Gå til innhold

Bildekvalitet på Nikon D40 m/ Nikkor 18-70?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har da Nikon D40 med Nikkor 18-70 3.5/4.5 objektiv, med Hoya UV-filter (antar jeg det er). Og lurer litt på hva generelt folk synes om bildekvaliteten på bildene fra en slik løsning? Om noen har noen synspunkter.

Jeg er veldig amatør og dette er også mitt første speilreflekskamera. Men i Lightroom, når jeg skyter i RAW i fullt dagslys og zoomer bildet inn til 1:1, så syns jeg faktisk bildekvaliteten er noe laber... Usikker på om det er ISO'en som den ikke takler eller om det er noe bevegelsesuskarphet der.

Noen som har noen fullstørrelsebilder fra D40 som de kunne vist meg? Evt er det jeg som kanskje forventer for mye?

(PS: Mulig å få ISO ned til 100, eller er minste ISO verdi 200?)

Ble mye lenger post enn planlagt, men takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D40 har en sensor som teoretisk kan kjøre ISO100, men sensoren yter bedre på ISO200, og derfor er ikke ISO100 tilgjengelig.

Det er vanskelig for oss å si noe som helst uten å se prøvebilder.

Dersom du kunne prøve å lage noen 100 % utsnitt fra bildet (crops, 400x400px er mer enn nok) fra senter og sidene av bildet kan vi nok si noe mer.

Lenke til kommentar

generelt vil jeg vel si at D40 & 18-70 er en flott kombo (jeg bruker den selv...), som kan jo skarpe og støyfrie bilder, særlig under gode forhold. Det er ikke unaturlig at bilder ikke ser helt skarpe ut når de vises 100%. Jeg har forstørret bilder til 50x70 cm fra D40, de ser helt supre ut i mine øyne. Men det kan jo være noe galt med ditt eksemplar, så hvis du legger ut et par eksempler blir det letter for oss å vurdere.

Lenke til kommentar

Vi trenger nok som allerede nevnt noen eksempelbilder for å kunne si noe konkret, men siden du sier du er helt fersk, hvor mye vet du om RAW filer?