MagnusW Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Har funnet et brukt D70s med Nikon 50mm F 1.8 AF-D billig. Har en stund tenkt på kamera, da først og fremst et brukt D200, men har brukt en kammerats D70 før og synes det er veldig godt å holde i og tror liksom at det kanskje vil holde for meg i begynnlsen. Kommer til å bruke kameraet mest til sport, først og fremst freeride og frestyle på vinteren. Har en følelse av at dette huset vil holde for meg og jeg kan legge enda mer penger i optikk. Hva synes dere om tankene mine her? Kan jo evt oppgradere huset senere. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hvis du ikke har noen erfaring med dSLR fra før, er det et fint kamera å lære med. Nå er det ikke så kjapt som man kanskje kan ønske seg, med det handler mest om timing for å treffe rett. Mange skyter serier for at de ikke gidder å perfeksjonere timingen og ender opp med mange GB med bomskudd, men jeg mener det er bedre å trene opp timingen. Neste år kan du f.eks oppgradere til et pent brukt D300. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Hvordan er dette objektivet som jeg får med da? Tenker kanskje uansett å kjøpe Nikons 18-70mm som får så god kritikk. Finnes det ellers gode objektiver med mer zoom, f.eks. x-300mm, i samme prisklasse? Endret 15. august 2008 av MagnusW Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 50/1.8 er et meget godt objektiv, men litt trangt. Nikons 18-70 er et meget godt objektiv, og Nikons 70-300VR er et godt valg om du trenger tele. En annen mulighet er Nikon 18-200VR, men det er også noe dyrere. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Nå ser det kanksje ut som jeg får kjøpt D80 med 18-17mm objektivet. Da er det mulig jeg heller går for denne dealen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Nå ser det kanksje ut som jeg får kjøpt D80 med 18-17mm objektivet. Da er det mulig jeg heller går for denne dealen. Det er en bedre deal; ettersom D80 er et nyere kamera*. Men D70(s) duger i mange år enda. Tom *) edit: med en del forbedringer som jeg ihvertfall setter pris på. Bl.a. litt mindre størrelse, bedre søker, og at det er raskere. Endret 15. august 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 D80 er på mange måter et bedre kamera, med bla en betydelig bedre og større søker og at den bruker samme batteri som D200/300/700 (noe D70s ikke gjør), kan være en fordel om du kjøper et ekstra batteri. Ikke at det er nødvendig til vanlig bruk, batteriet holder til ca 700 bilder (± 100), men til vinterbruk kan det være en god idé med ekstra batteri, da kulden suger batteri. En annen ting er at D80 bruker SD-kort, mens de større brødrene bruker CF-kort, kan være noe å tenke på ved anskaffelse av en bunke kort. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Nå ser det kanksje ut som jeg får kjøpt D80 med 18-17mm objektivet. Da er det mulig jeg heller går for denne dealen. Har hatt samme pakken i to uker nå - synes den gir meget mye for pengene. Det har blitt veldig gøy å ta bilder igjen! Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 ...En annen ting er at D80 bruker SD-kort, mens de større brødrene bruker CF-kort, kan være noe å tenke på ved anskaffelse av en bunke kort. Er det noe forskjell på disse to korttypene forruten størrelse? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) D80 er på mange måter et bedre kamera, med bla en betydelig bedre og større søker og at den bruker samme batteri som D200/300/700 (noe D70s ikke gjør), kan være en fordel om du kjøper et ekstra batteri. Kjøper man et ekstra batteri til D70s i dag, så kan det uten problemer brukes på D80, D200, D300 og D700. EDIT: Men batteriet som fulgte med D70s som standard er ikke kompatibelt med senere kamera. Endret 16. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Er det noe forskjell på disse to korttypene forruten størrelse? Man får ikke så store og raske SD-kort som CF-kort, i praksis ikke noe problem for D80 da et Ultra II fra Sandisk er tilstrekkelig for den interne overføringen, men raskere kort vil overføre raskere til PC ved bruk av en kortleser. D80 er på mange måter et bedre kamera, med bla en betydelig bedre og større søker og at den bruker samme batteri som D200/300/700 (noe D70s ikke gjør), kan være en fordel om du kjøper et ekstra batteri. Kjøper man et ekstra batteri til D70s i dag, så kan det uten problemer brukes på D80, D200, D300 og D700. EDIT: Men batteriet som fulgte med D70s som standard er ikke kompatibelt med senere kamera. Så den gamle typen batteri er ikke i salg lenger? Litt upresist av meg uansett, den nye typen passer i D70s, men det som følger med D70s kan ikke brukes i de nyere modellene med "samme" batteri (D80/200/300/700), så det er noe man bør passe på, ihvertfall ved kjøp av 3. parts batteri. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg kjøpte meg en D80 for to uker tilbake, jeg vet den er gammel i markedet, men er personlig godt fornøyd! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Så den gamle typen batteri er ikke i salg lenger? Litt upresist av meg uansett, den nye typen passer i D70s, men det som følger med D70s kan ikke brukes i de nyere modellene med "samme" batteri (D80/200/300/700), så det er noe man bør passe på, ihvertfall ved kjøp av 3. parts batteri. Lenge siden jeg så den gamle typen. Hadde vært litt rart om de fortsatte å produsere den ettersom den nye er bakoverkompatibel. Jeg har sett flere forskjellige 3. partsprodusenter sitt tilsvarende batteri, og alle har den nye EN-EL3e typen. Men som Oceanborn sier, så er det greit å sjekke hvis man kjøper ekstra batteri til D70s. Kjøp EN-EL3 batteriet som har betegnelsen e til slutt. Da er den kompatibel med D80, D200, D300 og D700. Bedre kapasitet har det også. Men som sagt tror jeg ikke du finner verken standard EN-EL3 uten e, og heller ikke a-versjonen (EN-EL3a). Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 D80 gir finere jpg bilder rett ut av kamra. Ellers er D70 jo et forholdsvis gammelt, men ikke noe dårlig kamra. Hvis man tar bilder i rawformat og konverterer etterpå blir det veldig bra bilder. D70 undereksponerer litt så det er lurt å sjekke histogrammet når man fotograferer. Det blir mye mindre støy i bilder som er riktig eksponert. Til vintersportsfotografering vil jeg nok anbefale et nyere kamra fordi jeg opplever at D70 sliter litt når det blir stor forskjell mellom veldig mørke og veldig lyse partier i bildet. Mitt favorittkamra på jobb for tiden er Sony dsc-r1 og dette kamraet har faktisk større dynamikk en D70. Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg har både D70s og D80 for tiden. D70s er for all del ett godt kamera, men D80 er bare så mye diligere i mine øyne. Det er litt bedre på støy og har iso100 som laveste iso(200 på d70s). I tillegg så har d80 et større display, hvilket jeg synes er alfa omega. Jeg setter faktisk veldig stor pris på d da jeg kan se med en gang om jeg har fått d bilde jeg trenger! så er det litt mindre i grepet og passer mine hender perfekt. D70en har jeg hatt i to år og sikkert tatt 30-40000 bilder med det og det skuffer aldri egentlig. Hvis man bare kjenner kameraet ulemper og fordeler så kan man bruke det til alt. Det samme gjelder egentlig D80. Til den typen fotografering du skal bedrive så hadde forøvrig en 70-200f2.8 vært rimelig midt i blinken. Kan anbefale 70-200 f2.8 VR fra nikon. kanonobjektiv. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 70-200 f2.8 VR hadde sikkert vært perfekt for meg, men tror ikke jeg kommer til å kjøpe et objektiv til 15k det første halvåret. Lenke til kommentar
mamama Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) D70 har blits-synk opp til 6-8000. Det er det svært få andre kameraer som har. 18-70 er et finfint objektiv så om du får pakken til en god pris ville jeg slått til. D80 er på ingen måte noe dårlig kamera det heller men fordelen til D70 er blitssynk. På den annen side har jo D80 mindre støy og flere mp. Edit: Usikker på hvor rask synkroniseringen er men det er noe i den duren. Endret 16. august 2008 av mamama Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Er vel på 1/500 såvidt jeg husker fra sist jeg brukta kamera til dråpefoto.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) D70 (og forsåvidt alle 6Mpix-kameraene til Nikon) kan "lures" til å synce på 1/8000, fordi de har elektronisk lukker. I praksis er det vanskelig, siden blitseffekten avtar på så korte lukkertider (SB-800 trenger 1/1000 for å gi full effekt, Sigmablitsene trenger 1/700 eller lenger...), men man kan utstyre seg med et helt batteri av blitser for å kompensere. D1 kunne luresynces på samme måte helt ned til 1/16000. Enkelte macrogotografer opptatt av kritisk skarphet på svært høy forstørring hadde nytte av det, og kombinerte dette med batterier på 20+ blitser... Endret 16. august 2008 av Anew Lenke til kommentar
mamama Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Riktig. Funker fint. Endret 16. august 2008 av mamama Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå