Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-83883

Hvilken avdeling skal du være lærling i, Freakwens? Dekk, maskin, catering?

Jobber selv som 1.maskinist på AHTS, og vi ønsker oss hovedsakelig 2.års lærlinger. På dekk er det omtrent samme praksis.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om jeg har forstått dette riktig?

 

Er det slik at man "måler" / beregner hvor mye kjetting man har hatt ut ved hjelp av et merkesystem på kjettingen?

 

Slik jeg har forstått det så er det 27-28 meter mellom hver "kenterlås" eller hva det kalles, og på den første kenterlåsen skal det males en sjakkel på hver side. Deretter, på neste kenterlås skal det males to på hver side. Og slik fortsetter det. Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Stemmer det.

 

Kenterlås har jeg aldri hørt brukt dog, alle skip jeg har seilt med så har det alltid blitt kalt et sjakkel. Det med mailingen stemmer, ett merkes på første sjakkel og så to på neste osv.

 

Et sjakkel er 27,noe meter.

Lenke til kommentar

Ey!

 

Noen som kan si litt positivt og negativt om supply?

Har lærlingkontrakt på gli med Remøy shipping. Var egentlig ute etter hyre på ATHS-båt i et av de store rederiene som f.eks. Havila, Bourbon, Solstad osv. Men blir nedprioritert der da jeg hører til ved opplæringskontoret for maritime fag nord som har elendig utvalg!

http://www.omf-nord.no/no/rederier/

 

På AHTS er de 2.år lærlinger på dekk grunnet av at 1.års lærlinger ikke får jobbe på dekk under ankerhåntering. De fleste får 1 år på supply eller St.by først før de kommer til AHTS.

Jobber selv på AHTS.

 

På supply er de nok greit nok, en båt på fast kontrakt blir de vel greie rutiner ang. turer ut og inn til land. Kan kanskje bli litt av samme jobbene om og om igjen, men jeg vil tro at om en er flink og ikke setter lærlingen til og male kan en få det greit på PSV også :-)

 

Lykke til med søket etter plass :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ey!

 

Noen som kan si litt positivt og negativt om supply?

Har lærlingkontrakt på gli med Remøy shipping. Var egentlig ute etter hyre på ATHS-båt i et av de store rederiene som f.eks. Havila, Bourbon, Solstad osv. Men blir nedprioritert der da jeg hører til ved opplæringskontoret for maritime fag nord som har elendig utvalg!

http://www.omf-nord.no/no/rederier/

 

På AHTS er de 2.år lærlinger på dekk grunnet av at 1.års lærlinger ikke får jobbe på dekk under ankerhåntering. De fleste får 1 år på supply eller St.by først før de kommer til AHTS.

Jobber selv på AHTS.

 

På supply er de nok greit nok, en båt på fast kontrakt blir de vel greie rutiner ang. turer ut og inn til land. Kan kanskje bli litt av samme jobbene om og om igjen, men jeg vil tro at om en er flink og ikke setter lærlingen til og male kan en få det greit på PSV også :-)

 

Lykke til med søket etter plass :-)

 

Takk for svar!

 

I rederiet har de kun PSV og Seismikk, så sjansen for og havne på AHTS er minimal. Men båtene er jo helt nye så regner med at jeg får en lærlingetid med ikke bare maling. :)

 

Noen som vet hvordan det er for en matroslærling og ta brorvaktsertifikat?

Endret av Freakwens
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om jeg har forstått dette riktig?

 

Er det slik at man "måler" / beregner hvor mye kjetting man har hatt ut ved hjelp av et merkesystem på kjettingen?

 

Slik jeg har forstått det så er det 27-28 meter mellom hver "kenterlås" eller hva det kalles, og på den første kenterlåsen skal det males en sjakkel på hver side. Deretter, på neste kenterlås skal det males to på hver side. Og slik fortsetter det. Er dette riktig?

Heisann

Kjetting på skip blir som regel festet sammen med en kenter-link for hver lengde, en lengde er 15 favner/27,5m, en kenter-link har samme form som et kjetting ledd og vil gå igjennom kabelaret som haler kjettingen uten problemer, et sjakkel vil ikke kabelaret få godt tak på og kjettingen kan røyse ut. Kabelar er "hjulet" som drar kjettingen ut fra kjetting kassen eller ombord i skipet igjen. Fra ankeret måles hver lenke på 15favner med og male på hver side av kenter-linken som du nemte :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De trenger overstyrmann til toktet - samme om du er blå eller gul!

Beste skipet å seile med - garantert! Kan love det på personlige erfaringer!

 

Du er hjertelig velkommen til neste år, Whitefall!

 

Kansje ikke det beste å svare tråden i fyllla, men skriver så godt jeg kan!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har et problem, jeg går maritime vg2 nå og på et møte i dag fikk jeg høre at hvis man er fargeblind så får man ikke jobb, problemet mitt er at jeg er usikker, har tatt mange tester hvor man skal kunne se et tall inni en running, jeg klarer å se hvilke prikker som har hvilke farger men jeg klarer ikke se tallet så hver test hittil har erklært meg fargeblind:/ men sånn til vanlig så klarer jeg å se hvilke farger som er hva uten problemer, det er bare akkurat de testene jeg sliter med:/ kan noen fortelle meg hvor jeg kan ta en ordentlig synstest eller om jeg må oppsøke lege? eller opptiker jeg vil virkelig vite dette fort så jeg ikke kaster bort skoleåret mitt uten grunn

Lenke til kommentar

Du må oppsøke lege, enten fastlegen din eller en øyenlege. Eller bare loke litt rundt her http://www.altomsyn.no/test-synet-her. Men skal du være 100% sikker, så må du få det undersøkt hos lege.

 

For å jobbe til sjøs, så må du ha erklæring fra en sjømannslege om at du er tjenestedyktig. Der tester de blant annet fargesynet, sjømannslegen bruker Ishihara’s fargesynstest, det er den med prikkene. Stryker du på den, så kan du ikke jobbe på som navigatør/utkikk. Kan alltids jobbe som kokk, eller maskinist med begrensninger.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...