Gå til innhold

Beste JPG instilling på K100D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo ikke så mye å stille på der igrunn.

Velg selvfølgelig 3* på kvalitet, men utover det så kan en jo stille brightness, saturation, sharpen osv...men eneste jeg har hatt litt av og på er fargeinnstillingen på Normal eller bright. Smakssak, nå har jeg den på Normal, for alle bildene er uansett innom Photoshop for justering der.

Men det jeg ofte gjør når jeg skyter RAW da, er å overeksponere +0,5EV. Da kan jeg justere ned litt lys i PS etterpå, og får da mindre støy i de mørke partiene.

Lenke til kommentar

Ja var med tanke på og slippe og justere så mye i ettertid.

Er fruen sitt kamra, og hun bruker kun jpg,for og slippe etterbehandling, så lurte i den sammenheng på om det var noen killertips, for at bildene var knæsje rett ut fra kamra?

Ser at når man bruker auto mode så, settes det automatisk til mere knaæsje farger i menyen, og man får ikke justere noe på farger og slikt.

Så kan hende at det er så bra som det blir da, alt...

Lenke til kommentar

Test det selv. Bruk dine eller din kones øyne til å finne ut når det er passe. Kanskje alt i topp er det rette for henne. Som jeg skriver i en annen tråd finnes det ingen standard som passer for alle. Det er ikke så mange parametre dere skal justere, så det er bare til å sette igang.

Lenke til kommentar

Mener å huske at de på Pentaxforums.com (de som da bruker jpg) generelt sett bruker følgende:

Fargeinnstilling: Bright

Brightness: +1

Saturation: 0

Sharpen: +2

Du kan evt sjekke innom det forumet og gjøre et søk der.

Mener det var en del tråder som omhandlet det. Det har hvertfall blitt diskutert der opptil flere ganger.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...