Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Stusse leggene litt?

Gjest Guest_Jokke_*

Anbefalte innlegg

Er du gutt?

Da skal du ikke barbere deg på leggene.

Synes du det er galt å høre det der??

Er det ikke litt verre å få høre: "Er du gay eller?" "Hvorfor har du barbert leggene dine? Er det ikke bare jenter som gjør det??"

Nå spørs det jo faktisk om noen faktisk tør/gidder å kommentere det da ... Det er vel stort sett bare homofobe folk eller de som bare må benytte enhver anledning til å rakke ned på andre som faktisk gidder å kommentere noe slikt, og da spørs det jo hvor mye man faktisk skal bry seg om slike kommentarer. Hvorfor skulle man forresten ikke ha lov til å gjøre det? Fordi det er forbeholdt jenter? Det er isåfall noe som tilhører en kjønnsrolle, og i likhet med Yoshi mener jeg slik bare er noe konstruert dritt. Kjønnsroller er der for å plassere folk i system/båser, noe jeg aldeles ikke er noen tilhenger av. Folk må få lov til å ha de interesser, meninger etc. de ønsker uavhengig av kjønn og legning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man fjerner det man ikke liker. Trådstarter er ikke komfortabel med all håret sitt og da mener jeg at han bør fjerne det. At enkelte damer ikke liker det får være deres tap, men tror de fleste jenter hadde satt pris på det.

Du gjør akuratt som selv vil. Ville maddamen min spurt meg om noe så absurd som å barbere leggene mine hadde hun fått blankt nei.

Jeg for min del syns det er utrolig hva folk legger seg opp i til tider. PS: Er det bare meg eller er det en kamp om å bli kjønnsnøytrale?

Lenke til kommentar
Man fjerner det man ikke liker. Trådstarter er ikke komfortabel med all håret sitt og da mener jeg at han bør fjerne det. At enkelte damer ikke liker det får være deres tap, men tror de fleste jenter hadde satt pris på det.

Du gjør akuratt som selv vil. Ville maddamen min spurt meg om noe så absurd som å barbere leggene mine hadde hun fått blankt nei.

Jeg for min del syns det er utrolig hva folk legger seg opp i til tider. PS: Er det bare meg eller er det en kamp om å bli kjønnsnøytrale?

At du beskriver det som "absurd" og at trådstarter er så usikker på dette, er jo bare gode bevis for at kjønnsrollene skaper fordommer og at avvikerne fra kjønnsrollene ikke passer inn. Ja, det stemmer delvis at det er en "kamp om å bli kjønnsnøytral" for mange her, men det handler ikke om å endre noe på det biologiske, det handler om å endre på det kulturelle. Mye av det som for folk flest definerer kjønn, handler om langt andre ting enn det rent biologiske, som jo er det eneste som definerer kjønn. Det gjør at mange som biologisk sett er et kjønn, men inntar kulturelt bestemte kjønnsroller for det motsatte kjønn, ikke vil passe inn i samfunnet. Det er jo f.eks. derfor mange ikke vil at homofile par skal få adoptere, de mener at et barn trenger mannlige og kvinnelige impulser. Jeg mener det er tull og at det ikke finnes noe som er "mannlig og kvinnelig" utenom de to forskjellige menneskekroppene.

Det finnes mye interessant litteratur om dette, og mye forskjellig. Mange snakker om forskjellen på menn og kvinner og man spekulerer i og forsker på om det kan være mer enn det biologiske og kulturelle. Hva skaper størst forskjell på menn og kvinner, det medfødte eller forskjellen på rosa og blå sider i leketøyskatalogene? Hva med forskjellene i samfunnet? Menn møter fokus på å være sterke og stabile, mens jenter møter fokus på å være pene og "deilige". Dessuten er det forventet at man forelsker seg og føler seg tiltrukket av folk av motsatt kjønn. Dette tullet er heldigvis på god vei mot en helomvending til fullstendig likestilling og kjønnsnøytralitet! Forskjellene på manns- og kvinneyrker viskes ut, det er stadig flere "maskuline" jenter og "feminine" gutter, den nye ekteskapsloven åpner for nye familieløsninger og folk flest vil få øynene opp for at det blir folk av de som vokser opp uten "både mannlige og kvinnelige impulser".

Men dessverre har den økte åpenheten om sex, legning og kjønn også forsterket vår fokus på forskjellene på kvinner og menn. Kløfta mellom kvinneblader og manneblader blir større, fokus på klær og kropp infiltrerer hjernene våre tidligere og tidligere (BH-er for seksåringer? Hva faen er det for noe?), og lista bare fortsetter og fortsetter. Og et lite kapittel handler om kroppshår, hvor kvinner skal fjerne så mye som mulig bortsett fra på hodet, mens menn skal være barske og ha hår på bryst og legger og hake osv. For menn er det blitt enklere de siste årene, da det er blitt mer og mer akseptert å fjerne hår osv. Kroppshåret vårt har jo faktisk flere steder mistet sin funksjon, blant annet på brystet, leggene og ryggen, mens man av etiske grunner vil fjerne kjønnshår og hår under armene. Men mye av dette er mange steder ikke "lov" for gutter. Jenter har lov, hvorfor hindre guttene?

Ikke misforstå og tro at jeg vil at alle gutter skal barbere leggene. Alt jeg vil er å leve i en verden hvor ingen føler seg begrenset av urimelige rollemønstre og møter kommentarer som "Du er gutt, da skal du ikke barbere leggene" om man ikke liker håret man har der. Capish? :p

Tilgi skriveleif.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri i verden giddet å barbere leggene mine. Finner såvidt tid til å ta det jeg har i ansiktet, så jeg ville aldri frivillig pålagt meg selv enda mer mas med barbering.

Jeg synes personlig at det er lite maskulint å være så forfengelig at man bryr seg om hvor mye hår man har på leggene. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at min oppfatning burde påvirke noen andres, jeg hadde aldri på ramme alvor kalt noen "gay" for noe så trivielt.

En ting som irriterer meg er at når for mange folk begynner å gjøre noe blir det automatisk en forventning at andre også skal gjøre dette, som f.eks. holdningene til å fjerne hår på ryggen. Jeg har ikke fått hår her ennå, men om det kommer tror jeg ikke jeg kommer til å vokse det av, selv om den gjengse holdningen i samfunnet nok er at dette skal bort. Men dette presset bunner jo igrunn ut i at kjønnsroller generelt er for snevre. Det burde være plass til både skrullehomsen og tømmerhoggeren i et moderne samfunn. Det er bare synd med folk som fremstiller personlige oppfatninger som noe mer enn akkurat det, og enda verre; prøver å påvirke andre til å gi etter. Et nevneverdig press om konformitet er etter min mening overhodet ikke ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med deg, Kalinken. ;) Oppfatningen av om kroppshår skal fjernes eller ikke, må forbli helt individuel uavhengig av kjønn. Bakdelen med fenomenet med metroseksuelle menn, er at mange menn blir kritisert for å være for mannlige. Da er man igjen helt bak mål. Jakten på et kjønnsnøytralt samfunn handler ikke om at kvinner skal gjøre manneting og menn gjøre kvinneting, det handler om å fjerne stemplene "kvinneting" og "manneting" og la alt være åpent for at hvem som helst skal gjøre hva de vil, uavhengig av kjønn. At ingenting bortsett fra kvinnekroppen er feminint og at ingenting bortsett fra mannekroppen er maskulint, for det er sånn det er. Alle øvrige, ikke-biologiske forskjeller på kvinner og menn, er skapt av en ukultur basert på en visjon om at menn er fra Mars og kvinner er fra Venus.

Derimot er jeg ikke enig med Kalinken i at å være så forfengelig at man bryr seg om hvor mye har man har på leggene er lite maskulint. Det handler kun om smak og behag, og menn kan jo også synes glatte legger er fint på annet enn kvinner. På en annen side er det også mange jenter som ikke liker stresset med å barbere leggene, armhulene og bikinilinja og som sikkert misunner at menn ikke trenger å gjøre det. Mange, og meg inkludert, deler en visjon om at disse teite kjønnsrollene legges tilbake og at de som ikke føler seg hjemme i de tradisjonelle kjønnsrollene slipper å falle utenfor samfunnet, bli uglesett, mobbet og utestengt. Ja til åpenhet og kjønnsnøytralitet! ;)

Lenke til kommentar
De fleste veit vel at jo mere man barberer, jo mere kommer det. Kanskje ikke så lurt valg å barbere leggene sine?

Det er bare en myte. :)

Japp, håret er det samme uansett hvor mye du barberer det. Grunnen til at folk tror det blir mer eller tykkere er nok fordi det føles sånn når det vokser ut igjen.

Lenke til kommentar
De fleste veit vel at jo mere man barberer, jo mere kommer det. Kanskje ikke så lurt valg å barbere leggene sine?

Tull og tøys. Jeg har vært innlagt til operasjon en rekke ganger og det er et spesielt sted på kroppen (med endel hår) som har blitt barbert nesten hver gang. Det er umulig å se noen forskjell på det området og huden rundt. Det du sier er rett og slett en illusjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...