Gå til innhold

Ventelo oppgir falske hastigheter v/salg av adsl linje

Anbefalte innlegg

Hei sitter her nå 1 mnd etter marerittet starta.

Fikk en telefon fra Ventelo,hvor en hyggelig selger lovet meg 20 MB linje for samme pris som Telenor tok for min 4 MB line.

Jeg spurte om han kunne garantere dette og at jeg ville ha dette skriftlig,noe han gjorde.

3 Dager etterpå fikk jeg en bekreftelse mail på leveranse fra Ventelo på kun 6 MB ??.

Ringte da sporenstreks til Ventelo og spurte hva dette skulle bety(var jo ikke dette jeg hadde bestillt).Han parerte med at linja ikke kunne gi høyere ytelse.

Jeg ga da beskjed om at jeg ikke ville ha denne løsningen og at jeg ville holde meg til Telenor,noe han hadde forståelse for og kanslererte orderen med en gang.

Ringte da til Telenor og fikk oppgradert min linje til 6 MB (skulle ta ca 1-2 uker).

Men DA starta galskapen.Linja mi datt ut og jeg ringte til Telenor som sendte montør og sjekka linja men ingen ting skjedde den var død.

Ringte atter en gang til Telenor fikk vite at min linje var flyttet til annen tilbyder.

Sa til karen på Telenor at jeg hadde avbestillt Ventelo i god tid men til ingen nytte.

Mail kontoen min hos Telenor Ble sletta og adsl linja var og ble død.Ringte ventelo og fikk bekreftelse for at min avbestilling var gjort i god tid før fristen.

Ringte Telenor atter en gang, og ble forklart at linja inn til meg var Eid av Ventelo,og at Telenor leide denne.Denne linja var nå sagt opp og skulle jeg ha tilbake den gammle linja mi ville det ta ca 6 UKER med 2 kontrakter og underskrive.

ALT dette pågrunn av en liten sammtale med Ventelo.

Så mitt råd til alle.Ringer Ventelo deg så LEGG PÅ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for og forsvare ventelo i en sak her da.

de kan jo ikke gi deg 20mb når du ikke har fiberkabel, derfor kan du ikke få høyere enn 6, på den type kabelen du har nå.

Kan jo få opptil 20Mb på kobberkabel...dette er et tilbud kalt adsl2+ å går etter "Best effort" prinsipp. Krever vel også at man bor nermere enn 2.2Km om jeg ikke husker feil.

Så dær tar du feil!

Kjellha: har akkurat motsatt intrykk av de 2 selskapene du nevner,men har tilgode å være like uheldig som deg da. Muligens holder ISP igjen på linje til fordel for flere abb,som igjen er mere lønnsomt for de.

Lenke til kommentar
for og forsvare ventelo i en sak her da.

de kan jo ikke gi deg 20mb når du ikke har fiberkabel, derfor kan du ikke få høyere enn 6, på den type kabelen du har nå.

Visst kan du det! Du kan få opp til 25.000 kbit/sek bruto hastighet på en helt vanlig telefonlinje, men det er naturligvis avhengig av signalforhold og avstand. Når selskaper selger 20mbit så er det såkallt "best effort" det går på, dvs. de setter ingen grenser, men leverer så mye som er teknisk mulig.

Selvfølgleig, selgere BØR jo sjekke på forhånd for å se at forholdene ihvertfall er noenlunde egnet for slike hastigheter før de selger, men det skjer sikkert lite av. En tekniker vil kunne se på linjen noenlunde hva du vil kunne oppnå før du bestiller, men disse telefonselgerene sjekker tydeligvis ikke dette.

Dette skjer i alle selskaper, så du trenger ikke henge ut Ventelo. Hvorfor? Fordi alle teleselskaper bruker såkallte telemarketing firma. De outsourcer altså telefonsalget til eksterne bedrifter som værken har noe teknisk peil eller vilje til å sjekke sånne ting. Tvert i mot så får disse selgerene bonus basert på hvor mange salg de hadde, så de på sin side er jo interessert i å få så mange som mulig til å si ja, helt uavhengig av om det er totalt urealistisk å levere produktet som ble lovet eller ikke. For selgerene som er skrupuløse nok så blir de i praksis belønnet med penger for å lyve, og det er det nok mange som gjør med tanke på at konsekvensene er små. Det er så mye gjennomtrekk i slike bedrifter at segerene i praksis ikke blir stående annsvarlig for det de gjør.

Det er trist, men det er slik det fungerer i dag, og det er egentlig ikke teleselskapet sitt feil. De må bruke telefonsalg for å henge med i markedet, de kan ikke gjøre set selv, og alle de som de kan outsource til er sansynligvis like upålitelige.

Mitt råd: Aldri aldri si ja på direkten på telefon. be selgeren sende deg et skiftlig tilbud, så ringer du til kundesupport hos firmaet det gjelder og forhører deg at dette faktisk er mulig å få til før du bestiller. Synd det må være sånn men... *shrug*

/rant off ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Utifra det jeg vet så opererer feks Bredbåndsguiden med tall fra telenor,med tanke på hastighet,kobberkvalitet ol. Er igrunn heller ikke så lett for en tlf selger å se at kabel osv er i tilstrekkelig stand...dette vil man ikke bli garantert før man er koblet opp mot ISP. Ifølge telenor sin info skal jeg kun få max 2500/640,men sitter nå på 6500/1000 fra ventelo,og hadde jeg hatt en litt mere heldig ruting av kabel ville jeg hatt adsl2+.

Vil vel egentlig tro at de fleste selskapene opererer med info de har fra telenor,men kan jo aldri være sikker.

My 2 cents.

Lenke til kommentar

Det er mulig de går uifra hva som står i kapaks registeret ja, men telenors målinger som står i kapaks registeret er alltid veldig konservative. Dvs. hastigheten som står der er absolutt minimum som linjen skal tåle ved midnre det er tekniske feil som har oppstått.

Hvis linjen da takler 6Mbit i følge kapaks så blir det i mine øyne uansvarlig å prøve å selge en 20mbit linje, spesiellt når det finnes et 6mbit abbonement. I det minste burde selger fortelle under bestillingen hva som er sansynlig å kunne oppnå. Desverre tror jeg ikke det skjer i praksis pga. skrupuløse selgere vil ha provisjonen sin... *riste på hodet*

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...