Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål om lån og borteboerstipend

Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg skal nå studere i 3 år først og fremst. Jeg tenkte først at jeg bare skulle ta opp Stipend (3500 per mnd) da jeg ikke har noen problemer økonomisk.

Men så slo det meg at det kanskje det var like greit å kjøre fullt lånebeløp også (8500 per mnd inkl. stipend). Deretter sette disse pengene på en høyrente konto (5% per år?) Og da faktisk tjene penger på å ha de. Og i tilfelle bruke noe hvis jeg er i nød.

Som sagt så har jeg nå flyttet; fra Østfold til Bergen. Men hvordan skal jeg gjøre det med adresse og flytting? Jeg kan vel ikke melde om flytting, da får jeg jo ikke borteboer stipend, siden det da regnes som jeg bor hjemme (i Bergen). Så skal jeg da bare melde om bytting av postadresse? Eller hvordan er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg får svare på den første delen av innlegget ditt...

Har gjort det på akkurat same måten som du har planar om. Har ikkje eit direkte behov for å ha løn sidan eg har nok i formue og tenar i tillegg nok til å klare meg heilt fint. Så har derfor laga meg ein eigen høgrentekonto som kun inneheld lån, slik at ein på den måten kan ta rente av summen, i tillegg til at ein har kontroll på dei. Eg har vel 6,5% på over 100 000,- og det blir jo fort nokre lappar av det etter 3/5 år. Så eg ville i alle fall gjort det på den måten.

Lenke til kommentar

Dette med borteboerstipend kan være litt tricky. Hvis du til nå har bodd hjemme hos foreldrene dine så melder du ikke inn flytting til folkeregisteret. Da bor du fortsatt ofisielt "hjemme" og er "borte fra hjemmet" i studietiden (mest sansynelig drar du jo også hjem i ferien). Men dersom du er eldere og allerede har flyttet hjemmefra så kan det være litt vanskelig å beholde folkeregistrert adresse når man flytter til studiestedet. For å få borteboerstipend må folkeregistrert adresse være en viss avstand fra studiestedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...