Gå til innhold

Flexibånd en uting?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat fått med hund igjen etter at min forgje døde i februar.

10 uker gammel nå så fortsatt liten valp ^^ Shetland Sheepdog.

 

Men, så lurte jeg på om hva dere syns om flexibånd.

Min mor sier jeg ikke må finne på og kjøpe flexibånd for da er det hunden som bestemmer, og da går den som en idiot osv.

Men, det eneste jeg ser forskjellen er, er at man slipper og rulle det sammen mens han går så han slipper og trakke på det og tulle det inn i føttene sine.

Jeg har ikke tenkt å la den gå flere meter forran meg, og har tenkt at han skal ha den i en vanlig båndlengde.

Ikke sånn 4-5 meter forran.

 

Så nå vil jeg ha deres råd og meninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flexibånd er toppers. Slår vanlig bånd etter min mening. Du styrer hvor langt ute du vil ha bikkja, det er jo en knapp hvor du kan låse båndet som det passer deg. Det blir da så langt som du vil ha det. Det kan låses permanent, eller du kan bare trykke inn knappen når du vil ha bikkja til å gå på plass. Vips så har du et vanlig bånd, og et flexibånd!

 

Ellers elsker de jo friheten de får med flexibånd. Er ikke noe galt med å la de få ta seg en tur litt av gårde og snuse litt, selv om du trener på å gå "på plass".

 

Et godt kjøp, med andre ord. Du vil ikke angre!

Endret av Rubenius
Lenke til kommentar

Jepp.

 

Er imot flexibånd, med mindre man har en spesiell situasjon og må bruke det.

Det er mer enn èn hund som har klart å komme seg raskere avgårde enn eier rekker å reagere på, og blitt påkjørt. Veldig lett å si "nei, det skjer ikke med min hund" osv.

Syns også de er "farlige" i den forstand at de kan ryke lettere enn et vanlig kobbel.

 

Du skriver hunden skal ikke få hele lengden allikevel, da kan du jo bare kjøpe et vanlig kobbel? En sheltie er en liten hund og trenger ikke 15 meter langline du må holde styr på :!:

 

Samt det ser dumt ut når folk står og haler/sveiver hundene sine, syns jeg da ;) Jeg syns generelt det gir lite kontroll, og det er vanskeligere å lære dem hva å gå i et bånd er for noe. I og med at lengden aldri er lik.

Lenke til kommentar
Det jeg synes blir feil med flexibåndbruk er hvis det blir en erstatning for å lære hunden lydighet nok til at den kan gå løs. Jeg ser ikke noe galt i å bruke flexibånd i blandt, men om man bruker det i stedet for at hunden får være løs så synes jeg ikke det er riktig.

 

Har ikke tenkt å bruke den som en erstatning for at den får være fri.

Tingen er at jeg slipper å rulle det inn heletiden når hunden går nerme meg, for fexibåndet trekker det inn selv.

Og man finner flexibånd til 3-4 m(aldri hørt om 15m).

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noe om flexiline, frodi det ofte gjør at hunden lærer at det er ok å trekke i båndet. Med flexiline er det alltid litt motstand i båndet, og hunden lærer da at den må trekke litt i mot, hele tida. Min hund var helt elendig til å gå i bånd da vi fikk henne, og vi problemet løsnet ikke før vi kasserte flexilina. Jeg liker også korte, vanlige bånd bedre, fordi jeg får bedre kontakt med hunden da. For å la bikkja løpe sørger jeg for å lufte den på steder hvor hun kan være helt løs.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som er så galt med et flexibånd - OM en bruker det korrekt!

 

1) "Motstand"? Jeg tar et tak i båndet, drar ut så bikkja får litt å gå på - og fester den. Blir aldri motstand før hun begynner å dra og jeg stopper :)

 

2) "Trenger ikke sporline" - jo. Bikkja mi klarer ikke å drite/pisse rett ved siden av veien. Hver gang vi går tur skal bikkja 1 km inn i skog / langt ned i grøfter/bakker for å gjøre sitt fornøde. Og la meg si det slik: Har jeg vanlig bånd må jeg halse 1 m etter bikkja som blir passe stresset av at mor skal ligge oppi hvor hun skal drite. Har jeg sporline blir den liggende og knø seg rundt trær, småbusker og annet, og ender helst opp nedi dritten til bikkja, slik at jeg enten må bære drittbefengte lina hjem eller finne meg en sølepytt å skylle den i. Løsningen er selvfølgelig et flexibånd som enkelt og greit holder bikkja litt igjen så den ikke løper alt for langt, den legger seg ikke i bakken, og den lar meg stå og kose meg på asfalt mens bikkja forsvinner innover. :)

 

3) "Kort bånd + løs = o hellige gral". Nei. Det er faktisk ikke det. Jeg har en hund som synes mennesker og (katte)bæsj er mer spennende enn meg. Gjerne også plastsøppel, isopor, sjokolade eller annet som ligger strødd selv oppå snaufjellet. Det er sjeldent jeg kan ha hunden løs uten å bekymre meg for hva hun kan jafse i seg eller hvem hun kommer til å bulldosere ned om de kommer i nærheten. Jeg har den sjeldent løs med mindre det er på en grusbane, og jeg har sporlina med meg. Derfor er det jo greit for bikkja å få noe frihet ellers.

 

Flexi har mange "upassende" brukere. Det er kanskje derfor den får så mye negativ omtale. Mener at hvis man bruker flex på rett måte, er det et flott alternativ for de som ønsker å bruke det.

 

Jeg har aldri flexien i "flex" fordi jeg har hunden gående i ett lett buet bånd ved siden av meg. Det er først når vi kommer til skogområder at jeg kanskje tar den i flex, lar bikkja løpe litt foran meg og fester den igjen. Flexi passer perfekt for en hverdagslig tur ute. Jeg bruker ingen ting annet når vi er hjemme. Kortbånd brukes til byen, hos vet'n og på besøk. Sporlina brukes til sportrening og fritrening.

 

Ingen skal ha dårlig samvittighet om de bruker flexi rett. Jeg bekymrer meg aldri for biler, hunden er jo "festet" nesten like nært som ett vanlig bånd ville vært. Ser ikke problemet, annet enn at jeg bruker festemekanismen så ofte at jeg er sikker på den kommer til å bli slitt ut ganske fort......

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Flexibånd er det verste jeg ser. Har endelig klart å overtale forloveden min til å slutte helt med det. Med flexibånd er det hunden som bestemmer, og du bare følger etter.

 

Vi bruker korte bånd på våre hunder, og hundene må gå ved siden av oss (eller rett bak) Jeg har ikke vært fullt så streng med valpen min før nå nylig. Hun er 7 mnd gammel nå, og har lært å gå fint i bånd uten å trekke/dra.

Lenke til kommentar

Hva har andres flexibåndbruk med deg å gjøre?

Og alle bånd gir da brannsår? Eneste brannsåret jeg har fått (PÅ INNSIDA AV LÅRET :p ) var av kortbåndet fordi det er mer "grovt" enn det flate flexibåndet mitt (jeg har ikke sånn tynt tau, men flatt hele veien).

 

Synes noen skulle komme opp med ett skikkelig godt motargument hvis dere er så negative :) Jeg er overbevist om at min bruk er korrekt! :p

Lenke til kommentar

Med flexibånd kan hunden gå omtrent dit den vil innen en radius på 5-8 meter. Jeg vil ikke ha hunder som går foran meg , av den enkle grunn at det er jeg som bestemmer, og de skal følge meg - ikke omvendt.

 

Såklart kan flexibånd være en enkel og grei løsning dersom du ikke er så opptatt av å være "sjef" over hunden din. Men det er iallefall ikke et alternativ for meg.

 

Jeg tror også du hadde funnet det mye mer behagelig å gå tur dersom du hadde hatt en hund som gikk ved siden av deg i slakk kort line.

 

På hundetreff i vår hadde ei dame sin rhodesian ridgbeback i flexibånd. For å gjøre historien kort, flexibåndet var ikke nok for å holde kontroll på den store hunden når den fant ut at den ville angripe en annen hannhund. Det var ren flax at den ikke klarte å skade den andre hunden skikkelig. Ett veldig godt eksempel på at man ikke har nok kontroll med flexibånd. Jeg fnyser av folk som har digre sterke hunder i flexibånd. Jo lengre line en hund har, jo mindre kontroll har du på hunden din.

Lenke til kommentar

søren. jeg hadde skrevet et langt innlegg, men kom til å viske ut alt :roll:

Jeg prøver på nytt:

 

Flexibånd er en uting. av mange grunner.

Du får ikke stoppet hunden hvis den bestemmer seg for noe.

eks: Diesel ville hilse på en hund, og han dro meg bortover. Jeg fikk ikke stoppet før et par meter. Heldigvis kjente vi denne hunden fra før.

Du har en stor klosse, og ei line hvor det lyser brannsår av.

Hunden lærer seg aldri å gå fint.

Det er derimot veldig fint å ha hvis du skal på fjelltur. Jeg har hatt på min flexi på langtur, fordi jeg orker ikke at han skal gå som idiot. Langturen er for at han skal snuse og lufte seg, derfor så får han gå "fritt" uten å være løs.

Som såvidt nevnt over her. Bikkja mi ble angrepet av en stor ridge. Eieren hadde flexi. Null kontroll. Bikkja angrep helt uten forvarsel, og det er vanskelig å stoppe på sekundet hvis bikkja er stor og sterk.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

En klar ulempe med flexibånd er at en hund rekker å komme opp i grei hastighet på 8 m, og hvis det er en større rase er det mye kraft som skal stoppes.

 

Og det kan umulig være behagelig for hunden å bli hengende igjen.

 

Har naturligvis med kontroll å gjøre, og en hund skal jo i utgangspunktet ikke løpe som en gal når den er i bånd.

Lenke til kommentar
Men altså, kjøper man flexi for å "låse" den på en viss lengde, kan man jo gjerne kjøpe seg et vanlig kobbel? :dontgetit:

 

Jeg kjøper flexi fordi det nettop er fleksibelt. Jeg justerer det som jeg vil. Greit å ikke halse etter bikkja neddi grøfter og langt utti veikanten når vi går på skogveier.

 

Men selvfølgelig, jeg bruker kobbel i byssituasjoner, sporline ved sporing og annen aktivitet/trening. Flexi er på generelle turer. Er utrolig hendig å trekke helt ut og feste det = tilnærmet sporline, eller feste det ved en armlengde = kort kobbel. Slipper jeg å drasse med meg hele båndutvalget på tur!

 

Jeg tror også du hadde funnet det mye mer behagelig å gå tur dersom du hadde hatt en hund som gikk ved siden av deg i slakk kort line.

 

Og selvfølgelig har jeg hunden i en slak kort line ellers. På asfalt "vet" bikkja at den skal gå ved siden av meg, fester flexien på en 50-70 cm og lar den henge løst ved siden av meg. Aldri vært et problem. Når vi kommer til skog lar jeg lina gå litt lengre, og jeg sier "fri".

 

Med flexibånd kan hunden gå omtrent dit den vil innen en radius på 5-8 meter. Jeg vil ikke ha hunder som går foran meg , av den enkle grunn at det er jeg som bestemmer, og de skal følge meg - ikke omvendt.

 

Såklart kan flexibånd være en enkel og grei løsning dersom du ikke er så opptatt av å være "sjef" over hunden din. Men det er iallefall ikke et alternativ for meg.

 

Ja det er klart jeg har dårlig lederskap siden jeg har flexi. Fæle greier det der.... Jeg lurer på hva slags nymotens hundesvada det er at man ikke er sjef hvis man ikke går framst? Bikkja mi skjønner lite av hva som er opp eller ned på seg selv, og løper like gjerne bak som foran. Selv om hun løper foran i ny og ne har hun ingen herskertro av den grunn. For å spore litt av synes jeg faktisk det er deilig å ha en hund som TØR å vise vei, som er selvsikker nok til å gå framst selv på ukjente steder. Det betyr ikke at jeg ikke er sjef, vi har andre metoder for å skjønne lederskap, og når mat faller på gulvet er det jeg som har siste ord for å "bevise" at flexi ikke har ødelagt vår rangordning :)

 

Og forøvrig vil jeg si at selvfølgelig er det mange idioter med hunder, idioter med flexi og idioter UTEN bånd. Poenget mitt er at selv om andre bruker flexi på feil måte betyr ikke at du kommer til å gjøre det. Litt som å si at det er så mange som kjører som idioter, så bil er noe forferdelig grusomt noe!

 

Dette med at du ikke klarer å stoppe den er også noe som bare har med bruk å gjøre... Litt som (igjen) å kjøre bil bør du være oppmerksom på veien foran deg, og tilpasse deg etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...