littiq Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Som en ny Ubuntu-bruker har jeg nå sittet noen timer å revet meg i håret. Det eneste jeg ønsker er å kunne logge inn på hard-disken fra andre maskiner med XP/Vista. Jeg leget delte kataloger, og fant disse i nettverket. Men passordet var visst feil, så jeg kom ikke innpå. Etter hva jeg forstod inne på diverse forum, så var løsningen å enten legge til et Samba passord, eller å sette sikkerheten til "share". Prøvde først dette med Sambapwd. Maskinen spør da etter det gamle passordet. Det gamle ?? Det er ingen andre passord! Uasnett hva jeg gjordew videre, så kom det bare en melding som sa at endringen ikke ble godtatt. Så da fikk jeg prøve å redigere /etc/samba/smb.conf, og sette security=share. Dette ble gjort, men jeg fikk ikke lagre endringene. Problemet var visst at jeg ikke hadde rettighetene til filen... Rettighetene vare det root som hadde. Prøvde "bytt bruker", og logge inn som root, men hvilket passord ? Fant deretter noe informasjon om at ubuntu ikke hadde noe passord på root, men at jeg kunne legge inn dette. Det ble gjort, og jeg prøvde å bytte bruker igjen. Da fikk jeg beskjed om at "Du kan ikke logge inn som root her". Vel, hvor da ? Nå er jeg snart tom for hår som jeg kan rive av, og begynner å bli rimelig lei av ubuntu! Det er greit nok at jeg er nybegynner på linux/ubuntu, men 20 års erfaring fra PC er til ingen nytte! ARGH! Jeg skjønner godt at folk gir opp, og dytter enda mere penger inn til microsoft... Men jeg gir det EN siste sjanse, dersom noen kan komme med et vettugt svar på hvordan jeg løser dette problemet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
brback Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 ikke helt klar på hva du sliter med, men er en del av problemet er at du ikke får logget inn som root? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) For å redigere filer der bare root har skrivetilgang skriver du: sudo gedit /etc/samba/smb.conf i terminal. Hvis du bruker kjør program (alt+F2) skriver du: gksu gedit /etc/samba/smb.conf I begge tilfellene får du spørsmål om å taste inn passord. "Sliting" gjør at du lærer. Noen timer er ingenting. Endret 15. august 2008 av Marsan Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 sudo/gksu gir deg altså midlertidig "superbruker"rettigheter (også kalt root), uten at man må bytte bruker eller huske noen andre passord (det er ditt eget passord som brukes til sudo). Lenke til kommentar
littiq Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Takk for alle svar. Jeg hadde ikke tenkt på å bruke kommandoen sodu! I stedet hadde jeg bladd meg frem til filen, og prøvd å redigere direkte, uten å skrive inn kommandoen. Med en gang jeg fikk med Sodu-kommandoen så fungerte alt så meget bedre. Takk igjen for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå