Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Norske Dommere, Rett og slett for dårlig!

BaltusBrun

Anbefalte innlegg

Hei alle forum brukere :) Nå er det kveld og jeg kom nettop hjem fra Lyn - Molde. Har 2 ting å irritere meg grenseløst over. Det ene er 2 STOLPE skudd i første omgang noe som ikke har noe med denne saken å gjøre og en som fikk mere søkelyset på banen en spillerne, Dommeren. Og få mere søkelyset på banen enn spillerne da har du gått rimelig feil vei ville jeg si.

Dommeren for denne kampen var Svein Erik Edvardsen

Edvartsen_S_E_9066.jpg

(måtte ta med bilde får og vise hvor mye jeg har imot ham)

som har dømmt aller dårligst i år! Jeg mener helt serriøst at dommerne ØDLEGGER norsk fotball.

Jeg vil gjerne vite hva dere der hjeme mener om saken og vil spørre om noen ting :) Hva skjer får lyn nå? Er det mulig og protustere på dommer laget eller er det andre muligheter? Selv har jeg ikke helt sansen får Øvebø heller.

Som sagt! Setter priss på hva dere mener om saken...

Takk for oppmerksomheten! :), August

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At dommer nivået i Norge er for dårlig har vært et problem lenge.

Vi ser at Norges Fotballforbund har problemer med å rekruttere dommere. Dette fører til en negativ utvikling helt fra stammen av treet. Flere og flere dommere som blir rekruttert ved ung alder har aldri før spilt fotball. Noen av dem har kanskje bare sett fotball fra TV stolen. Eller spilt litt ball ved 8 års alderen. Siden forbundet har problemer med å rekruttere tar de til takke med dem de får. Dermed kan alle som ønsker å bli dommer gjøre det.

Dette fører også til at dem er ekstra flink til å skjerme dommerene som kommer inn. Siden dem er redd for at dem skal slutte. Hele denne prossesen her gir et resultat at veien for å stige i gradene som dommer i Norge er enkelt. Og at fokuset på ferdigheter faller vekk.

Jeg er når 20 år , spilt fotball i 15 år. Har bestemt meg for å ta dommerkurs. Så jeg kan vise dem hvordan dette skal gjøres!

Lenke til kommentar

Er det rart man sliter med å rekruttere gode dommere når en ser hvordan dommerne på toppnivå i Norge blir spist opp av media og illsinte supportere som tror de vet alt om hva det dreier seg om. Det må en holdningsendring til i Norge. Dommere vil alltid være en del av fotballen, på godt og vondt. Det er en del av sjarmen med fotball.

Lenke til kommentar

De som dømmer i Tippeligaen er mentalt trent for dette. Og er vandt med Media. Media bryr seg ikke om dommeren har rett eller galt . Deres fokus er overskrift og selge aviser. Ta dette som et eksempel. Moss spiller f.eks hjemme mot Bryne. Stillingen er 1-1 . Moss kommer i angrep 5 min før slutt . Amin Askar dribler av en mann og skyter fra 20 meter. Ballen treffer Brynes stopper i handen innenfor 16 meter. Hjemme publikum og spillerne roper etter straffe. Men dommeren dømmer ikke noe. Når man da får se reprisen etterpå , ser man at handen ikke er aktiv og han søker ikke ballen. Ballen søker handen hans. Det vil si at dommeren hadde rett.

Men dagen etter skriver Moss dagbladet "Moss frattat straffe i slutten!". Dem skriver det for å selge aviser.

Har pratet med en del Tippeliga dommere , dagen derpå . Når avisene har kommet. De tar seg ikke nær av det som står i avisene. De bare ler sammen av det. Fordi dem vet selv om dem har gjort rett eller galt. Er uansett ingen som bryr seg om hva som står i avisa. Det blir fort glemt.

Media presset har ikke så mye å si . Det er systemet til Norges fotballforbund og kretsene som er for dårlig. Når det kommer til rekruttering og annet. Vist dem hadde vært flinkere til å nå ut til folk. Selge seg selv og fortalt hvilket muligheter det er som dommer. Når jeg spilte som jr spiller. Hadde jeg en kompis som var et talent. Han startet som dommer ved siden av. Og fikk en jet karriere som dommer. Som 18 åring med 2 år som dommer gikk han på linja i 2.div. Vist han hadde fortsatt så ville nok han vært i Tippeligaen eller 1.div. Men her sviktet kretsen . Dem klarte ikke å følge han opp godt nok. Han sluttet

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe problem å være dommer i Norge. Er bare media sitt bilde som får oss til å tro at det er tungt. Jeg vet enda ikke om en situasjon i Norge som har ført til at en dommer har lagt opp. I Tippeligaen får dommerne 10 000 kr per kamp . I EM er det 80 000 kr per kamp i gruppespillet. Mens det øker utover sluttspillet. Så lønnen er ikke dårlig. I 2.div i Norge er det ca. 2000 kr per kamp . Fra 2.div og nedover går all inntekt skattefritt.

Lenke til kommentar

Jeg skulle hatt mye mer for å bli hengt ut av tilskuere, trenere, spillere, TV-seere, journalister, "eksperter" and the list goes on and on. Du som synes lønnen er grei og ikke synes det er noe problem å være dommer, hva med å gjøre noe med den "forferdelige" dommerstanden? Verv deg, så får vi se hva du får til! Gleder meg.

Å være dommer er og blir en utakknemlig jobb, det viser også denne tråden.

Lenke til kommentar

Vist du leser ovenfor , så har jeg allerede vervet meg ;) men må vente til neste år , fordi kretsene har kun rekrutterings kurs 1 gang i året. Men kretsen kunne muligens gi meg dispensasjon siden jeg har spilt i 2.divisjon og trenger dermed ikke kurs. Får se va avgjørelsen deres blir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vell ikke media som er den store stygge ulven. hvor mange dommere har sluttet i topp divisjonen pga mediahets? Ingen ?

De som er oppe i tippeligaen har hold på en stund og er vandt me rop og skrik.

Problemet er vell de som faller av eller for den del aldri starter. Lokal fotballen er jo ikke alltid like snill.

jeg dømte noen kamper når jeg var yngre. Litt sann små greier 7'er og noe elver. Smågutter og gutte fotball.

jeg dømte noen straffer i en elver kamp engang og har fått hørt om den siden. Jeg takket nei til å dømme flere kamper en det. en 100lapp for å dømme noen gneldrete dritt unger gidder ikkje jeg.

Nei all respekt til de som orker å stå i mot "store tøffe pappaer" og hylende spillere.

All honør. Å reise rundt på den norske landsbygda. bruke flere timer av en fin fredags kveld for å dømme sykkylven - langevåg for noen skarve ektra korner i lommen. For ikke snakke om en fredags kveld i PISS regn.

Ære være de som gidder, det er og forblir en dritt jobb.

selv har jeg aldri kjeftet på dommeren. snill som et lam, helt sant :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...