1915 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hva er forskjellen på Gnome OG KDE? + og - med begge deler ? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Bare prøve ut begge? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Det blir en smaksak, det er bare å installere begge og prøve ut begge med hva du mener du vil pleie å gjøre og se hva du liker best. Personelig liker jeg Gnome, som fungerer slik jeg vil ha det så og si fra start, men andre liker kanskje KDE sitt utgangspunkt bedre. Endret 15. august 2008 av Rexinor Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hva er forskjellen på Gnome OG KDE? + og - med begge deler ? KDE er basert på QT og gnome er basert på GTK Som sagt tidligare; prøv begge, og bruk den du likar best. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Min veldig subjektive vurdering og oppfattelse av de to: -Gnome Som standard et mer klassisk og enkelt interface, tilhørende programmer har få likheter og mengden innstillinger i systemet via grafisk grensesnitt er gjerne begrenset. Dette gjør den slik jeg ser det penere default, og mer passende for en nybegynner enn KDE. OBS! Når jeg skriver det mener jeg ikke at den er mindre passende for mer erfarne, men bare at KDE gjerne har en høyere inngangsterskel. Når det gjelder det du kan kalle startmenyene i Ubuntu ( Gnome ) er de veldig bra, Programmer, Steder og System med sine underkategorier Brukervalg ( innstillinger som kun påvirker innlogget bruker ) og Administrasjon ( innstillinger som påvirker hele systemet ) tror jeg er så logiske at jeg nok kan forlate denne Ubuntu-installasjonen jeg skriver på her til fattern uten at han vil få problemer med å finne programmer. -KDE I Kubuntu og et par andre distroer ser KDE som default ganske forferdelig ut, det første som slo meg da jeg så det nå i april var at det så akkurat likt ut som forige gang jeg testet KDE som jeg tror var SUSE 8.1 mange år siden. Utseende er mer dristig, og etter hva jeg har sett er KDE 4.x enda mer ulikt klassisk Windows enn 3.5.9. KDE gir ofte flere innstillinger og brukervalg, disse er ofte på ekspertnivå uten at nybegynnerhjelp blir gitt. Personlig ser jeg på det som en god fordel. Programmer som tilhører KDE har ofte mer "KDE" i seg, som den vertikale menyen og det som nevnt store antall menyer og innstillinger. Startmenyen i standard KDE-konfigurasjon i Kubuntu står IMO langt tilbake for den i Ubuntu, men det at Katapult er tilgjengelig som default gjør at jeg egentlig ikke savner en bedre meny. -- Når det gjelder valg av de to må du huske at du egentlig bør velge mellom er programsett, og ikke primært selve vindu-startmeny-settings-ting. Konqueror, Dolphin, Amarok, K3b, KTorrent, Konversation, Kopete, Kaffeine, Kate, KOffice, DigiKam, KGet, Akregator, K9copy, Konsole, KWallet, Yakuake, Ark, Kooka, KMail er KDE applikasjoner hvor du for Gnome gjerne vil heller bruke Epiphany, Nautilus, Banshee, Brasero, Deluge, XChat, Pidgin, Totem, Gedit, OpenOffice.org, F-Spot, .., Liferea, Sound Juicer, Terminal, Gnome Keyring Manager, Tilda, Archive Manager, X-Sane og Evolution. Det er ingen lov som sier at du ikke kan blande applikasjoner, men jeg har fått inntrykk av at dersom du bruker KDE er det til tider frowned upon å bruke annet enn de flotte K-applikasjonene. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det er ingen lov som sier at du ikke kan blande applikasjoner, men jeg har fått inntrykk av at dersom du bruker KDE er det til tider frowned upon å bruke annet enn de flotte K-applikasjonene. Let them frown. Det geniale med *nix er jo valgfriheten. Folk som mener at deres måte å gjøre ting på er den eneste måten å gjøre noe på gavner ikke miljøet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå