Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pioneer DEH-5000UB i BMW120d - multiratt og park sensor++?

MrLee

Anbefalte innlegg

Hei

Postet dette originalt på babybmw.net, og orker ikke oversette så her er det. Håper noen kan komme med noe konkret:

I Just got my 2005 Le Mans Blue baby 120d about the same day I registered here and surprise, surprise, the ICE setup was not to my liking (Business CD and standard stereo speakers). I really wanted my MFSW to control my iPod, but the retrofit package suitable for the Business CD was NOT an option (65 41 0 404 76). Also the sound was rather dull.

So I've been trying to figure out what to do with it.

Now I really want to be able to control my iPod via my MFSW. Since BMW here in Norway (Bavaria for those of you who know it) wanted a small fortune for the Professional Head unit (600£ Norwegian price directly converted, everything is moe expensive here, hehe. ), I've been looking at other solutions. I think I landed on the Pioneer DEH-5000UB, provided there are no problems with regards to my PDC (Parking distance control).

I was thinking of installing the original HiFi tweeters, and maybe the HiFi mid ranges, provided that same shop I asked about the Pro head unit does not charge me a bundle for them, but they were unable to quote me a price just now and would get back to me. For the life of me I can't seem to find the thread about retrofitting the HiFi or TopFi systems in here :oops:

Anyway. main questions:

Is the DEH-5000UB decent? - For it's price.

Does anyone know if one of Pioneer's MFSW adapters for any of the other BMW series cars will work for a 2005 1 series MFSW? - Because my local shop said Pioneer didn't have a solution for 1 series yet (but we all know how misled local retailers can be). I've tried asking Pioneer, but so far, no replies to inqueries.

Will the PDC work. - Or anything other that depends on the OEM HU already installed?

Will I be able to connect my aux port into the HU (assuming so since it is listed with an aux input)? - not so important, but nice to have.

If I upgrade speakers with the following:

BMW ref. 65 13 6 964 012 TWEETERS

BMW ref. 65 13 9 143 197 MID RANGE

Anyone think the HU will manage them ok, or will I need an amp? (mind you, I do not want to blow away the neighbourhood, simply have fair audio when I am singing along to the music at the top of my lungs and making the other people in the congestion look at me weirdly :band: )

Sorry for the tons of questions, but I am a total newbie when it comes to audio and I couldn't find any threads dealing directly with my questions :D

edit: Also The dealer pulled up an "Alpine HiFi system retrofit" which would run me about 340£ (part nr: 65 41 445 684). Only trouble is, I have no idea if it's decent or what parts are in it? It is listed as coming with 2x tweeters, 2x midrange, alpine amp and wiring (and the all important Alpine emblem 8) ) He printed the complete install instructions, but even it does not come with any specs. Anyone have any experience with this?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intet problem det der... vanlig CAN-BUS interface for Pioneer til 1995,-... (gir da Tennings-Pluss, rattkontroll m.m.

Samt et PDC-interface til 995,- som via egen liten høyttaler gir deg Biip'ene selv med ny stereo.

Pioneer'en er helt grei den, men når man først må bruke endel penger på interface og overganger, kan det jo være greit å slå til med f.eks. Bluetooth i samme slengen...

Nå er jo ikke jeg helt nøytral her, men jeg ville nok gått for noe annet enn originale oppgraderingshøyttalere, ellers kan du like gjerne beholde original-spilleren. Du får ikke all verden for 3500,- på ettermarkedet når det skal inkludere en forsterker også, men det vil bli endel bedre om man velger med omhu.

Viktigere da å få bedre bass foran, med et par dørpaneler:

PMS074.gif

...særlig om du ikke skal ha noen basskasse bak(?). Et par gode 4"ere foran og bak kan gi klar og tydelig lyd, men noe bass å snakke om blir det ikke. Og da mener jeg ikke blåse-ut-vinduene-bass, men vanlig, full gjengivelse av så mye av frekvensområdet som mulig.

Lenke til kommentar

Hei takk for innspill. Hva heter det settet du har bilde av der? ser jo ut som en relativt elegant løsning for å få mer bass.

Intet problem det der... vanlig CAN-BUS interface for Pioneer til 1995,-... (gir da Tennings-Pluss, rattkontroll m.m.
- usikkerhetsmomentet mitt er at Pioneer spesifikt nevner enkelte modeller, men ikke nevner 1 serien i deres oversikt over hvilke adaptere som fungerer hvor. Se her:

http://www.pioneer.no/files/pdf/HardWiredAdaptersChart.pdf

Det er allerede to bass høytalere under frontsetene som jeg vurderer om kan ampes for å gi litt mer eller evt. bytte dem ut med noe med mer effekt.

Jeg vurderer også å kjøpe ting og tang løst ja, postet det originalt på ett BMW forum, så jeg spurte primært om originale deler der :)

Da tror jeg vi lander på følgende som skal inn i bilen:

-2 x diskant i dørkarmen.

-2 x 4'' i frontdørene (Gidder ikke fikse bak nå, sitter alltid forran uansett ;) )

-Ny Headunit (En med orange fargeskjema som passer med resten av bilen og som ikke ser for 14-tiss ut.) BT support? Pioneer DEH-600BT kanskje (Er Rød da :/ )?

- Antar jeg ikke klarer meg uten amp da. - mulig jeg må ha en 2 kanals og en 4 kanals om jeg skal ampe forran og bak + 2 subs under setene? eller kan man dele sub kanalen på en 5 kanals?

-Ipod kabel og adapter for MFSW til Headunit.

-Kabler.

-Evt. nye bass høytalere under setene. (Men jeg vet ikke specs på de eksisterende ang. størrelse og slikt.. )

Basskasse bak er helt uaktuellt, bilen er liten nok som den er ;)

Tips til komponenter mottas med takk, men husk det er en nesten 30 åring som kjører bilen, ikke en på 18.5.. Pris er... tja. fint om vi kunne holde oss under 10000 kr totalt iallefall (inkl. evt. montering) - EDIT: mildt sagt optimistisk estimat viser det seg :p

Bilde - forslag å gå utifra?

post-10531-1218914226_thumb.jpg

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
usikkerhetsmomentet mitt er at Pioneer spesifikt nevner enkelte modeller, men ikke nevner 1 serien i deres oversikt over hvilke adaptere som fungerer hvor. Se her:
Det er ikke interface'er fra Pioneer de jeg nevner, men fra Dietz, så det passer nok.
Det er allerede to bass høytalere under frontsetene som jeg vurderer om kan ampes for å gi litt mer eller evt. bytte dem ut med noe med mer effekt.
Glemte de i farta ja... er jo helt egne fester på alt av høyttalerne, og har ikke kommet noen overganger til disse ennå såvidt jeg har fått med meg.
Tips til komponenter mottas med takk, men husk det er en nesten 30 åring som kjører bilen, ikke en på 18.5..
Ingen fare, lillegutt. ;)

Rainbow, som vi forhandler, har ikke kommet med noe til nyeste BMWene ennå, men konkurrenten Audio System har et sett til 1-serien:

X--ion_200_BMW.jpg

€ 350,-. Trenger en 4-kanals forsterker til settet for å utnytte det best mulig.

De panelene jeg viste på bilde er for 2 par 6,5" (som ikke er inkludert), så et par paneler alene kommer på 3595,-. Men da vil du ihvertfall ikke savne noen basskasse.

Ellers må du nok ta steget opp til DEH-P700BT for å få mer oransje ja...

deh_p700bt_amber_medium.jpg

Lenke til kommentar

Tenkte mest på anbefalinger fra andre med den alderskommentaren ;)

Uansett, jeg vil gjerne handle lokalt ettersom jeg sannsynligvis må få samme sjappe til å installere for meg, og da blir bilradiospesialisten det naturlige valget for meg.

Noen som kan anbefale noe derfra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...