ikek Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Uansett hvilken metode/program man bruker for å organisere bilder så har jeg erfart at det til tider kan være nyttig å ha en oversikt over hvilke instillinger som er brukt og spesielt i hvilket omfang. Jeg har funnet to program, for windows, som til en hvis grad er nyttige: Smart Photo Statistic 3.0 ExposurePlot 1.13 -ExposurePlot kan dog bare analysere jpeg; dette er en ulempe, siden mange skyter i raw. Her er en eldre tråd om ExposurePlot på akams forum. -I tråden som er linket til ovenfor nevnes et program som utfører noen av de nevnte funksjonene for Nikon sitt raw format. -Smart Photo Statistics analyserte bare jpeg filene i min samling. Programmet støtter i hvertfall ikke Canon's raw format (CR2) Picture Information Extractor (Demo Versjon) kan analysere flere bilder på en gang, og 'generate report' funksjonen lager ett notepad dokument som må bearbeides videre i f.eks excel for å få grafisk eller nummerisk representasjon av ønsket data. Hvis bildefilene er lagret i et mappe system etter dato o.l. så må en rapport lages for hver mappe. Dette er tidskrevende og derfor lite nyttig. Kjenner noen til andre programmer som er i stand til å analysere foto filer på lignende måte, men med raw støtte? Lenke til kommentar
Ruhell Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Eg bruker Idimager V4 til det meste med min bildebehandling. Så lenge metadataen er importert inn i databasen til Idi (skjer når eg downloader bilda frå minnekortet) held det oversikt over antall bilder som er tatt med dei forskjellige instillinga på kameraet. Kamerafabrikant, modell kamera, objektiv, innstillt objektivlengde, lukkerhastigheit, blender, ISO, Fargerom, Blitz osb. Velger eg så ein av innstillingane feks 1/125sek, så viser Idi alle 384 bildane som er teke med den hastigheiten. Kan også kryssvelge feks lukker + iso og så få opp dei bilda som har denne kombinasjonen. Slik kan eg få grei oversikt over dei tekniske dataane til mine bilder. Rune Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Ein annan metode er programmet ExifTool, saman med t.d. OpenOffice.org Calc. Eg kom over dette innlegget på DPReview-forumet ved ein tidlegare anledning. Han her brukter Access, men det har ikkje eg, og eg har aldri satt meg inn i OOo Base, so eg fann etter litt om og men ein måte for Calc (rekneark, Excel kan heilt sikkert ogso brukast). Eg skreiv so ei relativt detaljert forklaring (PDF) for framgangsmåten. Det er jo ein del jobb, og er har ikkje fått det til å fungere heilt optimalt, men det fungerer greit. Diagramma i tråden om ExposurePlot du refererer til er laga med denne metoden. Endret 16. august 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Eg bruker Idimager V4 til det meste med min bildebehandling.Så lenge metadataen er importert inn i databasen til Idi (skjer når eg downloader bilda frå minnekortet) held det oversikt over antall bilder som er tatt med dei forskjellige instillinga på kameraet. Kamerafabrikant, modell kamera, objektiv, innstillt objektivlengde, lukkerhastigheit, blender, ISO, Fargerom, Blitz osb. Velger eg så ein av innstillingane feks 1/125sek, så viser Idi alle 384 bildane som er teke med den hastigheiten. Kan også kryssvelge feks lukker + iso og så få opp dei bilda som har denne kombinasjonen. Slik kan eg få grei oversikt over dei tekniske dataane til mine bilder. Rune Du kan gjøre omtrent det samme i adobe lightroom,søke på spesifikt forespørsel. Så lenge du har metadata på bildene går det greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå