Gå til innhold

Hva menes med "se opp for EU modeller hos Nikon"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei mulig det var det da, kanskje kamera må sendes ut av landet, men alt skal gå gjennom forhandler. Er det noe fabrikkfeil skal for eksempel JP som selger sørge for at kameraet blir byttet/fikses.

Jeg mener å huske det er slik iallefall.

Kundeforholdet er hos den forhandleren du har kjøpt produktet hos, og de må forholde seg til 5-års reklamsjonsrett (gjelder forhandlere i Norge). Det man dog bør være klar over er at servicetiden kan bli betraktelig lenger dersom de må sende kamera ut av landet ved service. Spør forhandleren hvem som utfører service, hvor, erfaringsmessig hvor lang tid det tar osv. Er lite som er mer irriterende enn å måtte vente flere uker på noe man bruker daglig.

Lenke til kommentar
Tar Nikon i norge noe som helst garantisaker på en EU modell ?

Hei JoonGoii,

Nikon tar ingen garantisaker i det hele tatt. Det er service agenturer som regler dette. Spørsmål er bare hvem som betaler servicen, Nikon eller forhandler - men aldri du som sluttkunde.

Vi selger 90% "Norsk" modeller, men har også masse erfåring med "EU", "Nordisk", "import" eller "gråimport" modeller. Alle betegninger mener nesten samme. Hvis Nikon Norge/Nordic advarsler nå for "EU" modell, så er det riktig komisk. Nikon Norge har ingen lager i Norge, de selger Kameras fra svenske EU-lager uten ett eneste vorændering. Må være ett mye dårligere kamera da? Også har Nikon Sverige/Nordic i mange år aktivt støttet gråimport til Norge når Interfoto var offisielt importør. Så hvis EU-import er "nyttig" for Nikon Nordic da er det en fint utfinding, hvis EU-import er ikke nyttig for Nikon Nordic, da er det kjædelig...pussig... :-)

Stephan

Lenke til kommentar
Kundeforholdet er hos den forhandleren du har kjøpt produktet hos, og de må forholde seg til 5-års reklamsjonsrett (gjelder forhandlere i Norge). Det man dog bør være klar over er at servicetiden kan bli betraktelig lenger dersom de må sende kamera ut av landet ved service. Spør forhandleren hvem som utfører service, hvor, erfaringsmessig hvor lang tid det tar osv. Er lite som er mer irriterende enn å måtte vente flere uker på noe man bruker daglig.

Hei MrMoif,

de Norske serviceverksteden gjør absolut ingen forskjell mellom modellene. De blir bare sent til utland hvis det er generelle strategi fra produsentene. Hvis det er generelt politik fra eksempel Nikon å sende alle coolpix kameras til Latvia for reperasjon, så blir EU modellene også sent der. Igjen, reparasjonsprosess er eksakt samme...

Stephan

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Men hvordan er det med kameraene om de f.eks må sjekke for feilfokus/produksjonsfeil?

Det skumle er å sende fra meg kameraet å ikke ha noe i 2-3 mnd, da lever jeg heller med den fokuseringsfeilen kameraet mitt har.

Sliter med fokus på både 17-55mm/2.8 og en lånt 70-200/2.8 VR så jeg begynner å lure. Fokus sliter altfor ofte, bakfokuserer noe jævlig enkelte ganger, og er generelt sett 50:50 for at fokus sitter rett. Hva vil det kreves for å teste om dette er rett? Eller om det må være brukerfeil? Om dette går på garanti, hva må man forvente seg av service-tid?

Lenke til kommentar
Men hvordan er det med kameraene om de f.eks må sjekke for feilfokus/produksjonsfeil?

Det skumle er å sende fra meg kameraet å ikke ha noe i 2-3 mnd, da lever jeg heller med den fokuseringsfeilen kameraet mitt har.

Sliter med fokus på både 17-55mm/2.8 og en lånt 70-200/2.8 VR så jeg begynner å lure. Fokus sliter altfor ofte, bakfokuserer noe jævlig enkelte ganger, og er generelt sett 50:50 for at fokus sitter rett. Hva vil det kreves for å teste om dette er rett? Eller om det må være brukerfeil? Om dette går på garanti, hva må man forvente seg av service-tid?

Hei Marius,

hvis du har kjøpt EU/USA/Whatever produkt hos en Norsk butikk eller webbutikk, så gir du bare kameran eller objektiv till akkurat den forhandler og så ordner de det for deg. Hvis det er åpenbart garanti case så få du lånekamera eller låneobjektiv.

Hvis du har kjøpt EU/USA/Whatever model hos en utenlandsk butikk eller webbutikk, så har du ett utfordring med låneutstyr :-)

Stephan

Lenke til kommentar
de Norske serviceverksteden gjør absolut ingen forskjell mellom modellene. De blir bare sent til utland hvis det er generelle strategi fra produsentene. Hvis det er generelt politik fra eksempel Nikon å sende alle coolpix kameras til Latvia for reperasjon, så blir EU modellene også sent der. Igjen, reparasjonsprosess er eksakt samme...

Stephan

Hei Stephan,

Takk for oppklarende svar.

Jeg vet at andre elektronikkdistributører som har serviceverksted i Norge ikke tar i USA-import f.eks. Men da er det tydeligvis ikke slik Nikon gjør det. Mener at Fovi ikke tar service på EU/gråimport modeller, noen som vet om det stemmer?

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Uansett må du gjennom butikken du kjøpte dingsen.

Dersom du går rett til et verksted uten å ha blitt videresendt, må du betale rep selv.

Din garanti gjelder mot butikken du kjøpte dingsen.

Om merket har noen form for garanti som går utenpå denne, så er det bonus.

Lenke til kommentar
hvis du har kjøpt EU/USA/Whatever produkt hos en Norsk butikk eller webbutikk, så gir du bare kameran eller objektiv till akkurat den forhandler og så ordner de det for deg. Hvis det er åpenbart garanti case så få du lånekamera eller låneobjektiv.

Hvis du har kjøpt EU/USA/Whatever model hos en utenlandsk butikk eller webbutikk, så har du ett utfordring med låneutstyr :-)

Stephan

Jeg har kjøpt kameraet (D300) gjennom dere :p

Jeg vet ikke om det er på grunn av objektivene eller kameraet at fokus er vanskelig. Lånte bort kameraet til en annen under en bryllup, og han sa det samme. Noen ganger vil den ikek fokusere i det hele tatt, noen ganger låser den seg på uendelig, den bakfokuserer, og for å fikse det må man slå av og på kamera et par ganger.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt kameraet (D300) gjennom dere :p

Jeg vet ikke om det er på grunn av objektivene eller kameraet at fokus er vanskelig. Lånte bort kameraet til en annen under en bryllup, og han sa det samme. Noen ganger vil den ikek fokusere i det hele tatt, noen ganger låser den seg på uendelig, den bakfokuserer, og for å fikse det må man slå av og på kamera et par ganger.

Da er det helt enkelt, tar D300en din til JP Trondheim (uansett du har kjøpt i butikk eller webshop) og de sender den in til Service. Hvis det tar lengere enn 14 dager har du krav på tilsvarende lånekamera. Uansett få du også lånekamera tidligere hvis du spør om dette. Objektivet ditt kan vi også sende til reparatur, uansett hvor du har kjøpt det. Men hvis service verkstad nekter ata over kostnader, så må du betale for dette...derfor tar vi ett depositum fra folk som deg, hehe

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hehe, ang objektivet, vet du hvor mye slikt pleier å koste?

Jeg kan godt betale for det, men ikke om det koster halvparten av et nytt et. Ang kameraet så er jeg ikke sikker på om det er kameraet sin feil eller brukerfeil, men jeg tviler på at to (proffe :D ) fotografer får samme problem med to forskjellige objektiv, som fungerer perfekt på 2 stk D200. Kan ta kontakt med JP Trondheim i høst akkurat nå har jeg ikke mulighet til å gi fra meg hverken kamera eller objektiv.

Hvor mye koster det å kalibrere et kamera så fokus sitter? Når kameraet nekter å svare på noen knapper enn av/på knappen, hva er feil da?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Hei. bra Stephan, det er foto/video som skriver se opp for EU modeler.

Men takk til alle som svarte på spørsmålet mitt.

Nytt D300 er bestilt og betalt til Japanphoto. Gleder med til det kommer så min D80 som jeg meget godt fornøyd med kan vile litt.

Kjøper et til grunnet D300 er mer robust i høstværet. Og en slipper og bytte linse når en kan ha to.

Bra forum :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I norge så er det 5 ukers lov. Ikke reparert innen den tiden, har kunde krav til å heve kjøpet.

Virker som Eu modeller florer inn på Norske mrkede. Det som muligens da vil skje er at De norske avdelingen må legge ned.

Grunnet at de resterende levrandørene som handler fra dem får enda høyere inn priser for å dekke kostnadene til selskapet.

Dette kan bli det nye tragiske fallet for fotobransjen.

Nei mulig det var det da, kanskje kamera må sendes ut av landet, men alt skal gå gjennom forhandler. Er det noe fabrikkfeil skal for eksempel JP som selger sørge for at kameraet blir byttet/fikses.

Jeg mener å huske det er slik iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...