Gå til innhold

Ubuntu sammen med Xp ?

Anbefalte innlegg

Hei :) Tenkte og bare prøve ubuntu litt. Jeg har prøvd Live cd'n til ubuntu før men den gikk utrolig tregt og jeg fikk svartskjerm og rebot nesten hele tiden. Så jeg har hørt at det går an og laste ned en setup fil fra ubuntu.com ellerno slik at jeg kan kjøre ubuntu uten og rote det til for Xp'n som jeg har lagt inn fra før. Noen som vet om hvordan dette gjøres ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Live-CD'en kan du velge å innstalere systemet til en partisjon, men dette krever da altså at partisjonstabellen endres. Anbefaler backup av systemet før du gjør noe slikt.

Alternativt kan du klikke deg inn på Ubuntu cd'en fra Windows. Dersom det er versjon 8.04 du har, vil du da få spørsmål om du vil innstalere Ubuntu inne i Windows sitt filsystem.

Lenke til kommentar
Fra Live-CD'en kan du velge å innstalere systemet til en partisjon, men dette krever da altså at partisjonstabellen endres. Anbefaler backup av systemet før du gjør noe slikt.

Alternativt kan du klikke deg inn på Ubuntu cd'en fra Windows. Dersom det er versjon 8.04 du har, vil du da få spørsmål om du vil innstalere Ubuntu inne i Windows sitt filsystem.

Så viss jeg går innpå Ubuntu cd'n fra windows installeres ubuntu som et vanlig program, uten og endre filsystem eller gjøre noe med partisjonene mine ?

Lenke til kommentar
Det stemmer. Da vil du også kunne avinstallere det som det var et Windowsprogram (i add/remove programs). Merk at for å komme inn i Ubuntu, må du selvfølgelig reboote og velge Ubuntu der, du skal jo tross alt laste et annet operativsystem.

ok, takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...