tranzer Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 hei, jeg har asso koblet bass i bilen, de er på 1200W x2 .. og det har jeg koblet til en 1800w forsterker, men en dag når jeg spilte den i ca 30 min på fult så ble den J****A varm, hva er problemet, kan det være at jeg har koblet noe feil eller hva? hvor varmt blir deres forsterkere, det ville jeg gjærne vite, om detta er normalt eller ikke takker for all svar Mvh "tranzer" Lenke til kommentar
okasin Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 sjekk over alle høyttaler kabler, og om du har multimeter.. så kan du sjekke impedansen til høyttalerene ved å skrue av kablene (til basselementene) og måle kablene.. skal ligge på ca 3ohm (på 4 ohms høyttalere) og ca 1.6 ved 2 ohms elementer.. er impedansen lavere enn 1 ohm så har du årsaken.. (PS: kommer litt ann på hvor lave impedanser forsterkeren er designet for) Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Regner med forsterkeren din har protection? Denne funksjonen beskytter forsterkeren. I såfall er det som regel ikke noe å bry seg om. Hva mener du med varm forresten? 40 grader? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Kan jo være det er en "1800 watts" forsterker, i så fall kan det være at den rett og slett sliter med å drive subene, og blir varm på grunn av det. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Hvor mange ohm er høyttalerne på, og hvordan har du koblet dem på forsterkeren? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 sjekk over alle høyttaler kabler, og om du har multimeter.. så kan du sjekke impedansen til høyttalerene ved å skrue av kablene (til basselementene) og måle kablene.. skal ligge på ca 3ohm (på 4 ohms høyttalere) og ca 1.6 ved 2 ohms elementer.. er impedansen lavere enn 1 ohm så har du årsaken.. (PS: kommer litt ann på hvor lave impedanser forsterkeren er designet for) Du kan ikke måle impedans med et multimeter. Det er rett og slett umulig når det er spoler og/eller kondensatorer i kretsen. Kanskje du klarer å få en verdi ut av det, men den er fullstendig ubrukelig. Det du måler kan være hva som helst. Det kreves spesielt utstyr for å måle impedans i slike tilfeller. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Du kan ikke måle impedans med et multimeter. Det er rett og slett umulig når det er spoler og/eller kondensatorer i kretsen. Kanskje du klarer å få en verdi ut av det, men den er fullstendig ubrukelig. Det du måler kan være hva som helst. Det kreves spesielt utstyr for å måle impedans i slike tilfeller.Tull. Man får målt DC-resistansen og det holder lenge til å identifisere impedansen på elementet. DC ligger ca. 10-15% under oppgitt impedans til elementet. Så det er bare å måle som Okasin nevner, så kan vi sjekke dén mulig feilkilden ihvertfall. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 PLeier ikke impedansen stå på magneten til elementet vanligvis? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 PLeier ikke impedansen stå på magneten til elementet vanligvis? joda, men dette er bare for å sjekke om han har en "kortsluttning" eller kanskje en feil i spolen på høyttalerelementet.. Og til deg gxi, når jeg skrev at trådtarter kunne måle impdans (vekselstrøms motstand), så gikk jeg for det første ut i fra at det er elektronisk delfilter til basselementene (det er vell ingen i dag som bruker passive delefilter til basselementer i bil ? ) og for det andre var det kun for å sjekke status på kabling og spoler i elementene.. Derfor går det fint å bruke et multimeter for å se om spolene er intakte eller har en feil.. evt kabling. Har hatt lyd som hobby i ca 25 år.. så jeg vet litt om dette Besøk gjerne min hjemmeside for å se noen av mine høyttaler prosjekter.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Poenget er det at man vet aldri hva man kan finne i høytalerkretser. Står det en liten kondensator et sted, som ikke nødvendigvis gjør noe med signalet, så kan man få lest en resistans på 1-2ohm. Uten å faktisk måle med vekselstrøm på referansefrekvens (1kHz), så vet man aldri om den verdien man får opp på multimetret er til å stole på. Det er dessuten ingen garanti for at reaktansen i spolen er konstant på tvers av høytalere. Økes størrelsen på magneten, så reduseres lengden på spoletråden, og dermed reduseres DC-resistansen, men ikke nødvendigvis impedansen. Økes tversnittet på tråden, så kan også DC-resistansen endre seg uten at impedansen endrer seg. Det kan og vil variere såpass mye at verdien ikke er til å stole på. Måle etter kortslutning er greit nok. Stort sett det eneste man kan gjøre, siden man ser forskjell på 0,5ohm og 2+ohm. Det krever uansett at man vet hva man har i kretsen. Dvs. vet at man ikke har noen kondensatorer, ingen ekstra spoler, ingen resistorer, osv. Som nevnt tidligere, èn eneste kondensator er nok til å gi en helt feil verdi. (Jeg liker ikke å krangle med høyttaler/hifi-folk. Det finnes så mye rare teorier ute og går der, og rare praksiser som ikke har noen underliggende teori at det er totalt umulig. Mitt felt er fra et teoretisk elektronisk synspunkt, altså på en måte fra "baksiden".) Endret 17. august 2008 av gxi Lenke til kommentar
okasin Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Du har selvfølgelig helt rett i alt det du sier der.. men jeg ville bare frem til at dette er en metode som fungerer om man har kopplet opp dette selv og vet at det ikke er noe annet enn en forsterker (med lavpass filter) og kabler frem til elementene, som i dette tilfelle var subwoofer elementer.. Det er ikke snakk om å måle seg frem til nøyaktig parametere (ts), kun for å få en indikasjon på om noe er galt.. Feks om han hadde målt (dc)ohm på 3 ohm på det ene elementet og 0.5 på det andre så ville det vist at han må gå opp kablinga, evt få noen til å sjekke det elementet med lavest verdi.. Men du skjønner nok hva jeg mener, om du legger godvillja til Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det krever uansett at man vet hva man har i kretsen. Dvs. vet at man ikke har noen kondensatorer, ingen ekstra spoler, ingen resistorer, osv. Som nevnt tidligere, èn eneste kondensator er nok til å gi en helt feil verdi.Saken her er jo bare den, at du ikke finner noe av dette når du måler en subwoofer, eller en annen single-høyttaler! Så det forbeholdet ditt gjelder ikke dette tilfellet her, hvor man bare skal måle seg frem til høyttalernes impedans og om forsterkeren takler dette! Om målt DC er på 3,6 eller 3,8ohm er særdeles uinteressant, poenget er at det uansett betyr 4 ohm nominelt. Om det f.eks. er to 4-ohms subwoofere som er paralellkoblet og deretter brokoblet på en forsterker, kan jeg godt forstå forsterkeren blir eggstekingsvarm. Så i den forbindelse er det altså helt uinteressant hvor nøyaktig målingen er, det er nominell impedans jeg vil vite, og hvordan det er koblet på forsterkeren! Det er dessuten ingen garanti for at reaktansen i spolen er konstant på tvers av høytalere. Økes størrelsen på magneten, så reduseres lengden på spoletråden, og dermed reduseres DC-resistansen, men ikke nødvendigvis impedansen. Økes tversnittet på tråden, så kan også DC-resistansen endre seg uten at impedansen endrer seg. Det kan og vil variere såpass mye at verdien ikke er til å stole på.Når du først er igang, hvordan mener du dette har relevans til en person som har kjøpt et eller annet høyttalerelement? Kan han bytte ut magneten med noe større underveis, eller vikle om spolen med tykkere tråd?? Har man kjøpt seg en høyttaler, er DC-resistansen gitt for akkurat den høytaleren, og vil ikke forandre seg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det er dessuten ingen garanti for at reaktansen i spolen er konstant på tvers av høytalere. Økes størrelsen på magneten, så reduseres lengden på spoletråden, og dermed reduseres DC-resistansen, men ikke nødvendigvis impedansen. Økes tversnittet på tråden, så kan også DC-resistansen endre seg uten at impedansen endrer seg. Det kan og vil variere såpass mye at verdien ikke er til å stole på.Når du først er igang, hvordan mener du dette har relevans til en person som har kjøpt et eller annet høyttalerelement? Kan han bytte ut magneten med noe større underveis, eller vikle om spolen med tykkere tråd?? Har man kjøpt seg en høyttaler, er DC-resistansen gitt for akkurat den høytaleren, og vil ikke forandre seg. Poenget er at du finner ikke DC-resistansen oppgitt noe sted, den er variabel basert på spolens reaktans og DC-resistans i formelen impedans = kvadratrot(DC-res + reaktans) Det sier seg selv at du kan øke reaktansen da med 1 ohm, og redusere DC-resistans med 1 ohm, men impedansen vil fortsatt være den samme. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Siden trådstarter bare sier 2x1200watt, og 1800watt, så får jeg følelsen av qxl, netthandelen osv, så da er jo sansynligheten stor for at utstyret er ræva Men som transmedia sier, HVA har du koblet på forsterkeren, og HVORDAN har du koblet det... hvilke merker er forsterker og suber? Ps: min PPI forsterker blir så varm at jeg fint kan steke egg på den Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Poenget er at du finner ikke DC-resistansen oppgitt noe stedDa vil jeg anbefale deg å lese spesifikasjonene til noen høyttalere... DC er selvfølgelig oppgitt fra seriøse merker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå