tingen er at denne ICC-profilen, vil bare påvirke applikasjoner som tar den i bruk, noe spill og filmer ikke gjør. Hadde du hatt en skjerm som kunne blitt kalibrert internt, ville du kunnet påvirke alt som skjermen brukes til.

Når det gjelder Magic-color funksjonen på skjermen, så vet jeg ikke hvordan det ser ut, men jeg kan tenke meg at fargene blir litt mer "oversaturerte". Noen foretrekker dette, da det skaper mer liv i fargespillet. I følge grafen jeg linket til, blir også fargene mer korrekte (dvs, gul er gul og ligner ikke konsentrert urin) også blir du kvitt endel av blåskjæret som skjermen lider av.

Lenke til kommentar

Ok. Om det kun er spill og filmer som det ikke fungerer med så bryr jeg meg fint lite om det :) Var i hovedsak desktop jeg ville ha kalibrert. Kanskje jeg ikke har gjort noe bom kjøp allikevel da :)

Men ja, en ting jeg har lagt merke til på de 3 skjermene jeg har kalibrert så langt, så syntes jeg det blir et lite rødskjær i fargene. Spesielt hvit. Er dette på grunn av dårlig kvalitet på skjermene eller er det en innstilling jeg kan gjøre et sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...