Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

kondomer å p-piller, mann &kvinne

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

det finnes jo flere alternativer, som spiral, IKKE klag det er en grunn til det,

Som jeg listet opp tidligere i tråden sammen med alle de andre prevensjonene for kvinner jeg kunne komme på i farten :) Men når sant skal sies, så finnes det barn som er blitt født med spiral i hånden XD Tror det er ganske vanlig å sette dem inn selv. Jeg på min side ville aldri våge å dytte noe sånt opp i livmoren min :s

Kanskje litt OT, men litt relevant? Før selve sædproduksjonen starter hos en gutt, kommer det ut væske? Nysjerrig :wee:

Nei, da kommer det absolutt ingenting. Iallfall ikke som jeg kan huske :ermm:

Da var det avklart :wee:

Jeg går ut i fra at steriliserte menn fortsatt har orgasme, ellers forsvinner jo mye av poenget med sex for dere menn. Jeg ser ikke så stort på orgasme :)

Steriliserte menn har bare kuttet sædlederne som går fra testiklene til prostata. Det er i prostata all "gugga" produseres. Eneste forskjellen er bare at det er ingen sædceller i den. De spruter like fullt.

Jeg har ikke så veldig god greie på mannlig anatomi nedentil, så jeg vet ikke hvor alt sammen går, jeg liker uansett best det som er utenpå ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bivirkninger ved de fleste typer hormonprevansjon - også spiral.

Kobberspiral: Fører ofte til økt mengde mensblødning, og kan også forsterke menssmerter. Noen får også blødninger utenom fast menstruasjon.

Hormonspiral: Noen mister menstruasjonen helt, andre får mindre blødninger, andre får aldri skikkelig menssyklus.

Spiral settes forøvrig ikke inn før man har fått barn, såvidt jeg vet. Så det er jo ikke noe alternativ for unge jenter..

Minipillen vil jeg ikke anbefale til NOEN. Den har 3timers slingringsmonn, og til og med ved riktig bruk er det mange mange som blir gravid på den. Den er vel heller ikke vanlig å bruke med mindre man faktisk ammer (?).

Spørsmålet er uansett ikke hvilken type prevansjon kvinner kan velge mellom. Spørsmålet er hvorfor det finnes så og si bare kondom til menn, mens kvinner har haugevis av ELENDIGE prevansjonsmidler.

Og jo, det er mange som opplever bivirkninger av p-piller. Nedsatt sexlyst og depresjoner/humørsvingninger vil jeg anta er de vanligste.

Edit: Sette spiral inn selv?! I don't think so.. Er i såfall ikke rart om man blir gravid..

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Nå har de jo utviklet p-piller for menn, det vil bare ta noen år før de evt kommer på markedet. Problemet med det er jo det at menn ikke kan merke nevneverdig at de glemmer å ta pillen over lengre tid. Vi begynner jo å blø om vi glemmer pillen over lengre tid, men kan de kjenne sin egen sædproduksjon? Virker litt lite sannsynlig...

Jeg har absolutt ingen bivirninger av min pille, har gått på den i seks år og nekter å bytte. Da slutter jeg heller. <3

Hormonspiralen er vel oftere brukt som nødsprevensjon enn regelmessig prevensjon? Og spiral er for det merste anbefalt kvinner som har vært gravid en eller fler ganger, men det er fordi livmorhulen deres er større, og en kvinne som aldri har gått svanger vil mest sannsynlig oppleve smerter og ubehag. Uansett, alt kommer at på livmorstørrelsen :)

Lenke til kommentar

Hormonspiral som nødprevansjon? Har jeg aldri hørt om.

Da jeg fikk satt inn spiral fikk jeg beskjed om at de ikke satt den inn dersom det var fare for at man var gravid. Den koster forøvrig 1250kr, så i såfall ville jeg nok heller vurdert noe annet, gitt..

Hvis man glemmer p-piller er det jo langt fra sikkert at man får menstruasjon, med tanke på at menstruasjonen forsvinner i 99% av tilfellene dersom man er gravid ;)

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Hormonspiral som nødprevansjon? Har jeg aldri hørt om.

Da jeg fikk satt inn spiral fikk jeg beskjed om at de ikke satt den inn dersom det var fare for at man var gravid. Den koster forøvrig 1250kr, så i såfall ville jeg nok heller vurdert noe annet, gitt..

Hvis man glemmer p-piller er det jo langt fra sikkert at man får menstruasjon, med tanke på at menstruasjonen forsvinner i 99% av tilfellene dersom man er gravid ;)

Den skulle da settes inn rett etter samleie for å gjøre miljøet ugjestmildt for spermen, i tillegg til å forhindre at et evt befruktet egg festet seg. Var det som sto under informasjonen ihvertfall :)

Nå kan jeg ikke snakke for alle pillemerkene, men de jeg bruker er i systemet i 36-48 timer. Så hvis jeg glemmer èn, kan jeg (må jeg) ta to dagen etterpå. Glemmer jeg tre piller begynner jeg å blø :p Uansett hvor jeg er på pillebrettet. Pillene skal jo stoppe eggløsningen, så jeg skjønner ikke helt hvordan man kan bli gravid ved å bare glemme et par piller, man har jo sikker sex gjennom hele pillepauseuken... Piller er rare ting.

Lenke til kommentar
Tror jeg heller ville ha satset på angrepiller, gitt. Alle mulige slags rare ting legemiddelindustrien ønsker å pine jenter igjennom :p

Jeg nekter å trykke det der greiene opp i meg uansett, jeg lever helt fantastisk på p-pillen, og min kjære skal settes på sin pille når den dagen kommer, og dermed basta ^^ Da har jeg gått på pillen i fem år, så da kan han gå på pillen i fem år, hvis utviklingen går riktig vei, og de faktisk får gitt ut p-piller for menn om 5 år.

Lenke til kommentar

Mje. Om en har en eller anna fast partner, så blir det jo strengt tatt mer puling en om man ikke har det. I hvert fall for min del, da jeg ikke er med på hele random menneske på byen-greia. Så da er det vel større sjanse for epic fail.

Men greia jeg nevnte var strengt tatt mynta på en situasjon hvor jeg hadde hatt mannlig kjæreste.

OG det aller, aller absolutt sikreste når det gjelder å unngå graviditet er vel å holde seg unna sex O.o

Uhm, ja. \o/

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Jeg ville satsa på begge på pille, jeg. Så hadde det liksom ikke vært noen krise om jeg hadde glømt pilla en dag, så lenge motparten hadde tatt sin \o/

Meget godt poeng! Ikke bare «dekker» man over hverandre hvis en glemmer å ta en pill en dag, men det øker (iallfall statistisk sett) beskyttelsen. Dessverre er det slik at hverken kvinner og menn klarer å oppnå perfekt bruk ved å ikke glemme å ta en eneste pille. Man kan snakke varmt om hvor sikker p-pillen er, at den er over 99% sikker osv., men faktum er at det ikke er typisk bruk. I wikipedia angis det 8% feilrate ved typisk bruk av p-pillen kontra 0.3% ved perfekt. Hvis man for eksemplets skyld sier at en p-pille for menn har eksakt samme tall blir det statistisk sett 0.64% sjanse for å at hun blir gravid i løpet av 1. år. Sannsynligvis vil det ikke være så enkelt å regne seg frem til det, det er tross alt biologiske prosesser, men det bør gi en god indikasjon på at man er mye bedre sikret selv når man antar typisk bruk.

Lenke til kommentar
Hvis man for eksemplets skyld sier at en p-pille for menn har eksakt samme tall blir det statistisk sett 0.64% sjanse for å at hun blir gravid i løpet av 1. år. Sannsynligvis vil det ikke være så enkelt å regne seg frem til det, det er tross alt biologiske prosesser, men det bør gi en god indikasjon på at man er mye bedre sikret selv når man antar typisk bruk.

Testene som ble utført med den mannlige p-pillen, viste 100% sikkerhet over lengre tid i fire forskjellige land (Kine, Tyskland og noen Afrikelang etter hva jeg husker atm) Og med tanke på at de forventer å videre utvikle denne i minst fem år til, så nekter jeg å tro på at de gjør den mindre sikker.

Og det å glemme èn pille nekter jeg å tro på at kan gjøre deg gravid, for p-piller er i systemet 36-48 timer, forhindrer eggløsning, og inget egg, inget sted for sæd å bosette seg :)

Lenke til kommentar

Skulle vel heller ønske det fantes p-piller for menn også. (Det gjør det faktisk og de holder på å teste dem as we speak, men tviler på at de kommer på markede før om en del år). Men kondom er så utrolig "usexy", ikke at jeg sliter med å få orgasme, men er ikke like godt, og det syns ikke dama heller. Derfor heller vi heller til p-piller^^

Lenke til kommentar
Skulle vel heller ønske det fantes p-piller for menn også. (Det gjør det faktisk og de holder på å teste dem as we speak, men tviler på at de kommer på markede før om en del år). Men kondom er så utrolig "usexy", ikke at jeg sliter med å få orgasme, men er ikke like godt, og det syns ikke dama heller. Derfor heller vi heller til p-piller^^

Hadde du lest gjennom posten hadde du visst at vi aleredeer klar over mannlige p-piller og testingen av dem, og resulatet av testene OG når de kommer.

Lenke til kommentar

Var visst utrolig viktig å poengtere det? :thumbdown:

Ja jeg leste posten, men må vel få lov å uttrykke min egen mening selv om andre har sagt det?

Tilbake til topic så er jeg utrolig positiv til p-piller for menn. Føles godt å ikke overlate alt ansvaret til dama. (Da utelukker jeg kondom.)

Lenke til kommentar
Nå synes jeg den artikkelen var dårlig. Slik det fremstår der virker det som all produksjon stoppes. Altså ingenting som kommer ut. Det tviler jeg på er tilfelle. JEg tipper det bare er selve sædcellene som ikke produseres mer, men at det fortsatt kommer ut blank væske.

Se for deg en motor som kjøres hardt uten olje. AU! :!:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...