Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Stakkars dere!

 

Vi hadde nok flåtens kuleste kokk på siste båten jeg var på, alltid godt humør og fiksa restene slik at vi lett kunne ordne oss noe mat etter kveldsvakt.

Det er jo helt trist hvis de har spart inn så mye at folk går sultne i seng.

 

Husker jeg så hva de fikk på en norsk supplybåt en gang, reinsdyr indrefilet med fløtegratinerte poteter og grønnsaker. Noe annet enn de tørre tunfiskfiletene vi fikk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men det skulle nå ikke forundre meg om de hadde begynt å stramme budsjettene enda mer.

 

En ting Mærsk sparte mye penger på, var feks å gå fra servietter til kjøkkenruller. Og mens jeg var ute, kvitta de seg altså med Ribena og Nutella. Istede fikk vi saft, hvor man skulle tro at man fikk kreft for hver slurk man tok :p

 

Kom deg over til tank eller supply hvis du vil bli værende i Mærsk... Helt latterlig hvor store forskjellene visstnok er.

Lenke til kommentar

Ah..så derfor det ikke var servietter noe steds, men et pent bretta papir fra kjøkkenrullen på fatet hver dag. :D Saft hadde vi faktisk ikke i det hele tatt, men vi fikk juice til frokost. Ellers var det vann, til&med til julemiddagen. :p

 

Vi får se hva jeg blir tilbudt når kontrakten min går mot slutten, men jeg mistenker at lønna blir for dårlig selv når jeg står med lisensen i neven om jeg blir i containerfarten. Hørte rykter om dobling til 22000 i måneden, men jeg jobber ikke for under hva jeg hadde som matros når jeg er ferdigutdannet.

Lenke til kommentar

Joda, brus og sigaretter kunne vi kjøpe fra kokken. Alkoholfritt øl forsvant som dugg for sola, men du kunne alltids kjøpe sexy undertøy og diverse kostymer hos kapteinen.

 

Vi holdt oss langt unna B-dekket for å si det sånn, gudene vet hva matrosene holdt på med der nede ettersom flere varianter ble utsolgt. :D

Lenke til kommentar

Husker på første båten, så var det en hel skuff med pornofilmer, eller det var tomme cover til pornofilmer da :p

Alltid morsomt å sitte i IT-caféen og observere matrosene fra B-dekk prøve å snike seg diskret inn og ut av kinoen.. Det var ikke vanlige filmer der var ute etter for å si det sånn ^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei, jeg har et par spm angående matroser, har vudert og utdanne meg matros, men lurer litt på lønn, hva de enkli arbeider med, hvor lange arbeidsdager det er og hvor lenge man er ute på sjøen av gangen og hvor lenge fri man har etter det, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg vært matros på fem år, men den gang da så hadde jeg ei grunnlønn på 33500,- imåneden, stort sett mellom 22-26000,- utbetalt de månedene jeg var ute. Antar det er litt høyere nå. ;)

 

Arbeidstiden avhenger av hvilket system du går i, 6-6, da er det seks timer på, seks timer av. Eller du kan havne i trevaktsystem, 4-8, da er det fire timer på og åtte timer av, men det blir gjerne mer "inkludert overtid" så det er ikke så luksuriøst som det høres ut. ;) Siste er å gå dagmann, da jobber du som regel 08-17/18/20 med noen pauser inni. Det mest vanlige systemet, iallefall her i landet er vel 6-6. Og nei, du får ikke velge system selv, du må rette deg etter skipet. ;)

 

Fri er som oftest 1:1, altså en måned på jobb, en måned fri. Men du kan komme borti andre systemer også, akkurat nå går jeg åtte til elleve uker på, med det samme fri.

 

Arbeidet som matros kan være så mangt, litt avhengig av hvilken type skip du havner på. Vedlikehold, utkikk, fortøyning, laste/lossearbeid, renhold og hva nå annet vi på brua finner på. ;)

Lenke til kommentar

Nei, har ikke hørt noe ennå. Regner med at mannskapsavdelinga i danmark tror at mannskapsavdelinga i filippinene har tatt over mappa mi og omvendt. :!:

 

Håper på ei gullrute på mellom asia-australia, men mistenker at det ikke er noen danske skip på de lengre. Men har nå bare vært hjemme en måneds tid ennå, så stresser ikke så mye med det ennå. Har jobb her hjemme, så jeg berger da alltids.

