KristianW Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Jeg ble idag spurt om å ta bilder av byggninger og byggeplasser en gang i neste uke. Vet så langt veldig lite om hva og for hvem jeg skal fotografere. Får vite mere på søndag. Det var svigermor som ringte å spurte. Hun er leder for sitt eget trykkeri. Er det noen som har gode tips om byggning/arkitektur/byggeplass fotografering? Eller gjerne også gode linker. Jeg har ingen tilt and shift objektiv, men dekker fra 17-200mm på fullformat. Har 2 blitser med radiotriggere. Det eneste stativet jeg har er av billigste sort som jeg kjøpte til videokamera engang. Må jeg kjøpe et skikkelig stativ? Værmeldinga for starten av neste uke sier regn, men det kan jo forandre seg. Takker for hjelp! Endret 15. august 2008 av KristianW Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Stativ, stativ og hva var det nå det het igjen... å ja, stativ. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Vater på toppen av kameraet kan også være kjekt å ha. Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Vater på toppen av kameraet kan også være kjekt å ha. virtual horizon burde kanskje holde? (eller vater på iphone) Det var vel egentlig et ganske tydelig svar på at jeg må anskaffe skikkelig stativ. Vurderer Manfrotto 055x prob med 488RC4. Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Fikk tak i en Manfrotto 055 xprob med 488 rc4 kulehode i går. Kjekt med vater både i landskap og portrett på kulehodet. De hadde ikke 488 rc2 (som min bror har) på lager men den har ikke vater så da var det like greit. Kjører man stort sett bare små blendere (F8-F16) til byggningsfoto, eller er det situasjoner hvor store blendere kan gi bedre virkning? Hvilke lysforhold er kjedeligst, og hvilke gir mest punch? Er kanskje avhengig av hva man er ute etter. Lønner det seg å eksponere etter høylysene og deretter redde inn litt av de mørkeste partiene i etterbehandligen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå