Awesome X Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Kom over en liknended tråd da jeg traverte veven litt på måfå her om dagen, og tenkte at dette kanskje kunne være en ide for dette forumet også. Det er mange brukere her med mye forskjellig spesialkompetanse, men ikke særlig mye som som sier hvem som har hvilken. Så her har vi sjansen til å fikse på dette. Så det første spørsmålet mitt er: Hva er ditt spesialfelt? Selv om de ikke trenger å være gjensidig utelukkende, snakker jeg her ikke om hva som er ditt favorittfelt, men det feltet du har mest kunnskaper om. La dere ikke her begrense dere til sjangere, sub-sjangere, epoker o.l.. Fortell oss hvilket området inne det store fagfeltet som film er, hva du er best på. Som et naturlig steg videre fra det første spørsmålet mitt, lyder det andre: Hvilke felt ønsker du å spesialisere deg mer i? Så oppsummert: Hva er ditt spesialfelt? Hvilke felt ønsker du å spesialisere deg mer i? For min del kan jeg ikke si at jeg har noe eget felt som jeg er spesielt god på. Jeg har nesten hele tiden prøvd å skaffe meg en bredde, fremfor en dybde, i mine kunnskaper. Og som vanlig er når man søker bredde, så øker horrisonten eksponensielt med tilegnet kunnskap. Jeg har i lengre tid hatt en plan om å spesialisere meg i noe, men har aldri kommet så langt til å velge et felt. Dette endret seg derimot for ikke så alt for langt tid siden. Mitt nye spesialfelt skal i første omgang bli apocalyptiske, post-apocalyptiske og dystropiske filmer. Grunnen til at det blir tre felt, er at de overlapper hverandre så mye at det vil være nesten det samme arbeidet å sette seg inn i alle tre som ett av feltene. Jeg har i tillegg en halvveis plan om å sette meg inn essensielle biljakter som et sideprosjekt. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Tja, har sett flere skrekkfilmer enn hva som er sunt, så der har vi nok spesialfeltet mitt. Ser også en del sci-fi, men blir neppe å spesialisere meg i det. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Har i likhet med Otth, prøvd å skaffe meg bredde. Men hvis jeg skal velge et felt jeg føler jeg har litt over gjennomsnittet kunnskap om, må det bli norske klassikere(pre 1990). Kanskje jeg egentlig ikke kan så mye om det, men inntrykket er at av folk jeg snakker med, så er det ikke mange som kan noe særlig om emnet. Grunnen til at jeg fascinerer meg for norske klassikere er at det er så fantastisk kleint, og jeg elsker hvor fantastisk dårlig filmene faktisk er. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg foretrekker dybde foran bredde, faktisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg kan pinlig mye om kultfilm, såkalt b-film, trash og tilhørende soundtracks, med særlig fokus på Italia. Jeg kan ikke diskutere filminteressene mine med vanlige folk uten at de ser stygt på meg. Det er ikke det at jeg ikke liker "god" film, det har bare blitt slik. Desto mer kultfilm jeg ser og greier å spore ned desto mer interessert blir jeg. Det ville vært spennende å skrive noe om emnet etterhvert. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Bredde her og ja. Har aldri klart å spesialisere meg innenfor noen spesiell sub-sjanger. Dvs. bortsett fra min kjære James Bond. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Kan ikke si jeg har noe særlig spesialfelt, bortsett fra skremmende mengder kunnskap om LOTR-trilogien. Ønsker dog å bli mer spesialisert innen fantasy og eventyriske filmer. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Bare filmene, eller også om boka og alvespråk osv? Tolkien stuff? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg interesserer meg for alle sjangere i en eller annen grad, og jeg har en trang for å få med meg alt, så det må bli bredde. Men jeg foretrekker i alle fall amerikanske filmer (veldig bredt, jeg vet). Har en veldig stor interesse for USA generelt, så om jeg skal si noe jeg foretrekker må det bli americana, uansett hvor diffust det begrepet måtte være. Tror egentlig bare jeg selv vet hva jeg mener her. Men ingen spesialfelt å snakke om, tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Grunnen til at jeg fascinerer meg for norske klassikere er at det er så fantastisk kleint, og jeg elsker hvor fantastisk dårlig filmene faktisk er. Det er sant det. De er rett og slett elendige for å si det mildt. Jeg husker jeg presset meg gjennom "Vildanden" på skolen. "Elendig" var ikke et dekkende ord. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Vildanden er vel egentlig et fjernsynsteater, ikke film? Eller finnes det en film? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Grunnen til at jeg fascinerer meg for norske klassikere er at det er så fantastisk kleint, og jeg elsker hvor fantastisk dårlig filmene faktisk er. Det er sant det. De er rett og slett elendige for å si det mildt. Jeg husker jeg presset meg gjennom "Vildanden" på skolen. "Elendig" var ikke et dekkende ord. Kristin Lavrannsdatter. Beat it. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Kan ikke si jeg har noe særlig spesialfelt, bortsett fra skremmende mengder kunnskap om LOTR-trilogien. Ønsker dog å bli mer spesialisert innen fantasy og eventyriske filmer. Interessant at du sier du har "skremmende mengder kunnskap" om LotR trilogien uten engang å nevne Hobbiten og Silmarillion? Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Kanskje han har null kunnskap om Hobbiten og Silmarillion? Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jojo, men da har han vel ikke "skremmende mye kunnskap" om LotR? Hvordan kan han for eksempel vite skremmende mye om LotRO uten å vite hvor Bilbo fikk ringen fra? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Men så spurte jeg om han kunne litt forskjellig Tolkien-stuff og da, og han sa "Det meste". Siden vi snakker om filmer så nevner han ikke Silmariliion og Hobbiten. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Styrken er uten tvil Hollywood fra de fleste tiår. Jeg har sett fryktelig mye film for en i min alder, men jeg regner med jeg må passere 40-50 år før jeg vil føle meg som en større filmkjenner. Jeg har mye usett europeisk og asiatisk film, noe som gir meg noe å glede meg til. Jeg har en merkelig forkjærlighet å lese mye om filmene jeg ser, spesielt for å se dem i sammenheng med tiden de kom i og hvilken samfunnseffekt filmen fikk. Sucker for trivia. Men jeg anser meg fortsatt som rimelig håpløs i filmquiz. Filmtitting gjøres hovedsakelig med det formål å utvikle smaksløkene. Jeg merker meg endel filmelskere i begynnelsen av 20-årene som er så absolutte i hva de liker og ikke liker, eksempelvis relatert til sjanger. Jeg tror endel vil se litt annerledes på det ti år frem i tid, når man mer er kommet inn i den fasen hvor man innser hvor lite man vet, fremfor "verdensmestermentaliteten" man fort får som 20-åring. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jojo, men da har han vel ikke "skremmende mye kunnskap" om LotR? Hvordan kan han for eksempel vite skremmende mye om LotRO uten å vite hvor Bilbo fikk ringen fra? Jo det kan man da vel, da hvor Bilbo fikk ringen fra ikke har noe med LOTR å gjøre? Dette er et filmforum, derfor nevnte jeg kun LOTR.. Har du derimot spm om Hobbiten, Silmarillion, Unfinished Tales, Arda og Middle Earth og Tolkiens liv / biografi så er jeg fortsatt "your man" Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 For all del, jeg bare spurte. Og Hobbiten kommer jo som film snart, så jeg syntes bre den burde tas med. Men om vil begresen ditt eget spesialfelt skal jeg ikke stoppe deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå