zypher_ut Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg har tenkt til å kjøpe en brukt scooter (bestemte meg for å kjøpe pent brukt i stedet for billig dritt). Den skal for det meste brukes til og fra jobb. Bare bykjøring. Jeg er helt grønn når det gjelder scootere, så jeg har noen spørsmål: 1. Hva bør man se etter? Vanlige ting som kan være slitte eller ødelagte etc. 2. Hvor lenge holder vanligvis en scooter? Er feks en 2002 modell et godt kjøp om den er velholdt? 3. Km stand? Er feks 10.000 veldig mye for en scooter? 4. Hva trenger man av tilbehør til en scooter, sånn bortsett fra hjelm og lås? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 1. Dempere og bremser er vel det letteste å sjekke ut. Spør også når bremsevæske og motorolje ble byttet sist. 2. Er helt avhengig av hvordan den er kjørt. Jeg har en 2002 modell Yamaha Aerox som har gått 26000km, og den går akkurat som den skal enda. Veldig fornøyd. 3. 10000 er ikke mye i mine øyne. Så lenge den er vedlikeholdt holder de en god stund. 4. Ingenting? Men kan være lurt å ha med en litt totaktsolje (om det er totakter du skal ha). Hva slags scootere har du kikka på? 50ccm du skal ha? Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Hva slags scootere har du kikka på? 50ccm du skal ha? 50ccm ja. Tenkte på Aprilia SR 50 Ditech. Har lest mye fint om den her. Var noen som skulle ha 10.000 for en 2002 modell som har gått 10.000. Virker det som en bra pris (forutsatt at den er pent kjørt og velholdt)? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...os=1&tot=10 Denne du tenker på? Vurderer å kjøpe den, men er litt langt unna der jeg bor.. Denne her hadde forøvrig vært et KNALLKJØP, men den ble nettopp solgt: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...os=9&tot=10 Endret 15. august 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Beklager hvis jeg hopper inn og forstyrrer, men tar sjansen daelim s-five 2005 modell, gått 6000km til 7000,- er dette en grei scooter, prisen i betraktning? Er ute etter en scooter til og fra skolen, med bil som erstatning. Skal kjøres av voksen person. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 En kamerat har s-five og bruker den til samme formål. Et problem for han var at den var vanskelig å starte når det var kaldt, og at den stoppa også noen ganger og gikk generelt dårlig når kald. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 En kompis har s-5, hans har stopper når det regner ute, og klarer ikke å gå skikkelig/bli varm i kaldt vær. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 har garasje så det burde vel kanskje hjelpe. Uansett, er det noen andre scootere man kan se etter til prisklassen 6000-8000 ? Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ville bare oppdatere tråden og si at jeg kjøpte en DiTech 2002 modell. Den ble importert fra tyskland i 2004, og den går i minst 90, så noe sier meg at den aldri ble plombert/sperra på noen måte... Den kosta meg 9000, og jeg fikk med hjelm og godkjent lås, så jeg tror det var et godt kjøp En ting jeg lurer på er dekkene. De har litt rar form (ikke helt runde, de går på en måte sånn `U´, men ikke så overdrevent som det ser ut som). Er det normalt eller bør de byttes? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Bare de ikke er firkanta er det ingenting å være urolig for. Sjekk for mønsterdybde på det mest slitte stedet, hardhet og om det er sprekker. om alt ser bra ut er det bare å kjøre. gratulerer med et godt valg av scooter! Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ok takk for svarene Den går som et uvær forresten. Nesten litt skummelt (første gang jeg har kjørt moped overhodet). Måtte teste den på E6 (i Oslo, ikke klassifisert som motorvei), og den gikk fint over fartsgrensa som var 80.. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Iflg. speedometeret så gjorde det vel det, men er det ikke så at 2002 modeller og eldre hadde en del feil på speedometeret, mens de som er nyere enn 2003 har helt korrekte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå