Gå til innhold

Flexibånd en uting?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Med flexibånd kan hunden gå omtrent dit den vil innen en radius på 5-8 meter. Jeg vil ikke ha hunder som går foran meg , av den enkle grunn at det er jeg som bestemmer, og de skal følge meg - ikke omvendt.

 

Såklart kan flexibånd være en enkel og grei løsning dersom du ikke er så opptatt av å være "sjef" over hunden din. Men det er iallefall ikke et alternativ for meg.

 

 

Nå er det jo på forskjellige måter man lærer hunden sin hvem som er sjef og ikke.. Og jeg kan på ingen måte se at et flexibånd får hunden din til å tro at den er sjef. Man kan være like opptatt av å være sjef som alle som bruker vanlig bånd.. Er hunden bevisst på at du er sjef så holder den seg til det. Hvis den ikke respekterer at du roper på den eller at den bare drar uansett så må man rette opp dette ved å vise at du er sjef...

 

Og man kan ha like mye kontroll over hunden med et flexibånd som med et vanlig bånd. Alt handler om hvordan man bruker båndet. Så jeg er ikke imot det, selv om det i noen tilfeller kan få hunden til å måtte dra LITT hele tiden for å komme lengre ut. Men så lenge man har kontroll over hunden med flexibånd kan man bare få bruke det for min del.. :)

 

Jeg synes hunden skal få snuse litt og gå litt i veikanter og skogkanter... Turen må da bli utrolig kjedelig hvis den skal gå pent ved siden av en... Når hunden skal ut på tur så vil den gjerne utforske litt, i tilleg til å gjøre ifra seg..

Lenke til kommentar

Flexibånd har ingenting med sjef å gjøre.

Men det er lett at du får en umulig hund å gå tur i hvis man er sløv på båndtrening.

Bikkja mi kan dra om en hest noen ganger, men det er fortsatt jeg som er sjefen. Hvis ikke hadde han ikke lyda meg i det hele tatt ;)

 

Langturen vi går på er for at bikkja skal bli klar. Min blir ikke mye klar av å gå fot hele veien, med mindre vi trener. Flexi er genialt på fjelltur osv hvor det er båndtvang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...