Gå til innhold

Verdens mest overvurderte gitarister!

M-Gard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, enig. Det er selvfølgelig helt subjektivt, men Petrucci, både som gitarist og musiker, er såpass dyktig at han slipper unna denne lista for min del. Jeg skal være enig i at han kanskje wanker litt for mye, men han er fortsatt en enorm gitarist med ekstreme ferdigheter.

Føles litt feil å sette han sammen med Michael Angelo Batio, Herman Li og de andre som går på rundgang her. Han er altfor bra for det.

Synes forresten Satriani er litt overvurdert, kommer mye ensformig fra fyren, men det er sikkert mange som flamer det også... Så derfor gjentar jeg, det er subjektivt.

Lenke til kommentar
John Petrucci.

Å nevne Eric Clapton, for så å argumentere med at han ikke er flink nok til å shredde overrasket meg, i grunn. Ikke på en positiv måte, altså.

John Petrucci.. du tuller nå sant ? Du skal leite veldig lenge etter ein mer komplett gitarist!!!

Endret av albions
Lenke til kommentar

Eit spørsmål: Når eit band lager ei låt, er det den som spelar sitt instrument som kjem opp med det meste av ideane til riff, notar og liknande?

Du kan dele dette inn i to ting:

1: Teknisk utførelse.

2: Låtskriving.

Det er ikkje tvil om at Petrucci er ein teknisk sett svært begavet person. Om nokon for eksempel putter Hammet over Petrucci, er det på grunn av låtene eller dei tekniske ferdighetane? Eg er sikker på at dei fleste av dagens toppgitarister kan spele det meste som blir produsert. Herman Li kan for eksempel sikkert hoppe rett inn i Metallica og riffe seg gjennom låtene med litt øving. Difor blir ein vurdering av ein gitarist gjort på grunnlag av låtene, ikkje tekniske ferdighetar. Då kan ein sei det er litt urettferdig for f.eks. Li og Petrucci sidan dei spelar i band som har eit stort fokus på det instrumentale. Dei kan være teknisk overlegne Hammet og Darrel, men på grunn av bandet dei er medlem av og låtene som blir spelt blir dei sett ned på som overvurderte på det grunnlag at fansen av bandet synest dei er svært gode.

Då er eg tilbake på spørsmålet om kven som skriv låtmaterialet, sidan det i bunn og grunn er det dei blir vurdert på.

Lenke til kommentar

Disse trådene her er så ufattelig frustrerende :p Alt er jo subjektivt, men fatter ikke hvordan man kan putte folk som clapton petrucci o.l i disse trådene det burde straffes med ban 24 timer. Selvom dere ikke liker clapton så må dere kunne anerkjenne det han har gjort for blues/rock i sitt lange artist liv, og det er nok det de som har lagd lister som "topp 100 gitarister ever" osv gjør når de lager disse listene.

Lenke til kommentar
Kirk Hammett kan spille gitar, men ikke lage gode soloer. Med unntak av noen få, f. eks. sluttsoloen i Fade to Black.

Her er jeg veldig uenig.

Fade to black - begge soloene er nydelige

Ride The lightning-soloen - dessverre ikke så annerkjent, for den er magisk

Creeping Death-soloen, rå, rask, melodiøs og bra teknisk spilt

Master of Puppets, to fantastiske soloer (skal sies at James har skrevet den ene)

Orion, One, AJFA, The Unforgiven+++ The list goes on! Kirk har utrolig mange gode soloer.

Overvurdere gitarister:

Kerry King - ensforming, forutsigbar og kjedelig.

Joe Satriani - Fantastisk på sitt beste, men blir for kjedelig og ensformig. Joe er dyktig, men han lager alt for mange like sanger, han burde konsenrtert seg om færre, og bedre sanger

Lenke til kommentar

One, Ride the Lightning og Fade to Black er det beste Mr. Hammett har gjort, etter min mening.

Soloene i disse tre sangene gruser alt jeg noensinne har hørt av Zakk Wylde, Michael Angelo, Herman Li og Joe Satriani, rent musikalsk sett, selv om disse gutta sikkert ligger milevis foran Kirk på det tekniske.

Kerry King burde holde seg til riff, for det er han jævlig god på. Så god at jeg velger å holde han ute av denne tråden. Det er nesten allmenn akseptert at soloene til King er mongoloide og "ræva", men det passer stilen til Slayer.

Lenke til kommentar
Syntes ikke KErry Kinger overvurdert, han er jo kjempe god.

Kerry King er jo ikke engang den beste gitaristen i Slayer.....

Som Stonemeister så fint presiserer så er dette helt subjektivt. Jeg liker både teknisk gode gitarister, og ikke fullt så gode, men som legger litt mer "sjel" inn i musikken.

Ellers syntes jeg at Tom Morello er kanskje litt overhypet, stilen hans blir ganske kjedelig etterhvert, men for all del, det funker som faen. Hvertfall på RATM sin selvtitulerte debut.

Og Kirk Hammet er selvsagt ikke blant de mest tekniske gitaristene i verden, han er ikke engang den beste gitaristen i Metallica. Men, han kan lage soloer med sjel. Den harmoniske soloen i To Live is To Die er til å begynne å gråte av, den er så utrolig sentimental og rørende. Og den passer perfekt inn i sangen, som er en hyllest til Cliff. The Unforgiven-soloen er også helt fantastisk, og en mindre annerkjent solo er i The Outlaw Torn, selv om det er wah-wah.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...