eLangedal Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg er 17 år gammel og har tenkt til å melde meg på trenerkurs I. På sikt ser jeg for meg at jeg tar de andre kursene også. Det interesserer meg ganske mye, og jeg ser på det som en stor utfordring. Virkelig noe som jeg har lyst til å drive med i voksen alder. Noen som har gjennomført et eller flere av kursene ? Hva mener dere skal til for å bli en rettferdig, respektert og flink trener ? Nå tenker jeg ikke på toppnivå da selvsagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Vær rettferdig mot alle, lær hver persons begrensninger, støtt dem og forklar at de gjør en god jobb å pass på at alle føler seg inkludert i spillet. Hvilken alders gruppe skal du trene for dette kan også ha mye og si, for det er jo stor forskjell på og trene barn og ungdom. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
M4ds Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg ville anbefalt at du starter å trene andre i de lavere aldersgruppene. Da får du en del erfaring, så kan du gradvis stige oppover. Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Jeg ville anbefalt at du starter å trene andre i de lavere aldersgruppene. Da får du en del erfaring, så kan du gradvis stige oppover. Det var planen. Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Jeg har nå blitt et år eldre. Født i 1991, noe som gjør meg 18 vintrer gammel. Jeg har vikariert som trener for J11 (1998) i bygda der jeg bor. På laget er der et par spillere som vil kunne bli veldig gode dersom de fortsetter i samme stil med de samme holdningene som de har i dag. Jeg stortrives sammen med dem. Jeg har troen på at for å vinne tillit og respekt hos en aldersgruppe som er i fnisealderen hjelper det ikke å kjøre en hard linje, pålegge dem oppgaver eller øvelser dersom de ikke har lyst til det. I en alder av 11 år skal fotball være gøy. En må tørre å gi mye av seg selv. Det er iallfall mine erfaringer. Jeg har inntrykket av at de føler seg trygge på meg. Jeg har blitt kjent med alle spillerne og føler at de kjenner meg. Vi skøyer mye under drikkepausene og jeg lar dem henge meg ut med uskyldig mobb som de alle synes er skikkelig artig. Dette er den formen for pedagogikk som jeg har sansen for; humor. Humor er alltid viktig! Fløyta har jeg rundt halsen, og den vet de indikerer at det er jeg som er sjefen, og dersom jeg blåser i den så er det noe jeg vil si. Enten at det er en "hva kunne du/dere gjort annerledes" eller en "nå må vi rette fokus på øvelsen" -situasjon. Jeg er ikke forsiktig med å gi ros dersom jeg synes de gjør noe bra, og klager aldri dersom noen blir useriøse, misforstår en øvelse gang etter gang eller har dårlig utførelse av øvelsen vi gjør. Da tar jeg det om igjen, og gjerne om igjen, kanskje om igjen en gang til helt fram til hun lykkes for så å gi henne skryt. Det å bare si til noen at "Nei. Du gjør det feil. Det skal være sånn" og så snu seg igjen er ingen god løsning. Man skal rettlede dem, ikke straffe eller henge noen ut. Og etter å ha instruert dem skal man vente og se at de mestrer utførelsen gjerne to og tre ganger der de skal få skikkelig ros og føler at de mestrer dette. Vi terper ganske mye på pasningsspill der jeg legger inn nye driller etter hvert som de mestrer det å kunne slå en presis (innside)pasning med passelig kraft som når frem til medspiller som å dempe med innside, utside, såle, slå pasninger, enkle vendinger etc. Påpasselig er jeg med å spør etter hver øvelse om dette var gøy. Dersom de roper "NEEI" later jeg som om jeg blir svært overrasket og poengterer nok en gang hvor viktig det er å lære basisferdigheter som å kunne slå en pasning og det å få til et godt mottak. At det å trene basisferdigheter er noe vi driver på med i "voksenfotball" og at man aldri kan få nok av denne type trening. Oppvarming blir ofte at de skal føre ball innenfor et avmerket område uten å kollidere med hverandre. Dette krever at de med jevne mellomrom "ser opp" for å orientere seg slik at de ikke kommer utenfor området eller krasjer med noen av de andre. Har så smått begynt å legge inn føringer med feks bare innsiden av foten og bare høyre fot. I våres har jeg gjennomført Trener I del I som heter Aktivitetsleder. Til høsten har jeg planer om å ta delkurs II, III og IV slik at jeg har bestått hele Trener I. På dette kurset lærte vi at fotball i 8-12 årsalderen skal være gøy! Barna reiser ikke på trening, de er med på lek! For konservative foreldre som mener at unger driver med for mye trening så skal man bare svare at det ikke er trening, det er lek. Organisert lek. Han som holdt kurset jeg var på hadde dokumentasjon på at barn i denne alderen tåler å være i aktivitet halvannen time hver eneste dag. Det er forskere som har kommet frem til dette. Vi lærte om de fire forskjellige funksjonskategoriene som jeg synes det var nyttig å lære om. På denne måten kan man sette sammen treningen slik at man begynner med de individuelle ferdighetene, deretter det å "spille sammen med" og avslutte økten med å "spille mot" i form av firkant med små mål eller mot et annet jentelag som har trening på samme tid som oss. I tillegg tok kursleder for seg Maslows behovspyramide. Jeg likte sammenhengen! På topp finner vi de fysiske behovene som går på de aller mest grunnleggende behovene som mat, klær, bevegelse og evnen kroppen har til å kvitte seg med avfallsstoffene. Det neste nivået går på sikkerhet. Det å føle seg trygg, være beskyttet mot vær og vind, smerter og annet ubehag som angst og frykt er altså den andre byggeklossen av totalt fem. De sosiale behovene går på det å føle at en hører til noe. Alle har behov for fellesskap, kjærlighet og vennskap. På et fotballag er man med i et fellesskap. Dette er viktig for barn, men også for voksne. Påkjenning fra andre og ikke minst fra seg selv er viktig for selvtillit, selvrespekt, status og verdighet. Det å få skryt. Alle liker å få skryt! Selv elsker jeg å få skryt, selv om jeg ikke viser det. Når jeg får skryt får jeg påkjennelse av meg selv også. "Jeg vet at der gjorde jeg noe bra. I tillegg var det andre som la merke til det. Yes!" Disse behovene blir først påtrengende når behovene på de tre lavere nivåene er tilfredsstilte. På toppen finner vi selvrealisering som er krefter for å få dekket behovene om å virkeliggjøre mål som man har satt seg, å realisere evner som man har. Jeg har fått positiv respons både fra jentene jeg har trent og også fra en del av foreldrene deres som sier at de synes jeg gjør en god jobb. Dette er selvsagt veldig motiverende og gjør til at jeg trives enda bedre med noe jeg elsker - fotball. Endret 26. april 2009 av Niles Lenke til kommentar
Kriss^ Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Høres jo ut som du vet hva du driver med og gjør det skikkelig også! Jeg tror du kan bli en veldig god trener, høres ivhertfall ut som du er 100% innstilt på at dette greier du! Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Høres jo ut som du vet hva du driver med og gjør det skikkelig også! Jeg tror du kan bli en veldig god trener, høres ivhertfall ut som du er 100% innstilt på at dette greier du! Hehe, takk. Først og fremst må jeg få meg en gjeng som jeg kan trene. Som jeg skrev er jeg bare "vikar" for en annen som har vert mye borte de siste månedene grunnet ulike årsaker. Alle som lurer på hvordan det er å prøve seg som trener burde slenge seg med på noen treninger der enten et søsken, en bekjent av deg eller liknende er med bare for å se hvordan det er, for så å ta aktivitetslederkurset. Jeg føler at jeg hadde et stort utbytte av dette kurset. Endret 23. april 2009 av Niles Lenke til kommentar
Cristea Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Du har en bra start, men når du kommer opp i årene (11-fotball nivå?) må du lære deg det som gjør at mange synes Hiddink og Mourinho er de beste trenerne, de klarer å legge opp bare forskjellige treningsøkter i løpet av ei uke og vet motstandernes styrker og svakheter(noe som er lett å observere etter en kamp(siden det normalt spilles to i en serie)) Hvis motstanderen har en sterk og en kjapp spiss og du bare har typer som passer en av beskrivelsene så be om tett mannsmarkering, den slags Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Du har en bra start, men når du kommer opp i årene (11-fotball nivå?) må du lære deg det som gjør at mange synes Hiddink og Mourinho er de beste trenerne, de klarer å legge opp bare forskjellige treningsøkter i løpet av ei uke og vet motstandernes styrker og svakheter(noe som er lett å observere etter en kamp(siden det normalt spilles to i en serie))Hvis motstanderen har en sterk og en kjapp spiss og du bare har typer som passer en av beskrivelsene så be om tett mannsmarkering, den slags Sjelden at man nytter mannsmarkering i jentefotball. Lenke til kommentar
Cristea Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Du har en bra start, men når du kommer opp i årene (11-fotball nivå?) må du lære deg det som gjør at mange synes Hiddink og Mourinho er de beste trenerne, de klarer å legge opp bare forskjellige treningsøkter i løpet av ei uke og vet motstandernes styrker og svakheter(noe som er lett å observere etter en kamp(siden det normalt spilles to i en serie))Hvis motstanderen har en sterk og en kjapp spiss og du bare har typer som passer en av beskrivelsene så be om tett mannsmarkering, den slags Sjelden at man nytter mannsmarkering i jentefotball. Når sa du noe om jentefotball? Det heter dessuten fortsatt manns-markering selv i kvinnefotbal og det er et ekstremt bra virkemiddel Lenke til kommentar
