Gå til innhold

hva er reglene for inntak til himmelen?

Gjest

Anbefalte innlegg

En person som synder grovt hver dag vil komme til himmelen om han ”angrer” seg i siste sekund og tror/ber, mens en ateist som lever etter alle bibelens regler bortsett fra å tro på gud vil havne i ”helvete”?

Nei, sånn er det ikke. Det beste jeg kan gjøre hvis du vil lære "basic" kristendom er å gå til bibelen.no og lese gjennom romerbrevet. Det er et ganske omfattende tema dette med synd og loven vs tilgivelsen og nåden, og det tar en del tid å forklare det for å kunne gjøre det forståelig. Og det er ingen steder det kommer klarere frem enn i romerbrevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, sånn er det ikke. Det beste jeg kan gjøre hvis du vil lære "basic" kristendom er å gå til bibelen.no og lese gjennom romerbrevet. Det er et ganske omfattende tema dette med synd og loven vs tilgivelsen og nåden, og det tar en del tid å forklare det for å kunne gjøre det forståelig. Og det er ingen steder det kommer klarere frem enn i romerbrevet.
Bortsett fra alle de andre stedene hvor det står forklart annerledes, og der det er helt andre regler mener du?

Du kan ikke med alvor si at noen skal lese en 2000 år gammel mishmash av dokumenter som motsier seg selv på annenhver side og finne noen som helst sannhet med tanke på inngangsbilleten til himmelen. Du kan like gjerne lese et hvilket som helst av de andre evangeliene som ikke ble med og se på det som sannheten, det er ingen grunn til at evangeliene i DNT skulle være med gjeldende.

Lenke til kommentar
Jeg tror at alle kommer inn i himmelen, om den finnes, fordi Jesus ofret seg for våre synder.

Akkurat sann tenker faktisk nesten alle kristne briter, ifølge en britisk venn av meg.

On-T: Enkelt og greit, du må tro på Jesus (på samme måte som det ble sagt i en av de første postene). Tilgi meg for at jeg ikke siterer det, men for meg er det nok å høre det en gang, uten å måtte si det selv så alt for mye, for akkurat det virker så.. Pompøst (jeg synes mye rart er pompøst, men det betyr ikke at jeg ikke synes det er fint fordiom)..

Men sann er psyken min..

Men makan til oppførsel det skulle være i denne tråden da.. Menmen, fight fire with fire:

Apropo "fire", så skulle jeg gjerne likt å sett mange her inne brenne, pga oppførselen..

Begynn å utvikle noe som heter respekt, så blir dere kanskje litt mer voksne. :nei:

Lenke til kommentar
Men makan til oppførsel det skulle være i denne tråden da.. Menmen, fight fire with fire:

Apropo "fire", så skulle jeg gjerne likt å sett mange her inne brenne, pga oppførselen..

Begynn å utvikle noe som heter respekt, så blir dere kanskje litt mer voksne. :nei:

Mmmmmm, den kristne nestekjærlighet varmer godt ;)

Enhver gud som ikke tåler kritikk må være en særdeles svak og puslete gud, men enda mer puslete er den som trenger å forsvares av folk som selv hevder de ikke vet hva han vil, sier og står for.

Heia for kognitiv dissonans og massivt selvbedrag, det er det vi trenger mest i dag :whistle:

Grillat är godast, hehehe :D

Lenke til kommentar

Mmmmmm, den kristne nestekjærlighet varmer godt ;)

Enhver gud som ikke tåler kritikk må være en særdeles svak og puslete gud, men enda mer puslete er den som trenger å forsvares av folk som selv hevder de ikke vet hva han vil, sier og står for.

Heia for kognitiv dissonans og massivt selvbedrag, det er det vi trenger mest i dag :whistle:

Grillat är godast, hehehe :D

Det er latter frembringene at de tror at guden sin er så svak at de må gjøre noe for å tie de som snakker ham i mot... :)

De klarer ikke å vente til vi blir innbydt av gud til denne grillfesten engang, men ser gjerne med egne øyne at noe fælt tilfaller de som i deres øyne ikke har nok respekt for denne gamle guden deres... Jøss for en gjeng! Godt at dette er en utdøende gjeng og at vi om femti år kan se på dette som ytterst rart og merkelig. Gleder meg til å bruke kirkene til noe nyttig (Nei, jeg tenkte ikke på sankt hans bål...) og gå og se i vatikanet, som blir museum der ungene kan lære om alle de fete tortur metodene de rare kristne fant på for å plage og torturere de som ikke tenkte som dem....

ups, der mistet jeg visst billetten til rulle trappa som går oppover eller? :p

Slapp av, jeg tror ikke jeg skal noen steder når jeg dør. Skal ikke engang til inntaket, for de har en gud som kun tillater videre avansement ved å slikke ham i fra nakken og nedover :dribble: og da takker jeg glatt neitakk :thumbdown: til det.

Har bestilt kiste med hull i, så markene kan komme seg ut og spy.... :innocent: I do not care cos I will be dead.. :)

Lenke til kommentar

Respekt er noe man gjør se fortjent til, ikke noe man automatisk har krav på.

Hverken kristendommen eller andre religioner bør respekteres. De bør latterliggjøres og motvirkes på alle mulige måter. De bremser framskrittet med sin fiendtlighet til vitenskapen og de er ansvarlige for utallige forbrytelser mot menneskeheten, som aldri ville vært begått hvis ikke folk kunne rettferdiggjøre dem med at en 2000 år gammel bok befaler dem å gjøre det.

Du sier jo selv at du gjerne skulle sett oss ateister brenne i helvete. Mener du det er passende straff for å kritisere religionen din på et internett-forum? Ser du ikke galskapen i det du sitter og skriver?

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar

Jeg synes denne tråden er svært interessant, og øsnker å høre flere kristnes synspunkter på ”hva som skal til”.

Jeg har kristne i livet mitt som ber for MEG hver eneste dag. De er glade i meg og derfor så utrolig lei seg siden jeg skal til helvete når jeg dør – de skal selv til himmelen. Sorgen som dette gir dem fører igjenn til at JEG blir lei meg/får dårli samvittighet siden det er jeg som påfører dem denne smerten. Det hørest kanskje sykt ut for enkelte, men dette er faktisk noe som plager meg mye.

Lenke til kommentar
Noe av det du sier var egentlig det som fikk meg til å slutte å tro på gud. Rett og slett fordi at jeg ikke skjønte hvorfor søsknene mine skulle komme til helvete for å være ateister.

Hvis du tror på Gud og at han er den han blir beskrevet å være i bibelen, at han er fullkomment god og fullkomment rettferdig, så burde det jo ikke være noen grunn til å ha tvil på hva som vil skje, da vil jo alt som måtte skje være basert på en godhet og rettferdighet som er større enn noen mennesker kan forestille seg og det vil ikke være noe å si på hans avgjørelser, og dermed vil det heller ikke være noen grunn til å snu ryggen til han fordi man mener at hans avgjørelser vil være onde og urettferdige, men istedenfor vil det være bedre å følge han og stole på at han er den han sier at han er.

Hvis det kommer til å vise seg den dagen vi alle skal stå fremfor Gud, at han egentlig er ond og urettferdig, så vil ikke jeg tilbe han og ikke leve hos han i evigheten. Men fra det jeg har opplevd så langt, så vil det ikke være noe grunn til å frykte dette.

Lenke til kommentar
Respekt er noe man gjør se fortjent til, ikke noe man automatisk har krav på.

Hverken kristendommen eller andre religioner bør respekteres. De bør latterliggjøres og motvirkes på alle mulige måter. De bremser framskrittet med sin fiendtlighet til vitenskapen og de er ansvarlige for utallige forbrytelser mot menneskeheten, som aldri ville vært begått hvis ikke folk kunne rettferdiggjøre dem med at en 2000 år gammel bok befaler dem å gjøre det.

Respekt er noe du har krav på fra den dagen du er født. Du skal alltid respekteres som du selv respekterer andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Jeg tror at alle kommer inn i himmelen, om den finnes, fordi Jesus ofret seg for våre synder.

Akkurat sann tenker faktisk nesten alle kristne briter, ifølge en britisk venn av meg.

On-T: Enkelt og greit, du må tro på Jesus (på samme måte som det ble sagt i en av de første postene). Tilgi meg for at jeg ikke siterer det, men for meg er det nok å høre det en gang, uten å måtte si det selv så alt for mye, for akkurat det virker så.. Pompøst (jeg synes mye rart er pompøst, men det betyr ikke at jeg ikke synes det er fint fordiom)..

Men sann er psyken min..

Respekt for kristendommen? Etter alt den har påført verden oppigjennom årene? Hva skjer hvis jeg ikke respekterer den? Skal du tvinge meg?

Lenke til kommentar

Det som jeg ser på som et dillemma i himmelen, er alder.

dør man som gammel vil man mest sannsynelig tilbringe evigheten med alzheimer, dårlig form og blæreproblemer.

dermed vil det altså være en fordel å dø ung. men da er jo grunnen til at du fikk livet i utgangspunktet ganske idiotisk.

Lenke til kommentar
Tror nok lidelsene blir helbredet om du kommer til himmelen. Derfor har ikke alderen noe å si fordi du likevel vil føle deg ung og sprek og frisk.

Correct me if I'm wrong...

Kriteriene er som følger:

Du kommer til himmels om du blir med i fan klubben til jesus... Det hjelper ikke om du lever som et kjempegodt mennesker, er du ikke medlem i den fanklubben får du ikke billetten, punktum. Her sliter jeg litt, for selv de som tror så krampa tar dem får kreft, aids, gnagsår, hemorider, liggesår, vondt i ryggen og andre lidelser og jeg lurer på hvorfor? Hvorfor får det jeg vil kalle kjernen i fanklubben til jesus ofte et helvette på denne jorden i form av smerter og pinsler de lux? Er det bare sånn at gud, den mistenksomme jævelen, skal være helt sikker på at de i fanklubben ikke jukser? Eller hva? Han tar jo etter sigende vekk disse plagende så fort de passerer perleporten, men hva pokker er vitsen med dette når de allerede tror så øynene ligner på Ivar Medås sine øyne?? (Han sto midt i uka og så begge helgene på en gang...)

En annen ting som slår meg er at dette er så tilfeldig. Selv har jeg aldri vært sykemeldt for annet enn enn en to ukers lunge betennelse og thats it! Aldri noen alvorlige problemer, aldri noen alvorlige sykdommer i løpet av femti år og på toppen av det hele er dette som førti år som ateist... Hvorfor er dette så tilfeldig? Hadde en tante som trodde som bare pokker men hun lå i syv år med all verdens ville smerter, hun skrek til hun svimte av som regel før døden endelig tok henne, og dette gjør guden deres fordi han er så utrolig god og hengiven, en kjærlighetens gud, er det ikke så?

Nei, jeg satser på at det ikke finnes noen himmel jeg... og at jeg slipper å leve evig... Det hadde blitt kjedelig å henge ut med den sirumpe klubben der, det er sikkert... Og kan egentlig ikke skjønne at folk faktisk trakter etter å havne der...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål RWS, og det blir tatt opp en del steder i bibelen. F.eks. i predikerens/forkynnerens bok sier Kong Salomo at det går likt med alle, og at det til og med kan gå bedre med onde mennesker enn med gode mennesker. Og at dette er en del av tomheten i dette livet

Andre vers jeg kommer på i farten er: "Gud lar det regne over rettferdige og urettferdige" og "Gud gjør ikke forskjell på folk".

En forklaring kan kanskje være der Jesus mettet 5000, da sa han selv at det var en hel del folk som fulgte han bare fordi han altså hadde en mirakuløs evne til å skape mat nok til hele denne menneskemengden med bare et svært lite antall brød og fisk.

Så det kan kanskje være noe i juksepave-teorien din. At folk altså ikke skal følge Gud fordi dette gir dem fordeler, men fordi de søker sannheten.

Edit: Jobs bok er antagelig perfekt for dette spørsmålet. Begynte å lese den igjen i går, men ble ikke ferdig før det var tid for henting i barnehage og middagslaging. Så får se om jeg får lest gjennom den i løpet av de nærmeste dagene.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Jeg har også inntrykk av at det går litt andre veien også. IAt det ikke nødvendigvis alltid er de gudfryktige som lider, men de som lider som blir gudfryktige. Det er jo slik at mange som lider på en eller annen måte har lett for å vende seg til religion for trøst og svar.

Lenke til kommentar
En annen ting som slår meg er at dette er så tilfeldig. Selv har jeg aldri vært sykemeldt for annet enn enn en to ukers lunge betennelse og thats it! Aldri noen alvorlige problemer, aldri noen alvorlige sykdommer i løpet av femti år og på toppen av det hele er dette som førti år som ateist... Hvorfor er dette så tilfeldig? Hadde en tante som trodde som bare pokker men hun lå i syv år med all verdens ville smerter, hun skrek til hun svimte av som regel før døden endelig tok henne, og dette gjør guden deres fordi han er så utrolig god og hengiven, en kjærlighetens gud, er det ikke så?

Leit med tanten din, men er du ikke enig i at det var bedre å få dø enn å leve lenger med lidelsene sine? Hun er på et bedre sted nå.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden vil gud straffe de som ikke tror? Tro er jo ikke noe man kan velge. Hvis en venn kommer å forteller meg en historie som ikke kan bekreftes så er det ikke slik at jeg velger om jeg skal tro på den eller ikke. Det blir historiens troverdighet som blir toneangivende for hvor vidt jeg tror på den eller ikke. Likeledes blir det med gud og Jesus.

At jeg ikke tror på gud og Jesus er ikke fordi jeg egentlig finner påstandene troverdig men på trass vil være vrang og nekte å tro. Jeg finner ikke påstandene troverdige og kan derfor ikke tro på dem. Mao. er det ikke min skyld at jeg ikke tror, men gud (hvis han virkelig eksisterer) vil altså straffe meg for å ikke tro, noe jeg selv ikke kan noe for.

Hvis det er slik at budskapet er sant, hvem er det i såfall som bør holdes ansvarlig for at det ikke er troverdig?

Ellers synes jeg denne er ganske god

:)
Lenke til kommentar

Akkurat Stjerneskuren, det er litt vanskelig og bare plutselig begynne å tro på en historie som man ikke finner troverdig. Det ville jo egentlig vært ganske fint å tro på Gud, da man er 100% sikker på at man lever evig i himmelen etterpå. Hvis nå Gud eller en engel skulle åpenbare seg for meg, ville jeg gladelig blitt kristen, men fram til da finner jeg det vanskelig å plutselig begynne å tro på noe som religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...