Gå til innhold

hva er reglene for inntak til himmelen?

Gjest

Anbefalte innlegg

det har jeg alltid lurt på. før i tiden kom man til hellvete om man ikke var kristen. men hvordan er det nåfortiden? hvem kommer inn og hvem kommer ikke inn i følge dagens kristne?

my-heaven.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med min begrensede erfaring som kristen (noen få år) så gjelder det altså at man tror at Jesus er den han blir beskrevet å være i bibelen. At man faktisk tror at han er Guds Sønn, og altså ikke bare en historisk person, en stor filosof eller en profet (slik muslimer tror), men at han faktisk utførte mirakler i det som er dagens Israel, at han tok hele verdens synder på seg selv, at han døde, stod opp fra de døde og for opp til himmelen igjen. Dette blir vel noe lignende som den kirkelige "trosbekjennelsen", men etter min mening så nytter det ikke å bare si dette, at sånn og sånn var det og så lever man evig, men man må også være overbevist om det.

Dette er jo noe folk flest vanskelig kan tro av seg selv, eller noe de plutselig kan komme på av seg selv, men det er noe som kommer av at andre forteller om det, at sånn er det. Og hvis folk bare hadde sagt at sånn er det, så hadde det jo vært bare tomme ord uten mening. Det hadde bare vært et tåpelig eventyr. Men den Hellige Ånd ble gitt til de troende etter Jesus for opp til himmelen igjen, og den Hellige Ånd vitner om det de troende forkynner og bekrefter at dette er sannheten ved å virke direkte i det indre til de som ikke tror. Dette vil i praksis si at man ikke vil bare høre ord fra kristne, men det vil også være en åndelig kraft som følger med disse ordene, som man ikke kan motstå uten at man fornekter det. Dette beskrives også i Johannes 1,5 "Og lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det". Jeg tror det er klart bibelsk sett, at alle vil være i stand til å se dette lyset i løpet av sin levetid, og hvis de heller velger mørket, så vil de leve i mørket i all evighet.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke himmelen bare er forbeholdt de troende, men dem som bruker livet sitt på å gjøre som Gud og Jesus vil du skal gjøre. Man må ikke være kristen for det.

Du må ikke være kristen for å gjøre det, men hvis du gjør noe fordi du mener at Gud og Jesus mener at du bør gjøre det, så er du jo ikke langt unna den farlige kristendoms-kategorien selv :blush:

Lenke til kommentar

Jeg er jo ateist, så dere vet hva jeg forventer meg når jeg dør. ;) Men hvis den kristne troen viser seg å være rett (eller noen andre trosretninger som forteller om et evig liv etter døden), og denne himmelen eksisterer, så virker det mer logisk at denne guden, eller skapningen (om det er han som bestemmer det), ser på mer enn hva en tror. ;) Som nevnt tidligere, gode gjerninger og lignende.

Jeg ser på meg selv som en person som er "snill", og hjelper andre og gjør gode gjerninger, men vil også understreke at dette er ikke fordi at jeg skal på noen som helst måte øke mine sjanser for å "komme inn", men fordi jeg ser det positive i å hjelpe andre. Man kan si at jeg er en stor fan av kardemommeloven. ;)

Lenke til kommentar
Man kan si at jeg er en stor fan av kardemommeloven. ;)

Kardemommeloven er fin den: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

Ligner en del på: 1Kor 10,23 Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode. Jeg har lov til alt, men ikke alt bygger opp. 24 Ingen må søke sitt eget beste, men den andres beste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

HAHA, kan bare safe'en på dommedag med en "åh unskyld gud, jeg angrer sååå!! Jeg skal være snill nå, jeg lover!" :p

Genialt.

Lenke til kommentar

En person som synder grovt hver dag vil komme til himmelen om han ”angrer” seg i siste sekund og tror/ber, mens en ateist som lever etter alle bibelens regler bortsett fra å tro på gud vil havne i ”helvete”?

Enkelte folk ikke har mulighet for å tro på noen gud uansett hvor mye de ønsker/prøver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...