Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerm bildet blir grått, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå de siste dagene fått ganske store problemer med pcen min, og jeg er usikker på hva feilen kan være..

Det hele startet med at jeg skulle starte å spille, etter et par minutter ut i spillet, så blir skjermen plutselig grå ( Akuratt som å skru på en tv uten noe signaler )

Jeg prøvde å støvsuge pcen grundig samt. formaterte den noe som fungerte i 1 dag, før det samme skjedde igjen.

Skjermkortet jeg bruker er ATI Radeon X800XL, jeg tror det ikke er noe galt med skjermkortet, fordi jeg har prøvd ut ATI Radeon 1650 Series og et 1950 Series, men det samme skjer med de alle..

Dette problemet har også kommet fram under oppstart av data'n, så virker litt ut som om det skulle være dårlig forbinnelse imellom skjermkortet og hovedkortet.

Trenger virkelig hjelp av noen der ute, påforhånd takk.

Endret av CrawL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla Chriish!! :p

Vel, jeg har ikke opplevd dette problemet før, men det virker som om at skjermkortet overoppheter seg, men da igjen ville det ikke skjed på alle de kortene.

Men problemet ligger nokk i hovedkortet ditt, da dette skjer med alle skjermkorta dine, du kan jo skrive vilket hovedkort du har, det kan være andre som har opplevd det samme...

Det kan og være en liten mulighet for at skjermen du har er gåen, prøv og bytt den ut med den gamle crt skjermen din om du har den fremdeles.

(btw... flimrer skjermen før eller når dette er skjed? eller blir den bare grå/sort elns?)

Mvh

Gugg.

Lenke til kommentar
Halla Chriish!! :p

Vel, jeg har ikke opplevd dette problemet før, men det virker som om at skjermkortet overoppheter seg, men da igjen ville det ikke skjed på alle de kortene.

Men problemet ligger nokk i hovedkortet ditt, da dette skjer med alle skjermkorta dine, du kan jo skrive vilket hovedkort du har, det kan være andre som har opplevd det samme...

Det kan og være en liten mulighet for at skjermen du har er gåen, prøv og bytt den ut med den gamle crt skjermen din om du har den fremdeles.

(btw... flimrer skjermen før eller når dette er skjed? eller blir den bare grå/sort elns?)

Mvh

Gugg.

det som skjedde med de andre korta var jo at sjermen ble svart før jeg fikk installert VGA drivere osv, men skjermen har ikke noe med dette å gjøre, for pcen går i en slags lås etter den grå skjermen, og da kommer det opp en melding med "Intet Signal" som svever rundt på skjermen. her er hovedkortet mitt: MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

Lenke til kommentar

Skjermkortet kan det neppe være noe galt med siden det 1650 kortet låner han av meg, og det har jeg spilt mye med og det fungerer knall, så må nok være noe med HK jah..

Men kan det hende at feks. chipset på HK kan bli for varmt da, og stryke med ved load?

Har hatt lignende problemer selv, men ikke ved at skjermkortet er "med" på feilen, men når chipset på HK ble for varmt ( oppi 70 grader om sommern ) så tok pcen å skrudde seg av når den måtte føle for det..

Skaffet meg et luftigre kabinett, og ikke opplevd noe lignende siden..

Men, HK er nok det som kan være problemet ja..

Lenke til kommentar

"for pcen går i en slags lås etter den grå skjermen"

Dette kan jo tyde på at enten CPU, eller chipset-et blir for varmt, dette må du laste ned et program der du kan se varmen på både CPU og Chipset-et...

Så får du forsøke og presse PC-en din litt hardt og se om det blir noe sinsyk varme på en av disse...

Jeg trur du kan se varmen på komponentene dine med everest, google det så finner du det øvers på listen der :p så laster du ned, spiller et kraftig spill i 10 min og se om det blir sykt varmt før PC-en "dør" feilen ligger nokk i enten CPU-en eller HK-chipsetet somsakt. og den varmeste av disse er nokk synderen.

Lenke til kommentar
Litt OT men:

ALDRI, og jeg gjenntar ALDRI støvsug inne i en pc.

Støvsugerslangen genererer mye statisk elektrisistet som kan knerte de meste av komponenter i pcn din.

Har du andre forslag til støv fjerning av pcen?

"for pcen går i en slags lås etter den grå skjermen"

Dette kan jo tyde på at enten CPU, eller chipset-et blir for varmt, dette må du laste ned et program der du kan se varmen på både CPU og Chipset-et...

Så får du forsøke og presse PC-en din litt hardt og se om det blir noe sinsyk varme på en av disse...

Jeg trur du kan se varmen på komponentene dine med everest, google det så finner du det øvers på listen der :p så laster du ned, spiller et kraftig spill i 10 min og se om det blir sykt varmt før PC-en "dør" feilen ligger nokk i enten CPU-en eller HK-chipsetet somsakt. og den varmeste av disse er nokk synderen.

Jeg får prøve det da Jarl, takk for hjelpen. :D

Lenke til kommentar
Litt OT men:

Støvsugerslangen genererer mye statisk elektrisistet som kan knerte de meste av komponenter i pcn din.

Trykkluft. Generere ikke satisk elektrisitet.

Annet enn det så funker en tørr klut veldig bra.

Men støvsuger er absolutt no-go.

Lenke til kommentar
Litt OT men:

Uhm, du er klar over at statisk elektrisitet nesten er HELT ufarlig når alle komponentene er koblet sammen? La oss si man kommer borti et loddepunkt på skjermkortet, denne lille spenningen fordeler seg over hele pc'en, kanskje ut i skjermen tilogmed. Det kan også hende strømmen går rett til jord. Jeg har støvsugd alle pc'ene i huset i flere år med dette i bakhodet, og har aldri ødelagt noe på den måten ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har elektrokunnskapene dine fra, men statisk elektrisitet er absolutt ikke "nesten HELT" ufarlig. (for elektriske komponenter vel og merke)

En utladning vil ikke nødvendigvis ødelegge komponenter der og da, men det kan tære på baner i kort som kan føre til feil etter lengere tid.

Og ja, la oss si du kommer bori et loddepunkt og får elektrostatisk spenning i et loddepunkt. Du vil da få en spenning i det punktet langt høyere enn hva isolasjonen i komponenter tåler, noe som gjør at du får isolasjonspunktering og overslag. Dette skjer hele veien frem til utladningen når jord. Dette vil føre til redusert isoleringsevne i baner og komponeter i kortet, og kan føre til små overslag senere, som igjen gjør alt værre og værre.

Så tipset er å aldri bruke støvsuger, uansett hvor bra du tror det har gått. Men for all del, det er din pc.

Lenke til kommentar

OT: Angående støvsuger saken... Kan dere opprette en tråd om det og støvsuge PC-en om det var en så big deal, dette handlet vertfall ikke om det, og ut i fra det jeg leser så er ikke det problemet, da problemet oppstod FØR han støvsugde.

(Jeg må nevne at jeg aldri har hørt om noen som har "drept" PC-en sin ved og støvsuge, men er skeptisk til det, og vil heller anbefale en tyn tør klut.)

On topic:

Håper du finner ut av dette christoffer... du kan og kjøre PC-en hardt helt til den "dør" for og så gå i bios, og se hvor varmt chipsettet og CPU-en er, om ikke everest funker... så må si at du må kansje ha deg en ny cpu, eller HK, men da du bruker socket AM2 elns koster ikke det mye... og har en PC med et nydeligt, for og ikke snakke om billigt HK, aldri noe problem med det, og kan stappe in 32GB med ram i det :D så om HK er problemet kjenner jeg til noen stabile og gode, som jeg har hatt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...