Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Normalt å sove 10 timer?


QBab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vært kjempe glad og "utvilt" om jeg greide å sove så lenge, men for det meste så blir det til vanlig (når jeg har fri) 8 timer elns, mens når jeg har jobb dagen etterpå så kan det gå mellom 4½-6 timer med søvn. Men skylder på at jeg jobber skift og det med å få seg en "normal" døgnrymte ikke er det enkleste.

Lenke til kommentar

Jeg er sjeleglad om jeg klarer å sove lenger enn til klokka 9-10 om morgenen (uansett når jeg legger meg). Er sjelden jeg sover mer enn 8 timer. Hender jeg sover rundt 5 timer to netter på rad for å kunne bli ordentlig trøtt og sove lenge neste morgen. Har en skolerutine som tillater meg å stå opp kl 8 hver dag, men er sjelden jeg ikke må opp på do rundt kl 7 :p er da lys våken i hodet, selv om kroppen er slapp. :p litt kjipt når kjæresten er utprega B-menneske

Lenke til kommentar

Ettersom godpc'n min er død og jeg ikke får spilt så ordna jeg litt på soveloggen min, eller driver på da, men jeg kom i alle fram til at siden november 2006 har jeg sovet 9timer om ganga i gjennomsnitt og vært oppe 15timer, dette er _uten_ noe stress og noen som vekker meg ca 90% av tiden, har et lite bilde her (før jeg får oppdatert selve siden min med juli og august stats): http://haxx.no/sleep/houravg.svg

 

Det er synd at jeg ikke har noe temperaturlogger for temperaturen på rommet her svinger fra 12-32C, da kunne jeg jo ha f.eks. bare vist dagene hvor det er "optimal" temperatur på rommet, ettersom jeg våkner av for mye varme/kulde, men det kommer vel senere ^^;

 

Så skulle jeg bare si at hvor mye søvn ikke er noe fast men har med alder (som flere har påpekt) men det varier også en del fra person til person

Endret av arthoz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@OP.

 

Først og fremst er det ikke noe som helst skadelig eller unormalt med å sove 10 timer pr. døgn.

 

Det er par viktige ting du ikke nevner som kan ha innvirkning på søvnbehovet.

 

1. Alder. For en tenåring er 9-10 timer søvn pr. dag gjennomsnittlig. For voksne er 7-8 timer gjennomsnittlig.

 

2. Helsemessige årsaker. Depresjon, diabetes, etc. kan gi seg utslag i mer søvn. Men sannsynligvis har du ikke noe av dette.

 

3. Kosthold. Er fullt mulig å spise seg søvnig. Spiser du mye karbohydrater f.eks. blir du jo fort søvnig. Er jo mye derfor middagsluren ble oppfunnet.

 

4. Latskap! :D

Lenke til kommentar

Takk haarod, et kjapt innlegg på forumet gav meg 30 individuelle svar fra folk som gjerne lever litt samme stilen som meg. Jeg var heller ikke ute etter hvor mye søvn som er sundt, men hvor mye folk faktisk sover.

 

Hilsen

En Qbab som er (veldig) lei av "Just fucking google it"

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...