Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Splitter ny pc greier ikke hel 3dmark test

Anbefalte innlegg

Hei folks!

Har ett rart problemer med maskinen min.

Den er kun noen timer gamle. og har kun vært oppe å kjørt max 4timer.

Og nå har jeg fått innstallert Windows Vista Ultimate 64bit

Skjermkort

CPU

8giga Ram

Hovedkort

PSU

Å når jeg fant på å kjøre en 3dMark Vantage test.

så greier den alle testene stråålende, unntatt "CPU TEST 2: Physics" testen

da greier den kanskje 30-60sekunder også skrur maskinen seg av?

Hva kan det ha seg.

Er Original Kjøleren til intel Core 2 Q9450

Jeg skjønner ikke bæra!

hjelp meg ut her

Legger opp bilde om litt specs

post-90455-1218843610_thumb.jpg

Takk på forhånd!

Endret av blehnda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke helt om dette har noe med problemet ditt å gjøre ettersom du kjører en CPU test, men jeg har selv det samme skjermkortet som deg, og dette blir til tider veldig varmt...

Jeg hadde problemer med diverse spill som hang seg opp.(noen ganger med blue screen og restart)

Min løsning var å laste ned "EVGA precision tools" (som også fungerer på XFX kort) og kjøre fanen til 100% og klokke ned memory clock til 1100.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt om dette har noe med problemet ditt å gjøre ettersom du kjører en CPU test, men jeg har selv det samme skjermkortet som deg, og dette blir til tider veldig varmt...

Jeg hadde problemer med diverse spill som hang seg opp.(noen ganger med blue screen og restart)

Min løsning var å laste ned "EVGA precision tools" (som også fungerer på XFX kort) og kjøre fanen til 100% og klokke ned memory clock til 1100.

jammen jeg har ikke kommet så langt at jeg har problemer med skjermkortet. Det har jeg blitt overrasket over på testen. veldig god fps på diverse krevende scener.

men hva faen har det seg at maskinen restarter seg?

det er da vel ikke normalt å slukne selv om man har originalkjøler på prosessoren?

physical CPU test var det vell.

Noen andre ideer?

Lenke til kommentar
da greier den kanskje 30-60sekunder også skrur maskinen seg av?

Det er kun to ting som kan gjøre at maskinen gjør shutdown/power off.

1) Hovedkortets BIOS har en thermal trip på CPU som trigger shutdown

på en gitt temperetur

2) PSU slår seg av grunnet en overbelastet rail.

(Ikke bruk molex overganger til skjermkortet men de to native pci- e1/pci-e2 power kablene fra OCZ'n til skjermkortet)

Alle andre typer feil som drivere , varmt skjermkort etc vil medføre restart (ikke shutdown/off) og som oftest da medfulgt av en blue screen.

Lenke til kommentar

700W stor strømforsyning. Kjøpt idag!

Har brukt de 6pins kablene som skal på skjermkortet. driver ikke med overganger jeg vett ;-)

CPU kjøler sitter som bare faen!

er det virkelig så sugne CPUkjølerne til Intel er?

hørt de ikke er så bra, men dette var overraskende dårlig.

60grader på idle :O:O

Noen CPUkjølere å anbefale?

Er Thermaltake Typhoon noe å anbefale?

hørt at Zalman er noe å ha!! men de fleste zalman kjølerne må man vel av med hovedkortet? ^^, FAEN, jeg som akkurat hadde rydda:p

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at dette har noe med GPU å gjøre, ellers ville den heller "klikket" under GPU-intensive delen, ok ikke under CPU test.

Jeg tippe at CPUen blir for varmt pga. stcok kjøler, eller kan ha feil innstillinger i BIOS.

Jeg forslår at du kjører 1 time OCCT Mix stresstest for å eliminere muligheten for feil på CPU og RAM.

OCZ Vendetta 2 er bra og rimelig.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ved normal romtempratur og god luftsirkulasjon i kabinettet, skal vel stock kjøleren greie jobben bra. Å bytte den skal ikke være nødvendig dersom man ikke overclocker.

Javel , kan forsåvidt være enig.

Men sjekk denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=994551&hl=

La oss anta at romtemperatur er 30° (for å ta i litt). En idle temperatur da på 60° (30° over ambient) sier meg at stock kjøleren ikke sitter med rett jevnt (og nok) press.

Intel LGA775 sin festeanordning for kjølere suger balle.

Det er mye bedre med kjølere som skrus fast i kombinasjon med bakplate da disse er garantert til å monteres med rett trykk.

OCZ Vendetta 2 ville jeg egentlig ikke valgt siden den baserer seg på samme push pin festeanordning og kan være like "vanskelig" å få til monteringen på(selv om det er en god kjøler). Ville heller gått for TRUE,Noctua NH-12P,Skyche Ninja e.l.

@blehnda

Du kan sjekke kjøleren din ved å ha systemet i windows idle.

Legg PCn ned på siden uten sidedør , og legg med hånden et fast jevnt press på stock kjøleren.

Går temperaturen da ned er kjøleren ikke festet ordentlig.

At du har idle 60° betyr at hovedkortet ditt nok term tripper under høy cpu last.

Hva hovedkortet ditt sin bios er instilt på vet jeg ikke men du finner det i BIOS (gjetter på 80-85°). Hvis rise fra omgivelses temperatur er rundt 30° vil nok rise temperaturern under kraftig load også være unormalt høy , som kan forklare shutdown du opplever.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Heisann!

tror jeg hra fikset det nå.

har en kjøler fra en E6600 eller hva den heter.

Det funker jo, men ligger på mellom 40-50grader.

CPU'n blir iallefall ikke for varm og "skrur seg vrang".

Greidde 5900 og noe på GPU testen, (XFX 9800GTX 720M)

mens jeg greidde 10 000poeng på CPU test ( Intel Q9450 2,7Ghz x4)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...