Lenke til kommentar

Tja, det ligger litt i slekta egentlig. Fiskere og maskinister på morsia, og styrmenn og kapteiner på farsia. Dog skal det sies at jeg er den første styrmannen på lengre tider nå da. :D

 

Husker strengt tatt ikke helt hvordan jeg endte opp med dette, men det var vel et behov for å ikke ende opp på et kontor kombinert med et ønske om å oppleve verden. Men trives det gjør jeg iallefall :D

 

Husker at de viste en rekrutteringsfilm for sjølivet, på videregående tror jeg det var.. Iallefall så var det en Wilhelmsenbåt som loket rundt nede i søramerika og viste bilder av sandstrender og alskens luksus. Og det var strengt tatt den filmen som fikk meg til å bli styrmann, da jeg sto som matros midtvinters i Hammerfest og frøys bjellene av meg. Da innså jeg at det ikke ble mye sandstrender og kokosnøtter som matros på kysten, og at det kanskje var på tide å komme seg videre. :roll:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Usikker, fikk mail idag som lurte på om jeg hadde fått noe informasjon om påmønstring. Så jeg mistenker at de allerede vet at noen glemte å informere meg. Det siste jeg hørte var den 27.mars om at de jobbet med planlegging, men ikke noe om hvor og når.

 

Håper det ikke er rotet fullstendig til med Garonne nå da, for det er jo samme klasse. Så da kjenner jeg allerede skipet. Og sjekk den ruta da!

MAERSK GARONNE_from_30-Mar-2012_to_31-May-2012.pdf

Lenke til kommentar

Kommer ikke som en overraskelse at de kødder det til nei :p

 

Lista ser bra ut den, dog de 3 første kinesiske havnene er crap. Eller, Qingdao var jeg ikke i, men hørte at det var lame. Den nye terminalen i Shanghai ligger ganske langt utenfor selve Shanghai, så med mindre du ligger der lenge så får du ikke anledning til å dra inn til Shanghai.

Ningbo er det største hølet jeg har vært i, i hele mitt liv. Får du litt tid, så kan du prøve å dra til "Seamens service center" inne i byen. Du kan jo fantasere om hva "service" er i dette tilfellet :p

 

Australia er sikkert drit fett, men er ikke de ganske strenge på immigration og slikt?

 

Singapore er drit fett.

Jakarta, Indonesia, sikkert drit fett.

Tanjung Pelepas, der må du dra på den danske sjømannsklubben/kirken. De selger kalde Carlsberg :D

 

Det er ellers en ganske lang tur båten skal på da..

 

Får håpe at de klarer å ordne opp i rotet!

Lenke til kommentar

Leste mailene jeg fikk litt mer nøye, noen har rotet eller misforstått iallefall. Tror båten trodde jeg skulle komme i Busan den 30, mens alt crewing har gjort er å høre om det er plass, og når det passer med påmønstring. Så da ble de grinete ombord når det ikke dukket opp en J/O i Busan, og crewing like forvirra for de har jo ikke sendt noen ennå. :D Får se om jeg hører noe mer i morra.

 

Australia er vel ganske strenge på immigrasjon ja, men det kan vel ikke bli så mye problemer når en bare skal anløpe og gå derifra igjen. Hvordan det er om jeg må mønstre på der, det vet jeg ikke. Men kan da umulig være striksere enn å mønstre på i Kina?

 

Ellers er jeg ikke så kresen på havnene, Busan og Qingdao kan umulig være verre enn Skjervøy eller Gravdal. :D Atskillig flere anløp her enn det var på forrige skip, det kan vel bli litt stress dog.

Lenke til kommentar

Leste mailene jeg fikk litt mer nøye, noen har rotet eller misforstått iallefall. Tror båten trodde jeg skulle komme i Busan den 30, mens alt crewing har gjort er å høre om det er plass, og når det passer med påmønstring. Så da ble de grinete ombord når det ikke dukket opp en J/O i Busan, og crewing like forvirra for de har jo ikke sendt noen ennå. :D Får se om jeg hører noe mer i morra.

 

Australia er vel ganske strenge på immigrasjon ja, men det kan vel ikke bli så mye problemer når en bare skal anløpe og gå derifra igjen. Hvordan det er om jeg må mønstre på der, det vet jeg ikke. Men kan da umulig være striksere enn å mønstre på i Kina?

 

Ellers er jeg ikke så kresen på havnene, Busan og Qingdao kan umulig være verre enn Skjervøy eller Gravdal. :D Atskillig flere anløp her enn det var på forrige skip, det kan vel bli litt stress dog.

 

Hvilken crewing avdeling er det du har? Danske eller filippinske?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...