Graute Knappstjert Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hva er hensikten med disse nye plastkortene som har brikke? Gjør brikken det samme som magnetstripen? Har disse kortene begge deler? Kan kunden i en butikk velge å enten dra brikken, ELLER magnetstripen? Er brikken sikrere/vanskeligere å kopiere? Og... Hvis du drar kortet for raskt gjennom sprekka, så går det på VISA-funksjonen. Hva innebærer det? Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Brikken skal visstnok gjøre kortene vanskelige å svindle. Målet er at samtlige norske kortterminaler skal ha støtte for denne funksjonen innen 2010 (mener jeg å huske). Lenke til kommentar
radivx Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Tanken er at magnetstripen skal vekk med tiden. På de fleste kort er det noenlunde likt innhold på chip og på magnetstripe. Flere og flere terminaler krever at man bruker chip dersom den er tilgjengelig. Se her for litt mer lesning om temaet: http://en.wikipedia.org/wiki/EMV http://en.wikipedia.org/wiki/Chip_and_PIN Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Når du bruker "gammel" Visa feks i utlandet, må du signere på kvitteringen. Med chip må du bruke kode. Dette gjør det hele mer sikkert, og vanskelig å missbruke. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Må da bruke kode med "gammel" Visa også? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Ikkje alltid i utlandet nei, men i Norge må du. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Ikkje alltid i utlandet nei, men i Norge må du. I Norge betaler de fleste med BankAxept og ikke VISA. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) BankAxept er da bare en operatør som tar seg av transaksjonene på vegne av Visa/Mastercard eller hva det måtte være? Endret 16. august 2008 av Fev4ng Lenke til kommentar
stue Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Bank Axept har ikke noe med Visa å gjøre. Det er et uavhengig system som de norske bankene bruker. Veldig mange nordmenn har kombinert bank axept og visa kort, og surrer fælt med å skille mellom visa og bank axept. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 BankAxept er da bare en operatør som tar seg av transaksjonene på vegne av Visa/Mastercard eller hva det måtte være? Nei, BankAxept er norsk betalingskort og det mest utbredte kortet i Norge. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Da får jeg bare beklage min uvitenhet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Ikkje alltid i utlandet nei, men i Norge må du. I Norge betaler de fleste med BankAxept og ikke VISA. Når du har eit kort det står VISA på, betaler ein ikkje då med VISA? Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Når du har eit kort det står VISA på, betaler ein ikkje då med VISA? Hvis det er et rent Visa kort ja, men de fleste bankkort har BankAxept også. Grønn og lilla logo på baksiden av kortet. De fleste kredittkort har derimot kun Visa eller Mastercard. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Okey, men du betaler framleis med VISA når du har eit kort det står VISA på, uansett om det er grønn og lilla logo på kort og terminal. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Ikkje alltid i utlandet nei, men i Norge må du. I Norge betaler de fleste med BankAxept og ikke VISA. Når du har eit kort det står VISA på, betaler ein ikkje då med VISA? De aller, aller fleste "bankkort" (debetkort) i Norge er kombinert BankAxept og VISA. Jeg vet ikke om noen rene VISA debetkort i Norge, for alt jeg vet finnes det også (Hva har Skandiabanken?). Hvis det står BankAxept på kortet betaler du som regel med det i Norge, men det finnes unntak. Taxier er feks ofte ikke online, restauranter og utesteder bruker også VISA-delen som regel (men mange har fått mobile terminaler nå). Forøvrig er 90% av korttransaksjonene i Norge via BankAxept. Okey, men du betaler framleis med VISA når du har eit kort det står VISA på, uansett om det er grønn og lilla logo på kort og terminal. Hvis du KUN har VISA-kort ja, men som sagt har du BankAxept på kortet så benyttes det. Kombinasjonskort er det vanligste her i landet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Okey, lettare å bruke "VISA" uansett. Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Okey, men du betaler framleis med VISA når du har eit kort det står VISA på, uansett om det er grønn og lilla logo på kort og terminal.Bank Axept overstyrer VISA på norske terminaler. Du betaler altså så og si alltid med BankAxept med mindre du spesifiserer at det skal belastes VISA-en Systemet fungerer slikt at det opprettes en direkte forbindelse med BBS når du betaler. BBS sørger igjen for å belaste kontoen din direkte (debet). VISA er derimot et kredittkort som belastes etterskuddsvis. Det trekkes altså ikke penger av kontoen din direkte under transaksjonen. Noen banker trikser det til slik at VISA-en belastes en konto med kontokreditt så ofte at det oppleves som som et debet-kort, mens andre kjører standardsystemet med intill 60 dagers kreditt og regning for utestående i posten. Har du kombinasjonskort er det strengt tatt ett fett hva du betaler med - jeg mener å tro at de aller fleste VISA-ene på kombinasjonskort har rask utregning mot kontoen slik at du ikke merker annet enn en reservasjon om du er raskt nok innom kontoutskriften. Derimot tipper jeg gebyret til VISA er noe høyere enn BBS slik at betalingsstedet taper penger på det, noe som igjen fører til høyere priser. Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Okey, men du betaler framleis med VISA når du har eit kort det står VISA på, uansett om det er grønn og lilla logo på kort og terminal. Når du må signere så betaler du med Visa-delen av kortet. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Systemet fungerer slikt at det opprettes en direkte forbindelse med BBS når du betaler. BBS sørger igjen for å belaste kontoen din direkte (debet). "Direkte" i den grad at du blir med i neste netto-oppgjør i NICS såvidt jeg vet, som gjøres tre ganger daglig. Derimot tipper jeg gebyret til VISA er noe høyere enn BBS slik at betalingsstedet taper penger på det, noe som igjen fører til høyere priser. VISA administreres av Teller i Norge og BBS og Teller eies av samme selskap, Blå Holding AS, så noen er fornøyde uansett Endret 17. august 2008 av steingrim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå