Bobbylove Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Men hadde ikke fysikk eller avansert matte. Edit; DFDS er ikke interessant, Torm derimot virket bra! Endret 3. mai 2012 av Bobbylove Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 3. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2012 Det er bare å sende en mail til Simac og spørre. Mener det var et par av folka der som kom fra handelsgymnas med økonomimatte og lite fysikk. Du kan også se på Dampskibselskabet Norden og Royal Arctic Line. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Det blir ikke til å evt søke før i Januar så jeg kan jo ta noen fag som privatist. Kunne vært lurt å ta fysikk også noe vanskeligere matte tror jeg. Lenke til kommentar
Freakwens Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Ey! Noen som kan si litt positivt og negativt om supply? Har lærlingkontrakt på gli med Remøy shipping. Var egentlig ute etter hyre på ATHS-båt i et av de store rederiene som f.eks. Havila, Bourbon, Solstad osv. Men blir nedprioritert der da jeg hører til ved opplæringskontoret for maritime fag nord som har elendig utvalg! http://www.omf-nord.no/no/rederier/ Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hvilken avdeling skal du være lærling i, Freakwens? Dekk, maskin, catering? Jobber selv som 1.maskinist på AHTS, og vi ønsker oss hovedsakelig 2.års lærlinger. På dekk er det omtrent samme praksis. Lenke til kommentar
Freakwens Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Skal ut som matroslærling. Hvilken båt jobber du på? Endret 13. mai 2012 av Freakwens Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Kan noen fortelle meg om jeg har forstått dette riktig? Er det slik at man "måler" / beregner hvor mye kjetting man har hatt ut ved hjelp av et merkesystem på kjettingen? Slik jeg har forstått det så er det 27-28 meter mellom hver "kenterlås" eller hva det kalles, og på den første kenterlåsen skal det males en sjakkel på hver side. Deretter, på neste kenterlås skal det males to på hver side. Og slik fortsetter det. Er dette riktig? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Stemmer det. Kenterlås har jeg aldri hørt brukt dog, alle skip jeg har seilt med så har det alltid blitt kalt et sjakkel. Det med mailingen stemmer, ett merkes på første sjakkel og så to på neste osv. Et sjakkel er 27,noe meter. Lenke til kommentar
Salior Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Ey! Noen som kan si litt positivt og negativt om supply? Har lærlingkontrakt på gli med Remøy shipping. Var egentlig ute etter hyre på ATHS-båt i et av de store rederiene som f.eks. Havila, Bourbon, Solstad osv. Men blir nedprioritert der da jeg hører til ved opplæringskontoret for maritime fag nord som har elendig utvalg! http://www.omf-nord.no/no/rederier/ På AHTS er de 2.år lærlinger på dekk grunnet av at 1.års lærlinger ikke får jobbe på dekk under ankerhåntering. De fleste får 1 år på supply eller St.by først før de kommer til AHTS. Jobber selv på AHTS. På supply er de nok greit nok, en båt på fast kontrakt blir de vel greie rutiner ang. turer ut og inn til land. Kan kanskje bli litt av samme jobbene om og om igjen, men jeg vil tro at om en er flink og ikke setter lærlingen til og male kan en få det greit på PSV også :-) Lykke til med søket etter plass :-) 1 Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Noen som har tatt fagbrev som matros uten skole rett? Lenke til kommentar
Freakwens Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Ey! Noen som kan si litt positivt og negativt om supply? Har lærlingkontrakt på gli med Remøy shipping. Var egentlig ute etter hyre på ATHS-båt i et av de store rederiene som f.eks. Havila, Bourbon, Solstad osv. Men blir nedprioritert der da jeg hører til ved opplæringskontoret for maritime fag nord som har elendig utvalg! http://www.omf-nord.no/no/rederier/ På AHTS er de 2.år lærlinger på dekk grunnet av at 1.års lærlinger ikke får jobbe på dekk under ankerhåntering. De fleste får 1 år på supply eller St.by først før de kommer til AHTS. Jobber selv på AHTS. På supply er de nok greit nok, en båt på fast kontrakt blir de vel greie rutiner ang. turer ut og inn til land. Kan kanskje bli litt av samme jobbene om og om igjen, men jeg vil tro at om en er flink og ikke setter lærlingen til og male kan en få det greit på PSV også :-) Lykke til med søket etter plass :-) Takk for svar! I rederiet har de kun PSV og Seismikk, så sjansen for og havne på AHTS er minimal. Men båtene er jo helt nye så regner med at jeg får en lærlingetid med ikke bare maling. Noen som vet hvordan det er for en matroslærling og ta brorvaktsertifikat? Endret 28. mai 2012 av Freakwens Lenke til kommentar
Salior Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Kan noen fortelle meg om jeg har forstått dette riktig? Er det slik at man "måler" / beregner hvor mye kjetting man har hatt ut ved hjelp av et merkesystem på kjettingen? Slik jeg har forstått det så er det 27-28 meter mellom hver "kenterlås" eller hva det kalles, og på den første kenterlåsen skal det males en sjakkel på hver side. Deretter, på neste kenterlås skal det males to på hver side. Og slik fortsetter det. Er dette riktig? Heisann Kjetting på skip blir som regel festet sammen med en kenter-link for hver lengde, en lengde er 15 favner/27,5m, en kenter-link har samme form som et kjetting ledd og vil gå igjennom kabelaret som haler kjettingen uten problemer, et sjakkel vil ikke kabelaret få godt tak på og kjettingen kan røyse ut. Kabelar er "hjulet" som drar kjettingen ut fra kjetting kassen eller ombord i skipet igjen. Fra ankeret måles hver lenke på 15favner med og male på hver side av kenter-linken som du nemte :-) Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Off topic her, men vil bare si i fra om at dersom det er noen båtkyndige personer i denne tråden som innehar D3 eller M3, så kan vedkommende være med å seile på MS Sjøkurs sitt sommertokt som går rundt i Europa i Juli. En FLOTT opplevelse - garantert! Og uten lange vakter! Samt godt med landlov! http://www.kysten.no/ms-sjokurs-til-brest-2012 eller kontakt [email protected] Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Tja, neste sesong kanskje? Jeg er fortsatt to måneder og 10 dager unna å begynne å krangle med Sjøfartsdirektoratet om D3. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 De trenger overstyrmann til toktet - samme om du er blå eller gul! Beste skipet å seile med - garantert! Kan love det på personlige erfaringer! Du er hjertelig velkommen til neste år, Whitefall! Kansje ikke det beste å svare tråden i fyllla, men skriver så godt jeg kan! Lenke til kommentar
haha123 Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Jeg har et problem, jeg går maritime vg2 nå og på et møte i dag fikk jeg høre at hvis man er fargeblind så får man ikke jobb, problemet mitt er at jeg er usikker, har tatt mange tester hvor man skal kunne se et tall inni en running, jeg klarer å se hvilke prikker som har hvilke farger men jeg klarer ikke se tallet så hver test hittil har erklært meg fargeblind:/ men sånn til vanlig så klarer jeg å se hvilke farger som er hva uten problemer, det er bare akkurat de testene jeg sliter med:/ kan noen fortelle meg hvor jeg kan ta en ordentlig synstest eller om jeg må oppsøke lege? eller opptiker jeg vil virkelig vite dette fort så jeg ikke kaster bort skoleåret mitt uten grunn Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Du må oppsøke lege, enten fastlegen din eller en øyenlege. Eller bare loke litt rundt her http://www.altomsyn.no/test-synet-her. Men skal du være 100% sikker, så må du få det undersøkt hos lege. For å jobbe til sjøs, så må du ha erklæring fra en sjømannslege om at du er tjenestedyktig. Der tester de blant annet fargesynet, sjømannslegen bruker Ishihara’s fargesynstest, det er den med prikkene. Stryker du på den, så kan du ikke jobbe på som navigatør/utkikk. Kan alltids jobbe som kokk, eller maskinist med begrensninger. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Hvordan går det med deg, Whitefall? Seiler du fortsatt hos Mærsk? Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Fortsatt hos Mærsk ja, har en tur igjen nå så blir det å begynne å søke om D3. Regner med jeg reiser en gang neste uke forhåpentligvis. Satser på Beaumont eller Baltimore nå, fikk sansen for Australia på sist tur, så venter i spenning på hva de finner ut av. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Mønstrer på Emma Mærsk 14 januar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå