okasin Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg tenkte å starte en undersøkelse av rettsystemet i Norge.. Har ikke tenkt til å lage en stort innlegg om temaet, men vil gjerne vite mer om din erfaring med rettsystemet! Noen eksempler på min erfaring er: (kortversjon) Min samboer og meg ble overfalt av 2 berusede (amfetamin?) gutter her for ca 2 år siden.. hvor de truet og prøvde å drepe oss. (uprovosert vold). Jeg ble 5% invalid (mistet mye av hørselen på det ene øret, min samboer rev de av alt håret på (bakhode). Til tross for et rulleblad lang som et vondt år.. så fikk de 2000,- i bot, og det var det.. Pengene gikk til staten! Rettsaken mot disse guttene var helt utrolig.. Dommeren sa til min samboer ang dette med at guttene hadde revet av henne håret (tok bilder av hode hennes samme kveld, som ble vist i retten.) Dommeren sa: det kan være mange årsaker til håravfall! Intrykket mitt var at dommerene holdt med de anklagede, til tross for flere vitner! En venninne av meg ble missbrukt av 2 eldre fra hun var 4 år til hun var 14år.. den ene fikk 6 mnd fengsel, den andre fikk 8 mnd.. Hun har i ettertid hatt gjentatte selvmordsforsøk. Kort sagt livet hennes er i grunn ødelagt. Du får vesentlige hardere straffer om du kjører på rødt lys, evt kjører for fort.. Det jeg ønsker er å vite om andres erfaringer.. skal komme tilbake til hvorfor litt senere.. kommer ann på hvor mange svar jeg får.. Dere må være ærlige og seriøse. Håper noen tar seg tid til å svare på dette. Takk for alle svar Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Vi har en svært begrenset politimakt som kun bryr seg om vold og voldelig ran, eller om deres egne kommer til skade på noen som helst måte. Og rettssystemet er stort sett fraværende. Dette oppfatter hvertfall jeg som oppfordring til blodhevn og borgervern i saker som omhandler voldtekt, legemsbeskadigelse osv. og hvis noen skader meg eller mine og politiet henlegger saken kommer jeg til å ta saken i egne hender, uten noen videre, større moralske reservasjoner. Det er myndighetenes oppgave å sørge for lov og orden, når de ikke frasier seg det ansvaret, men også importerer psykopatiske voldskriminelle i stor skala ifra Afrika og Asia har de heller ikke rett til å straffe meg som norsk borger for å ta saken i egne hender. Endret 16. august 2008 av anonymouse Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 en kjenning av familien kjøre rundt 30 km/t for fort ved en bebyggelse, hun ble tatt og fikk valget 5000,- heller fengsel. hun valgte selvsagt fengsel. etter et par dager var hun imponert over hotellkvaliteten i fengslet. fengsels straffene er for korte og for mill, fengslene er også for god med tv, internnett og bla..bla..bla etter min mening skulle vi ha hatt noe lik fengsels politikk som de i England har Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Når det gjelder fengselskvalitet må vi være mer selektive. Bedre fengsler for norske borgere generelt, slik at ikke utlendinger kommer for å bo på hotell, som de gjør nå. De "gode" fengslene bør også forbeholdes fanger som har god utsikt til rehabilitering, som har psykiske problemer osv. Voldelige drittsekker og andre drittsekker uten mulighet for rehabilitering bør rett og slett få valget mellom livstid i et fengsel av dårligere kvalitet, eller en sprøyte i armen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Har inntrykk av at det i det store og hele er veldig godt, med tanke på at vi har såpass lite kriminalitet. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Politiet i Norge duger best til å plage narkomane og psykisk syke. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Det er muleg ein meir sveitsisk narkotikapolitikk ville ha opna opp ein del ressursar for politiet. Det er eit godt spørsmål om han tullingen (det er som regel 'han tullingen') som ville bli avhengig under legalisering ikkje og ville blitt avhengig i dag. På vold og voldtektssaker har eg inntrykk av at straffenivået er meir domstolane sin feil enn politikarane. Også dei raudgrøne har gått inn for lenger straff for voldtekt og gitt klar beskjed om at dei ikkje føler domstolane følger opp. Men det er muleg fagfolka har eit anna syn på ting. Når det gjeld fengsel so er det ein fare at vi har forveksla omgrepet rehabilitering med bustandard. Ein ting som bekymrar meg er korleis mistenkte i varetekt kan ha langt verre 'soningsforhold' enn ein del dømte. Det kan vere ein fin måte å provosere fram falske tilståelsar. Endret 16. august 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Søstera mi ble påkjørt i et gangfelt da hun gikk fort over (det skal være sagt at i det første feltet hadde allerede en bil stoppet, og bilen ho ble påkjørt av sakket ned ifølge henne så derfor fortsatte hun). Flere vitner så dette, men etter det jeg vet ble saken henlagt selv om både hun som kjørte på henne og andre vitnet. Det høres jævlig ut det du sier btw. Endret 16. august 2008 av Gormers Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Selv har jeg ingen erfaringer med rettsystemet enda (heldigvis). Men, jeg må bare si at de historiene som du har skrevet virker forferdelige og helt latterlige av den norske stat. Kan ikke skjønne hvordan de kan holde med de anklagede i en slik situasjon. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Har inntrykk av at det i det store og hele er veldig godt, med tanke på at vi har såpass lite kriminalitet. Ikke lenge siden vi kunne lese at kriminaliteten i Europa hadde passert USA, og at Oslo var X antall ganger mer kriminelt enn New York. Nå skal det dog selvsagt tas en del forbehold. Vi har mindre drap. Men vi har så vidt jeg vet mer voldtekt, vold, ran osv. det er kanskje bare fraværet av en skytevåpenkultur som hindrer at det blir kuleregn til hverdags? Kriminaliteten i Norge vokser også i takt med innvandringen, det vil si, innvandringen av asylsøkere og flyktninger. Arbeidsinnvandrere har liten effekt på kriminalstatistikken og de står for omtrent halvparten. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg kom forresten på en ting til, dog jeg vet ikke alt som saken. Søstera mi hadde en unge med en fyr som hun rømte fra etter en stund. Det skulle vise seg å bli et helvete for både ungen og søstera mi. Etter flere rettssaker så måtte fortsatt ungen være hos han, tross at han selv ikke ville, tross en båndopptakker der man hører faren skremme ungen når han var liten ved å si at det var krokodiller i bilen til søstera mi (du vet når de skal bytte på han). "Stakkars faren" var alltid det advokaten hans sa, og fikk medhold, dvs å ha ungen annenhver helg og annenhver ferie. Flere ting kom opp som for eksempel at ungen sa at han var redd for å være der pga flere grunner, men måtte være der likevel. Søstera mi fikk til og med kjeft fra barneværnet for å la ungen være der tror jeg. Når han fylte rundt 11 fikk han heldigvis lov til å slutte å dra dit (er fortsatt 11). Faren kommer fortsatt med trusler om å kidnappe ungen, men kommentaren som kommer når noen nevner det til politiet er at han "ikke mener det". Jeg har ikke prata så mye med ungen om dette, da jeg tror ikke han ville, og så skal man jo uansett ikke rope ut at faren er dum liksom. Men nå som han bare er hos søstera mi, er vi litt mer åpne om det. Stort sett synes jeg litt for mange av befolkningen her i norge er plaget av "Det er mest synd på forbryteren" syndromet. Og så husker jeg jo det jeg leste i avisa om noen unger (over 16) som ødela biler osv og ble tatt på film hvor man kunne gjenkjenne ansiktene. Politiet bare henla saken. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Stort sett synes jeg litt for mange av befolkningen her i norge er plaget av "Det er mest synd på forbryteren" syndromet. Dette er neppe tilfellet blant politiet, for å si det mildt. Det vil enhver som tilbringer noen timer på sambandet deres få bekreftet. Endret 20. august 2008 av AvieN Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Stort sett synes jeg litt for mange av befolkningen her i norge er plaget av "Det er mest synd på forbryteren" syndromet. Dette er neppe tilfellet blant politiet, for å si det mildt. Det vil enhver som tilbringer noen timer på sambandet deres få bekreftet. På en annen side så later mange til å glemme at gjerningsmannen også er en person. Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg sier kriminelle handlinger er ok, men jeg sier at som med andre ting er det alltid to sider av en sak. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Stort sett synes jeg litt for mange av befolkningen her i norge er plaget av "Det er mest synd på forbryteren" syndromet. Dette er neppe tilfellet blant politiet, for å si det mildt. Det vil enhver som tilbringer noen timer på sambandet deres få bekreftet. På en annen side så later mange til å glemme at gjerningsmannen også er en person. Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg sier kriminelle handlinger er ok, men jeg sier at som med andre ting er det alltid to sider av en sak. Alltid!! alltid to sider av en sak?? så om ei lita jente på 4 år blir missbrukt i de neste 10 årene, så er det to sider av denne saken?? eller når min samboer og jeg blir overfalt av 2 syke gutter, så er det to sider av denne saken?? Selvfølgelig er gjerningsmannen en person, tror du vi er idioter? selvfølgelig glemmer man ikke det!! men tingen er at det finnes ikke seriøse konsekvenser i det norske rettsystem!! Men du later til at det er greit å gi gjerningsmenn et klapp på skulderen, og si "hei, jeg vet du angrer.. så ikke gjør dette igjen er du snill.. jada jeg vet at du har ødelagt et annets menneskes liv, men.. gjort er gjort.. men du må komme videre i livet.." ? fy fa.. La oss si en person overfaller deg.. og sier at han skal drepe deg.. vedkommende er ikke til å snakke med, han hører ikke et ord av hva du sier.. det eneste han sier er " du vet du skal dø nå din jævel".. han prøver fortvilet å slå, sparke mm.. med kun et formål, å drepe deg.. du greier å komme deg unna, du annmelder ham.. han får 2000,- i bot.. og alt skal være greit? slik har min samboer og jeg opplevet rettsystemet.. er det virkelig slik du ønsker at det skal være? Du tror kanskje dette var et engangs tilfelle? der tar du feil, personene det dreier seg om hadde et rulleblad så lang som et vondt år.. vell vi får vente til han dreper noen da.. så får de noen år.. dvs mer enn 5 år, ja og da har de rett på uttdannelse da.. fordi de er langtidsfanger!! jeg måtte ta opp studielån, som jeg betaler på den dag i dag.. men kjeltringer i dag, kan få det gratis!! bare de er jævlige nok!! fy fa.. Borgerværn? JA TAKK !!! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Stort sett synes jeg litt for mange av befolkningen her i norge er plaget av "Det er mest synd på forbryteren" syndromet. Dette er neppe tilfellet blant politiet, for å si det mildt. Det vil enhver som tilbringer noen timer på sambandet deres få bekreftet. På en annen side så later mange til å glemme at gjerningsmannen også er en person. Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg sier kriminelle handlinger er ok, men jeg sier at som med andre ting er det alltid to sider av en sak. *snipp* vel, tre ting slår meg når jeg leser dette 1) Du burde virkelig slutte å skrive i affekt, for du evner ikke å lese hva jeg skriver når du skriver tilbake i hva som kan virke som sinne. 2) "Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg sier kriminelle handlinger er ok," hoppet du over denne eller? 3) Ofre vil mest sannsynligvis aldri oppleve fullverdig rettergang da deres "hevn"ønske neppe er lik den rettsystemet har. Jeg har på ingen måte sagt at noen av de tingene du nevner er ok, det er det du som påstår at jeg sier på et mildt sagt tynt grunnlag. Det jeg sier er at jeg vil vite hvorfor personene ble slik, hvorfor begynte de å havne på skråplanet osv. Det er den andre siden av historien. En side er det dumme de gjør og ofrene, den andre er forklaringen som sier hvorfor det skjedde. Jeg vil vite den også, jeg vil ikke vite din lynsjemobb historie. Med all respekt forstår jeg at det er vondt, og den gangen det skjer med meg så kan jeg forstå at jeg vil ønske hevn også. Til en viss grad kanskje jeg kan ettersom jeg trener kampsport, men kanskje ikke. Uansett, enn så lenge jeg ikke er farget av situasjonen så prøver jeg å holde hodet klart og se påbakgrunnen. Bakgrunnen er en del av det rettsystemet vurderer, hvorfor skjedde det, hva bidro, hvilken situasjon var individet i. Og ikke vri dette ut av kontekst takk, men dette er også parametre du vil bli vurdert etter den dagen du kanskje gjør noe dumt. Borgervern har jeg ikke sans for, de vil langt på vei utvikle seg til lynsjmobb enn så lenge en kan anta at de utvikler seg i en juridiskgråsone, og min frykt er vel at de skal gå langt utover deres rett etter nødverge. Lenke til kommentar
embark Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2524392.ece Rett og slett kvalmende... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Interessant statistikk fra http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2007-08-13-05.html: Etterforskede forbrytelser 1960 og 2005: - I 1960 ble det totalt etterforsket 38 700 forbrytelser. For 2005 var tallet 281 000. - 14 drap ble etterforsket i 1960, mot 48 i 2005. - Det var 66 etterforskede voldtekter i 1960, mot 704 i 2005. - 1960: 107 tilfeller av utuktig omgang med barn. 2005: 472 tilfeller. - 1960: 8 tilfeller av incest. 2005: 97 tilfeller. - 1960: 26 000 tilfeller av tyveri. 2005: 155 000 tilfeller. - Narkotikaforbrytelser er i en klasse for seg: Fra 201 tilfeller i 1968 til 40 000 i 2005. I 1960 var det 10,8 etterforskede tilfeller per 1000 innb. I 2005 var tallet 60,5. Oppklaringsprosenten har vært ganske stabil, fra 40 % i 1960 til 35 % i 2005. Endret 22. august 2008 av frevild Lenke til kommentar
okasin Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Dette er fra Telemarks avis.. jada jeg er fra Telemark http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3738407.ece Dette er typiske eksempler på hva jeg mener er feil i det norske rettsystem.. Ting blir lagt på is, eller henlagt.. selv om bevisene er overveldene.. eller det blir bare gitt en "symbolsk" bot som ikke står i samsvar med den kriminelle handlingen.. Som nevnt tidligere, så fikk våre gjerningsmenn kun 2000,- i bot for å ha prøvd å drepe oss.. (min samboer og meg).. Men du kan få 10 000,- i bot for å tisse i guds fri natur.. ??? http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/14/529679.html dyra kan, men ikke vi.. hva er galt med menneske urin? (hmm en liten avsporing her) hmm eller hva med å snyte staten for diesel avgifter? om du fyller 60 liter med avgiftsfri diesel på Pasaten din, og du blir tatt for det så er det 20 000,- i bot! ref: http://www.dinside.no/php/art.php?id=6389 eller 100 000,- om du har lastebil.. PS: summen dobbles om du drister deg til å gjenta stuntet.. Eller hva med Varg Vikernes som ble dømt til 21 års fengsel? for drap og skadeværk for over 20 millioner.. og nå vil de sette ham fri.. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=281914 Og hvorfor får drpasdømte permisjon? så det senest på nyhetene i dag om det finske drapsdømte paret som hadde giftet seg.. og stukket av.. (nå tatt).. Straffen i norge er jo ikke verre enn millitærtjeneste (med permisjon o.l.) (bare litt lengre tjeneste tid ) så latterlig!! Jeg sitter bare å venter på at det dukker opp et borgerværn.. for det kommer! Iallefall nå som politiet her i telemark vurdere å stenge nattvakt ordningen.. Kan ikke skjønne at den norske stat greier å prioritere det som er viktig i et samfunn.. skole, helsevesen, og politi.. Nei, det er viktigere å sitte å prate og bjeffe til verandre på tinget.. enn å faktisk handle og "bite" fra seg.. Jeg betaler relativ bra mye i skatt i året og forventer å få resultater... synlige for den vanlige borger.. Hvor mange på stortinget har hatt en vanlig jobb?.. som faktisk har mått slite fysiskt for å få mat på bordet, som har mått snu på krona for å få endene til å møtes? Nå er jeg på vei over til noe helt annet.. sorry! Blir bare så oppgitt når jeg tenker over "systemet".. Vell det norske rettsystemet er ubrukelig etter dagens situasjon.. utlendinger "ler av det hele.." http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=151247 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Rettssystemet i Norge er en vits. Husker dere han fyren som drepte kona si for noen år siden? Gamal Hosein. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_telemark/3223607.html Han ser jeg ofte i Lillestrøm. Får så lyst til å gå bort til han å si: "hvordan kan du leve med deg selv?". Men det har vel ikke mye effekt på en morder ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå