Gå til innhold

Nybegynner: Burde jeg overklokke min Q6600 @ 2,4 GHz?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier alt: Jeg har en Core 2 Quad Q6600-prosessor som kjører på standard hastighet, 2,4GHz, og lurte på om jeg burde overklokke denne til noe høyere hastighet. Er en aktiv gamer, og bruker ofte ressurskrevende programmer. Vifta jeg bruker er en Noctua NH-U12P.

Har en følelse av hva dere kommer til å si ("JA"), så jeg spør allerede nå:

- Vil overklokking føre til kortere livstid på prosessoren?

- Det er vel ikke på noen måte "farlig" (f.eks. for andre komponenter) å overklokke CPUen?

- Er det andre komponenter jeg kan/burde overklokke hvis jeg klokker CPUen?

Og tusenkronersspørsmålet:

- HVORDAN gjør jeg egentlig alt dette?!

Endret av President1447
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har du en god klokkeprosessor: Ja, en veldig god en

2. Har du en god prosessorkjøler: Ja, noe av det beste

Som du selv forutså så er det et klart JA, som dukker opp. Det er store ubrukte ressursjer på en Q6600. Spesielt om vi snakker om G0 versjonen, og ikke B3.

- Husk, høy varme, ustabil varme osv.. kan alle ha en innvirkning på levetiden. Ettersom du allerede har gått til innkjøp av en kraftig prosessorkjøler så har du gjort flere skritt for å øke levetiden. Med overklokking så går den nok noe ned, men så lenge du ikke skal overklokke noe voldsomt (øke volten mye), så snakker vi ikke om særlig lavere livstid. Det er som regel ytelsen som går ut på levetide før den tar kvelden.

- Skal du klokke prosessoren så må du også overklokke hovedkortet, og (delvis) minnet. Overklokking har en viss fare for alle disse tre komponentene, dog svært liten. Ivhertfall så lenge du har et hovedkort som har egnet kjøling til det, og spenningen ikke økes i stor grad. Minnet kan du som regel justere ned sli kat den holder seg på omtrendt standardhastigheter. (altså så å si urisikabelt for minnet) Men en liten fare vil det alltid være.

- Kommer helt ann på resten av maskinen. Hovedkortet MÅ du overklokke, mens om du skal spille så er det jo greit å ha et skjermkort som ikke lager flaskehals, eller minst mulig ivhertfall.

Edit: Om DU faktisk burde overklokke prosessoren kommer heltann på bruken din. Henger prosessoren etter litt, og sørger for at skjermkortet ikke får utnyttet sitt fulle potensiale i spill, eller at du ønsker no raskere, så ja.

Og tusenkronersspørsmålet:

- HVORDAN gjør jeg egentlig alt dette?!

Det får nok noen andre ta for i dag. Selv orker jeg rett og slett ikke. :closedeyes:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Uhm, ja... Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde glemt denne tråden fullstendig...

Så var det denne overklokkingen da. Du nevnte at hovedkort og delvis minne burde overklokkes? Hovedkortet mitt er et ASUS P5E, og minnet er 2x2 GB Corsair Twin2X. Grafikkortet er et Sapphire Radeon HD4870, så jeg tror ikke det er der flaskehalsen ligger (men hva vet jeg?).

Om det blir for mye å skrive om i en post, så kan dere sikkert linke til noen guider eller noe sånt. Har søkt litt selv, men finner ikke noe nyttig. Takker for hjelpen:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er ikke så veldig flink til overklokking, men har greid å komme greit ut av det på min egen PC.

I hovedsak har jeg bare justert FSB hastigheten og volten på CPU'en. Sørget for å holde systemet stabilt og det var vel det hele.

Jeg er litt dårlig til å forklare, og noen andre klarer det helt sikkert mye bedre enn meg. Men jeg skal gjøre et forsøk.

Først og fremst må du gå inn i bios, og finne plassen der du kan kontrollere CPU voltage og FSB frekvens. Som regel ligger det under avanserte innstillinger.

Og så er det vel bare stort sett å slipe seg løs å prøve å feile.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

har selv en Q6600 med Noctua NH-U12F med de 1300rpm viftene som følger med den nyeste noctuaen, og på 3.6ghz holder min stabilt 59 grader ved 100% load på cpu. så bare kjør på, du merker god forskjell!

du finner "oppskrifter" / oppsett som passer de forskjellige frekvensene på de forskjellige hovedkortene på diverse forum hvis du ikke prøver deg frem selv, selv har jeg Asus Maximus og fant en oppskrift på innstillinger for å nå 3.6ghz på Extreme Systems forumet. fungerer helt gull

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...