marvol Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Han trener jo jentefotball nå, eller vikarierer. Det jeg følte han sa var at i J11 er det liten vits med mannsmarkering, da det ikke er så høyt nivå Tror jeg da.. Lenke til kommentar
Cristea Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Men siden jeg spesifiserte at det er enklere å ta slike grep på 11'er så var det kanskje ikke så dumt Lenke til kommentar
marvol Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Sant det Men dog, 11-åringer har lite nytte av mannsmarkering, likevel er det et svært godt egnet senere på banen Lenke til kommentar
Cristea Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Noe av poenget mitt, broren min er 11 og der er problemet at folk ikke engang vil jobbe hjem i forsvar så hva er vitsen med manns-markering da Lenke til kommentar
eLangedal Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Noe av poenget mitt, broren min er 11 og der er problemet at folk ikke engang vil jobbe hjem i forsvar så hva er vitsen med manns-markering da Selv tror jeg at mannsmarkering i denne alderen kan være med på å drepe utviklingen til enhver spiller i og med at det setter som oftest begrensinger til hvor mye den spilleren som er satt til å markere kan bidra i det offensive spillet siden hun/han hele tiden må orientere seg om hvor motspilleren befinner seg. Sonemarkering har jeg heller ikke noen tro på på dette alderstrinnet. De fleste barn blir tiltrukket av der ballen befinner seg, så om motstanderlaget angriper på "vår" venstre side vil det falle naturlig hen for begge forsvarerne (dersom man tar utgangspunkt i at man spiller med to forsvarere) å trekke over mot venstre fordi de vil involvere seg i spillet. Dersom da en eller to luringer på det andre laget velger å ta et løp mot bakerste stolpe eller å holde igjen på en 10-15 meters avstand på motsatt side ("vår høyre") kan de for bli spilt fri igjennom alene med keeper. Jeg har begynt å jobbe bevisst med å få forsvarsspillerne til å kommunisere med hverandre om hvem som skal ta duellen, om de trenger sikring (som noen av dem forstår seg på hva er) eller om de eventuelt bør kalle på en midtbanespiller som må ta det tunge løpet hjem for å tette potensielle hull på egen banehalvdel. Men nå gidder vi ikke å dra denne tråden ut i noen krangel hvor mannsmarkering i barnefotball skal stå i fokus. Lenke til kommentar
Cristea Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Vil heller ikke ha noen krangel men sier 11-fotball, når man er rundt 15 må man ha lært å markere Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Det med markering kommer etterhvert. Dette er ting du lærer av å se fotball, og å spille fotball. Personlig mener jeg at det er viktig å la yngre spillere få spille mannmsmarkering lengst mulig før man går over på sone som er mer å mer vanlig i toppfotball (i hvertfall nærmest, er stort sett litt blandinger). Det å spille mann mann (jente jente i denne situasjonen ) er med på utvikle tekniske ferdigheter. Er ikke helt inne i trenermiljøet, og er litt usikker på hva som er riktig tidsalder. Men vi begynnte med litt lett fokus på dette allerede i slutten av 7 'er, og når vi begynnte 11 'er ble det ganske mye fokus på det, da trente vi litt av begge deler. Dette syns jeg var passende alder, og det hjalp meg å utvikle ett bedre øye for spillet, utvikle en fotballhjerne som er veldig viktig. Endret 6. mai 2009 av Kjuagutt Lenke til kommentar
Cristea Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Netopp det jeg har sagt, i overgangen til 11'er begynte et lag i byen å trene manns-markering og et annet trente som før, og selv om det var jevnt før, kom vi nesten ikke til sjanser mer, å trene på manns-markering hjalp det andre laget både å markere oss og å finne veier gjennom vårt forsvar Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Det er sånn, så etter å ha spillt manns-markering i noen sesonger, bør man gradvis gå over til sone. Rundt junior bør man beherske begge deler, og gjerne spille nærmest mulig sone. Lenke til kommentar
Lucho Gonzalez Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 viktigste på starten er å finne din egen personlighet som manager. du må ha full kontrol over spillerene, er noen 4min for seint på treningen, så tar du en seriøs prat med han, du må klare å finne de perfekte tingene som spellerene liker i treniner, spørs hvilket type spillere du har på laget, alle er sikkert ikke like, men det er opp til deg, så det viktigste og vanskeligste er å gjør alle spellerene tenker samme på banen, å ha samme holdinger på treninger, sån at alle spellerene tenker i hodet sit, at jeg har like mye å si som kapteinen vår, og du må kunne finne ut hvordan spillerene vil at du skal være, når det gjelder treningsøkter. la spillerene tenke at de er profe, og sørg for at de gjør alt som profer, som f-eks, frisparker, strafer, cornere, og ha din egen taktik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå