Gå til innhold

Kjøpe ny laptop - rundt 7000,-

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal kjøpe meg en ny laptop, men er ikke den karen med mest peiling på hva som er bra og dårlig på markedet.

Jeg kan tenke meg å gi rundt 6000, men om det er helt kanonbra tilbud som foreslås, kan jeg vurdere opptil en tusenlapp opp. Eller om jeg mtp. kravene faktisk MÅ betale mer!

Jeg bruker PC-en til nettleser og diverse, mindre programmer. Jeg er ikke et spillmenneske, og slik jeg forstår det, behøver jeg da ikke et sinnsykt skjermkort...?

Men RAM er vel slik at man f.eks. kan ha oppe mange faner osv. i nettleseren og holde oppe flere programmer, så jeg kan tenke meg ganske bra med RAM! Dessuten vil jeg ha minimum 350 GB plass på PC-en

Jeg bryr meg ikke så mye om design, men vil helst ha en slik PC at batteriet ikke står ut (?). Gjør de ikke det når det er slik 9 cellers batteri? Jeg er som sagt ikke helt inne i det, såeh...

Samtidig vil jeg helst ikke ha en PC fra Acer, og jeg bryr meg heller ikke om hvor stor PC-en skal være. For å spare penger, kan jeg også tenke meg at PC-en leveres uten operativsystem, og at jeg ordner et slik på egenhånd. Hva tror dere om det? Jeg vil iallfall kjøre XP, for Vista sluker jo masse av PC-en.

Altså vil jeg ha:

- Minimum 350 GB

- Endel RAM, så jeg kan holde oppe flere programmer samtidig

- Et design som gjør at den er ganske ren, og at det ikke f.eks. stikker ut et svært batteri på undersiden. Aner dog ikke om det er vanlig.

- Samtidig har jeg sett noen laptoper som har en slik rund"museflate". Jeg vil ha firkantet!

Jeg TROR jeg ikke behøver å tenkle særlig på:

- Skjermkort. Jeg er ikke et veldig spillmenneske, og Football Manager og Age of Empires 2 bruker ikke så mye kraft.

- Veldig liten/stor skjerm. Jeg er ikke ut etter noen av disse delene. Men, det er vel ikke så kult med en blytung PC egentlig, men laptoper i dag er vel ikke så tunge?

- Jeg tror ikke jeg har behøv for noen Blue ray-saker eller noen HD-ting. Hehe.

- Behøver ikke å ha med operativsystem.

Edit: Jeg har en projector jeg pleier å bruke til å se dvdrips på. Har skjermkort mye å si her?

Hva tror dere? Er skjermkort viktigere enn jeg tror? Jeg er åpen for det meste!

jeg har fått et tips om følgende:

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx...0;c:100561;fl:0

Eks:

Intel Core 2 Duo Mobile T7500 2.2GHz 4MB Centrino

4GB DDR2 667MHz SO-DIMM (2x2GB)

320GB SATA 5400RPM 2,5"

6 709,-

Er det kjempemye PC for pengene? :)

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar igjen! :D

Det kan se ut som jeg ender opp med den der, men jeg kom over en ny PC på den samme siden. Om jeg legegr til 4GB RAM og 320 GB så blri det 600 mer for denne. Bør jeg strekke meg til den, eller er det ikke en utrolig forskjellpå disse? :) Vil helst ikke strekke meg om jeg ikke tjener masse på det.http://www.multicom.no/SystemConfigurator....552740%3bfl%3a0

Lenke til kommentar

På den siste PCen din er det Vista automatisk med (i motsetning til den andre). Så den blir faktisk cirka 7000 den og. ;)

Fordelen er Centrino 2, HDMI, raskere RAM og generelt litt nyere.

Ulempen er en del svakere skjermkort, men det har jeg forstått ikke betyr så mye. Det skjermkortet kan vel klare noen litt eldre spill på brukbar grafikk vil jeg tro.

EDIT: Hvis du ikke skal spille, ville jeg valgt JHL91.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Haha, nå ble jeg veldig usikker, ass :) Hvis jeg velger den siste, bør jeg da velge "Intel Core 2 Duo P8600 2.4GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W" og betale nesten 300 mer? Og bør jeg ha den dyreste RAMen? Og 9-cellers batteri?

Jeg komemr til å kjøre XP, fordi Vista sluker så mye av PC-en. Derfor velger jeg ikke turbominne, isåfall.

Hva tror du? Hvem ville du valgt, og hva sier magefølelsen din at jeg vil bli mest fornøyd emd? Haha :D

Takk for all hjelp!

'

EDIT: Ah, ok. Jeg er ikek et særlig spillmenneske, så da er kanskje den siste her den greieste :)

Endret av Elefantmannen
Lenke til kommentar

P8600 vil gi litt bedre ytelse, ja. Men det er det en del andre ting som gjør også. F.eks 7200 RPM harddisk (bare for å gjøre deg ekstra usikker :p)

Du trenger ikke G.SKILL-RAM nei. Til XP holder det nesten med 2 Gb (hvis du vil spare enda mer penger ;)) 9 cellers batteri kommer antagelig til å stikke ut bak på PCen, men vil jo (selvsagt) gi lengre batteritid.

Som sagt, hvis du ikke skal spille, velg JHL91.

Lenke til kommentar

batteriet vil stikke ut bak? Da er det vel ikke såå i veien? Jeg tenkte meg at UNDER PC-en, om den ville stikek ned der, hadde det vært merkelig tp. balansen til PC-en.

Men, denne pakken:

Intel Core 2 Duo P8600 2.4GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W

320GB SATA 5400RPM 2,5"

Minne 4GB SO-Dimm 800MHz DDR2 (2x2GB)

6-cellers batteri, 4800mAh ( Kanskje 9-cellers?)

7 208,-

Det ble litt mer, så kanskje jeg ikke har behov for Intel Core 2 Duo P8600 2.4GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W? Da kommer jeg i tillegg under 7000, så...

Lenke til kommentar

200 kroenr er egentlig ikke sååå mye, så om det er en stor forskjell på CPU-ene, så kan jeg jo velge den dyre av de to. Men om det ikke er nevneverdig hvor mye ebdre den blir, så kan jeg gjerne holde meg til den billigste :)

Edit: Hvor mye bedre er det emd 9-celelrs batteri mtp. batterlilevetiden? Har det ulemper, bortsett fra at den stikker ut? Takk for bilde :)

Endret av Elefantmannen
Lenke til kommentar

Bare så du er klar over det, så er en stor forskjell på de to multicom maskinene oppløsningen.

Den første har 1600x1050(ca) mens den siste har 1280x800. Vet ikke hvor viktig dette er for deg, men ting vil bli mye større på den siste. 1280x800 er faktisk samme oppløsning som de flest 12" har.

Greit å få med seg. Ellers har jeg ikke sett på scecs, men det har du sikkert oversikt over selv nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...