Jakke Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg min første bil, og har kjørt 80 mil på den, langkjøring. Jeg lurte på om det stemmer at det ryker mye når ny og gammel olje blander seg på Passat (spesifikt: 97' VW Passat 1.8T) Lenke til kommentar
ovehenning Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Etterfyller du olje bør du fylle samme olje som er brukt fra før. I utgangspunktet vil det ikke ha noen forskjell før/etter du etterfyller mht røyk/farge. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 En mekaniker sa at på Passat så reagerer den sånn... Vet ikke hvorfor, noe med kjemisk reaksjon... Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Det renner også fra eksosen nå... Jeg lurer på toppakningen... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg har aldri hørt eller sett at det ryker noe i det hele tatt pga 2 typer olje. Jeg har problemer med og svelge den og jeg har skrudd MYE passat Bruker den noe olje eller kjøleveske? Jeg tenker enten toppakning eller turbo. Utifra røyksignalene høres det ut som toppakning og frostveske, men hvis det ikke forsvinner noe frostveske blir den litt vanskelig og forsvare.. Smak på det som renner ut av eksosen.. Det kan jo hende at det bare er mye kondens i eksosen, men det tror jeg ikke. Det blir isåfall borte etter en lengre kjøretur. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Turboen, hva kan gå galt og vil det da merkes? Kan det bare være en feiljustering av trykket? For det virker som om choken henger litt, og det gis kanskje for mye bensin til motoren også (justering der også) Så det er noen av de fire som er grunnen eller alle da... Men jeg tipper (selv om det er dyrt å fikse) toppakninga Jeg har aldri hørt eller sett at det ryker noe i det hele tatt pga 2 typer olje. Jeg har problemer med og svelge den og jeg har skrudd MYE passat Bruker den noe olje eller kjøleveske? Jeg tenker enten toppakning eller turbo. Utifra røyksignalene høres det ut som toppakning og frostveske, men hvis det ikke forsvinner noe frostveske blir den litt vanskelig og forsvare.. Smak på det som renner ut av eksosen.. Det kan jo hende at det bare er mye kondens i eksosen, men det tror jeg ikke. Det blir isåfall borte etter en lengre kjøretur. Ja, forresten. Det var tomt når jeg starta idag, etter at bilen hadde stått i ro i cirka 8 timer... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Huskeregler: • Svartrøyk: For fet bensinblanding (billig justeringssak) • Blårøyk: Olje i forbrenningsrommet (slitt motor, sprukket toppakning, sprukket topplokk eller sprukket motorblokk) • Hvitaktig eksos: Vann i systemet, ofte også vann i oljen (sprukket toppakning eller sprukket motorblokk) Å blande ulike oljetyper er helt uproblematisk og kan ikke føre til kjemiske reaksjoner, de som hevder sånt har ikke filla peiling på olje. Såkalt syntetisk olje fremstilles ved å varme opp vanlig mineralolje til molekylbindingene delvis går i oppløsning og deretter kjøle oljen ned igjen på en sånn måte at oljemolekylene blir lengre og alle blir like lange, derved oppnår man bedre smøreegenskaper. Men egentlig er syntetolje altså kun en lett endret mineralolje. Blander man syntetolje med en mineralolje, så får blandingen egenskaper som ligner på mineraloljen. Jeg har mine opplysninger fra kjenninger som jobber i motoroljebransjen. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Okei, skal få naboen min, som jobber som mekaniker både profesjonelt og driver med det som hobby til å se på det... EDIT: Og han som fylte på olje og sa det hadde fått hørt det fra en som jobba hos VW som mekaniker :S Vet ikke hvorfor... Men uansett, tror det er toppakninga som er gåen... Endret 16. august 2008 av Seruka Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er faktisk et Nato-krav at alle motoroljer som selges i Nato-landene skal kunne blandes med hverandre. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Da er det toppakningen da... Har en Audi-fanatiker, og siden Audi og VW er samme bilene med ulikt karosseri, så kan han lett fikse den Billigere enn på VW sitt verksted her iallefall... 6700-8700 bare for å få inn en ny katalysator :S Det er ekstremt... Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Bare slett tråd, skal lage ny sammen med andre tråd Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Bare slett tråd Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet. Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det renner også fra eksosen nå... Jeg lurer på toppakningen... Grunnen til at det renner fra eksosen er at katalysatoren omdanner NOx gasser til H2O. Helt Normalt. Følte bare at jeg måtte tilføye det Def. toppakning vil i de aller fleste tilfeller avdekkes ved hvit eksosrøyk og, avhengig av hvor den er defekt, i noen tilfeller gi oljen en grå farge. Dette kan du ofte se bare ved å dra opp peilepinnen. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Bare slett tråd Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet. Faen for en idiot du er? Jeg ba mods slette eller sperre for jeg skal sammenføye to tråder med spørsmål som jeg har! Beklager at jeg ble litt sur. Det jeg mente var at jeg vil at alt med denne bilen heller skal spørres og svares i en annen tråd da dette er det muligens dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Toppakning, dårlig katalysator, oljelekkasje, dårlige bremser... u name it, I dont have it Bare slett tråd Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet. Faen for en idiot du er? Jeg ba mods slette eller sperre for jeg skal sammenføye to tråder med spørsmål som jeg har! Beklager at jeg ble litt sur. Det jeg mente var at jeg vil at alt med denne bilen heller skal spørres og svares i en annen tråd da dette er det muligens dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Toppakning, dårlig katalysator, oljelekkasje, dårlige bremser... u name it, I dont have it Bare slett tråd Nix. Vi andre deltagerne i tråden nekter noen å slette denne tråden. Det er ikke vår skyld at trådstarter lager flere tråder om det samme temaet. Faen for en idiot du er? Jeg ba mods slette eller sperre for jeg skal sammenføye to tråder med spørsmål som jeg har! Beklager at jeg ble litt sur. Det jeg mente var at jeg vil at alt med denne bilen heller skal spørres og svares i en annen tråd da dette er det muligens dummeste kjøpet jeg har gjort noen gang. Toppakning, dårlig katalysator, oljelekkasje, dårlige bremser... u name it, I dont have it Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 En annen ting.. Når du fylte olje brukte du da olje til turbo motor? Feil olje kan ødelegge turbo og føre til oljeforbruk og derav oljeeksos. Om du har fylt feil vil det mest sannsynlig være turboen som er gåen. Kan jo selvsagt være andre ting...men som et tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå