Gå til innhold

Åpent forum for tilbakemelding på storselskaps web?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg er ny her, men veldig glad i å diskutere. Hva synes dere om det som foreslås i Klassekampen avisa av lørdag den 9.8. på side 2 - om at alle store selskaper (StatoilHydro, Coca Cola eller Telenor eller Statens Vegvesen)

- må påbys å ha et nettforum som gir plass til ulike meninger om selskapet og dets produkt og tjenester?

Her kan alle si sin mening, positivt eller negativt.

- Dette tiltaket vil gi alle kunder makt og innflytelse

- Uansvarlige byråkrater eller økonomer blir ansvarliggjort

- Ideer til videreutvikling av organisasjonen kan plukkes opp gratis

- Alle kan se hvis "keiseren ikke har klær på"

- Gode virksomheter får gratis reklame

Innspill mottas med takk!

Se også facebook-gruppa

http://www.new.facebook.com/group.php?gid=...2997&ref=mf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idiotisk spør du meg, fordi:

1. Slike forum blir vanskelige å administrere for selskapene, og man opplever fort at de blir overfylt med spam.

2. Hvordan kan man skille seriøse tilbakemeldinger fra svertekampanjer.

3. Sensur eller ikke ?. Ønsker man virkelig å pålegge et selskap å la negative syn på selskape ligge åpent ute på selskapets egen nettside.

4. Ingen potensielle kjøpere kan vite om informasjonen er reell eller falsk lagt ut av firmaets egne.

Og så noen kommentarer på dine poeng:

- Dette tiltaket vil gi alle kunder makt og innflytelse

**Hvordan vil dette gi kunder makt og innflytelse. Og trenger virkelig kundene i Norge mer makt enn de har ?

- Uansvarlige byråkrater eller økonomer blir ansvarliggjort

**På hvilken måte. Skal man offentlig henge ut disse med navn ? Svertekampanjer delux

- Ideer til videreutvikling av organisasjonen kan plukkes opp gratis

**Åpne ideer som like gjerne kan snappes opp av konkurrenten. Hva med et søksmål, ideen var postet på StatoilHydro sitt forum og så setter Esso den i bruk.

- Alle kan se hvis "keiseren ikke har klær på"

**Du mener at alle kan se de negative tilbakemeldingene, hvordan skal vi kunne vite om tilbakemeldingene i det hele tatt er reelle.

- Gode virksomheter får gratis reklame

**Gratis ? Forumet hostes jo på deres egne servere, bare kjøpere som allerede er innom siden vil jo komme innom forumet. Og hvilke kunder vil seriøst vurdere Intels nyeste prosessor basert alene på Intels egen test av denne.

Jeg tror virkelig vi er bedre tjent med uavhengige forum der vi kan diskutere dette. Slik som her, der både forsøk på aktiv reklame og sverting på en god måte blir luket ut.

Samtidig forstår jeg ikke hvorfor vi skal trå ennå flere regler ned over bedriftene. Således var det vel ikke rart at forslaget kom på trykk i Klassekampen.

Lenke til kommentar

Kommer til å bli spammet med av ekstremister fra alle slags politiske hold, med mindre de setter inn en hær av objektive moderatorer så tror jeg det blir vanskelig. Hvor skal de få de moderatorene fra? Selskapets egne rekker?

Jeg sier ikke at det er umulig, men vanskelig? Ja.

Lenke til kommentar

Enig med det Thorsen og J@cob sier her. Mannen i gata er på god vei inn i forum-kulturen, dermed mister desverre internettfora sin troverdighet.

Før var nettet stort sett befolket av akademikere og lignende. Nå er nettet et sted som har mistet mye av sin kritiske årvåkenhet, samtidig som såpass mange øyne er rettet mot hva som skjer på nettet at det er attraktivt å bruke det som et middel for å spre desinformasjon.

Lenke til kommentar
Jeg er ny her, men veldig glad i å diskutere. Hva synes dere om det som foreslås i Klassekampen avisa av lørdag den 9.8. på side 2 - om at alle store selskaper (StatoilHydro, Coca Cola eller Telenor eller Statens Vegvesen)

- må påbys å ha et nettforum som gir plass til ulike meninger om selskapet og dets produkt og tjenester?

Ahaha, for et tragisk latterlig forslag. Det er ikke engang ment som en spøk??

Lenke til kommentar
I si at noe er "tragisk latterlig" uten å begrunne det blir helt meningsløst.

Regner med man forstår at man ikke kan tvinge noen til å ha et åpent nettforum.

Skal de påtvinges redaktøransvar for forumet også?

Hva med utenlandske selskaper som ikke er underlagt norsk "jurisdiksjon"?

Er hensikten at folk skal slenge mest mulig dritt på de "store firmaene" sine websider?

Ja, hva er egentlig et "stort firma"? Mange firmaer offentliggjør ikke regnskap.

For ikke å snakke om hva for et enormt brudd på selvbestemmelsesretten det vil være.

osv.

Uendelig mange grunner for at dette er en idiotisk idé.

Lenke til kommentar
Forbrukerombudet (eller hva nå de som arbeider med brudd på forbrukerrettigheter o.l) kunne jo hatt et forum hvor slike ting legges inn, om de ikke allerede har det. Det ville vært lettere for alle.

Jeg tviler på at man bør involvere forbrukerombudet i noe slikt.

Hvorfor kan ikke de som kom med dette forslaget lage et slikt forum selv?

Lenke til kommentar
Forbrukerombudet (eller hva nå de som arbeider med brudd på forbrukerrettigheter o.l) kunne jo hatt et forum hvor slike ting legges inn, om de ikke allerede har det. Det ville vært lettere for alle.

Forbrukerombudet har en nyetablert postjournal. Den skal være aktiv fra august.

Det står ikke så mye om nøyaktig hvordan denne vil fungere, men jeg regner med at den vil gi publikum innsyn i korrespondanse og/eller saksgang.

Det synes jeg virker som en mer fornuftig løsning enn å pålegge firmaer å drive sine egne feedback-sider.

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...842&subid=0

Lenke til kommentar

Jeg tror det nok er bedre å benytte uavhengige forum (som vårt eksempelvis), fremfor å benytte seg av et forum driftet av Coca-Cola ...

Det er jo titt og ofte vi blir kontaktet av sinte selskaper som har lest negative tilbakemeldinger på vårt forum. Jeg skjønner ikke hva Klassekampen egentlig ønsker, de ber jo om noe som allerede eksisterer. Ønsker man å kritisere Coca-Cola så er det jo bare til å starte en tråd på Diskusjon.no :)

Så det virker helt håpløst å regulere slik at selskaper er pliktet til å ha forum. Har Klassekampen fått med seg at det allerede er fullt mulig å kritisere selskaper på nett?

Lenke til kommentar

Generelt sett har mange sosialister en veldig enkel tankegang. Jeg vil si at de tenker veldig rett frem, men glemmer å analysere andre bieffekter.

Det de tenker er at hvis selskaper har et eget forum, da vet folk hvor de kan finne tilbakemeldinger og det blir enklere å sammenligne produkter. Dette er ikke feil, men dette er alt de tenker over og glemmer å se på bieffektene som er allerede nevnt i tråden.

En annen ting er f.eks. skatter. Mange sosialister mener skattene skal bli senket fordi at da vil vi fordele pengene utover. De kan også nevne alle de positive tingene som vil skje om pengene bli fordelt ut til befolkningen. Problemet her er igjen at de analyserer ikke de negative konsekvensene. Jeg sier ikke at det er galt eller bra og senke skattene. Jeg kritiserer bare tankegangen deres. Kanskje klassekampen lider litt av det samme?

Lenke til kommentar

Dette forslaget stammer fra Trond Andresen som til normalt foreleser ved NTNU.

Litt informasjon fant jeg, og Trond har vært så grei at han har åpent lagt ut sin 181 siders mappe hos overvåkningspolitiet.

Spennende lesning og med den politiske bakgrunn Trond har er det ikke rart at han kommer med et slik forslag.

http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/div/mappe.html

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...