Gå til innhold

Hjelp til valg videre

Gjest

Anbefalte innlegg

Er en 19 år gammel jente som har fullført vidregående med generell studiekompetanse. Jeg står litt fast, og aner ikke hvilken vei jeg skal velge videre. Jeg er flink til både kreative ting og data, og kunne helt sikkert lett tatt datalappen. Jeg har dårlig rygg, noe som ikke passer godt med det jeg gjør for tiden, nemmelig butikkjobbing. Jeg vil gjerne ha en jobb der jeg kan sitte, og det er ikke fordi jeg er lat. Det må være ordnede forhold. Jeg tviler på at jeg orker mange mange år med utdanning, men noe utdanning er jeg villig til å ta. Om jeg bare visste hva! Håper noen kan komme med noen forslag til meg, kanskje du jobber i min drømmejobb!

Oversikt:

-Kreativ

-God på data

-God på salg (men vil ikke drive med oppsøkende salg)

-God i engelsk

-God i samfunnslære

-En "tenker"

-Gjerne mulighet til å jobbe hjemmefra/kontor

-Kort utdanning(1-3 år)/Ingen utdanning

-Veldig glad i dyr, men for følsom til å jobbe som dyrlege

-Veldig intr. i psykologi men tror ikke jeg hadde taklet psykologyrket

-Liker å holde på med detaljer, kan sitte konsentrert i timesvis om jeg holder på med noe. Trenger ikke være noe spesiellt intressant, alt fra Exelark til male bilder.

-Liker å ta bilder med SRkameraet mitt, men vil ikke si jeg er noe spesielt flink. Mer en hobby.

Jeg er villig til å prøve det meste, så lenge det ikke innebærer oppsøkende salg, eller mye fysisk arbeid/gåing og stårettoppogned-ing.

Håper noen kan svare meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra hva jeg leser om deg virker det som om noe teknisk kunne passe deg, f.eks informatikk, systemdrift eller dataingeniør. Dersom du ønsker kort utdanning er en bachelorgrad på 3 år ofte minimumet for slike studier. Jeg kjenner ikke helt rutinene for høyskoler, men på universitet kan man velge selv en god del av innholdet i graden. Her kan du velge inn f.eks emner i psykologi, ledelse, økonomi/salg, o.l., slik at du får en delt profil med teknikk og ledelse eller økonomi. Jeg aner ikke om noe slikt vil være ettertraktet i dagens IT-arbeidsmarked, men en slik profil ser ut til å passe ønskene dine.

Det viktigste er å velge noe du interesserer deg for og synes er gøy. Men husk også at når man starter på et studium er man ikke for alltid dømt til å fortsette i dette sporet - finner du at noe ikke passer deg, kan du avslutte etter ett eller to semestre. I en del tilfeller kan man også få 'overført' emner man har tatt tidligere inn i en grad man tar senere. Jeg sier dette så du ikke havner i den fella hvor studievalget må være helt perfekt, men så finner man aldri det perfekte studiet og tørr aldri satse på noe. :)

Ellers kan jeg på skamløst vis promotere ett av mine egne fagfelt: Geografiske informasjonssystemer (GIS). Dette er både et teknisk og et kreativt fagfelt som går ut på å samle, bearbeide og bruke romlig informasjon, noe som ofte brukes til å produsere kart (både analoge, digitale og "interaktive" kart), uten at dette er utelukkende det eneste bruksområdet for GIS.

Jeg har GIS som en av to profiler i min bachelor i geografi ved NTNU, men man kan ta GIS-emner også ved UiO, HiG, UiB, osv., enten i en grad eller som frie emner (et år med egenkomponert studieplan), dersom du ønsker det. Velger man å ta GIS som en del i en grad kan man kombinere f.eks GIS med emner i psykologi, IT, ledelse, eller hva annet man måtte ønske. Om du tar en titt her kan du se hvor stor del av graden som tillater valgfrie emner, samt du kan titte på de obligatoriske emnene i en bachelor i geografi. Og man blir ikke tvunget til å kun velge fritt blant emner som NTNU tilbyr - nå i tredjeklassen skal jeg til Gjøvik for å ta noen emner med i graden min, så valgfriheten er stor. Dette er forøvrig noe som gjelder de aller fleste bachelorgrader på norske universiteter.

Ulempen med akkurat bachelorgrad i geografi ved NTNU er at en del av de obligatoriske emnene har feltkurs, med tanke på ryggen din. Men på de obligatoriske emnene er ikke feltkursene spesielt fysisk krevende utover å bære en sekk eller bag til/fra der man overnatter.

Håper dette var til noe hjelp for deg. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...