littiq Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Etter å ha innstallert linux ubuntu så ønsket jeg å kunne ha en av diskene tilgjengelig fra andre maskiner i nettverket (Maskiner med XP/Vista). Etter litt om og men så fikk jeg dette til å virke. Men jeg kunne ikke endre/flytte/slette filer, kun lese. Jeg regner med dette hadde med filsystemet å gjøre. Derfor formatterte jeg disken. Brukte ext3 filsystem. Etter å ha gjort dette sto brukeren min som eier av disken, mot tidligere ukjent eier. Dermed regnet jeg med at jeg skulle kunne opprette mapper. Men jeg fikk ikke lov til dette! I "permissions" sto jeg oppført som eier, samt at jeg hadde alle rettigheter til å endre mapper. Jeg endret det så jeg også kunne endre filer, og trykket "apply". Men likefullt fikk jeg ikke lage nye mapper. Hver gang jeg gikk tilbake til "permissions", så var det endret tilbake til at jeg hadde lov til å endre mapper, men ikke filer. Det rare var likevel at maskinen pluttselig bestemte seg for at det var root som skulle stå som eier av disken. Jeg kan hvertfall ikke huske å ha endret eieren over til "root". Spørsmålet blir da: Hvordan får jeg eierskapet over min egen disk, og hvordan kan jeg få lov til å lage mapper på disken? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Åpne filutforskeren med superbrukerrettigheter. Trykk alt + F2 og skriv: gksu nautilus Naviger deg til mappen hvor disken din er montert og endre "permission". Samme som du prøvde tidligere altså. En vanlig bruker får ikke lov til å endre permissions, dermed må du bruke gksu som gir deg midlertidige superbruker (også kalt root) rettigheter. Forøvrig er dette blitt dekket et par ganger på forumet tidligere, samt i den offisielle dokumentasjonen. Endret 16. august 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
littiq Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Jeg prøvde å skrive gksu nautilus. Jeg fikk da opp nautilus, men kunne ikke se alle diskene. Kun disken der systemet ligger. Prøvde et terminalvindu, og samme kommandoen. Fikk da opp en feilmelding som sa at "Authentication rejected, reason: None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed" Deretter åpnet Nautilus seg, men jeg fikk samme problemet. Ikke tilgang til alle hard-diskene, kun disken der systemet ligger var tilgjengelig. Endret 16. august 2008 av littiq Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 De andre diskene er som oftest montert under /mnt eller /media i filsystemet. skriv mount i terminalen for en oversikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå