Gå til innhold

Maritim utdanning i Norge og DK! [Bilde update 03.05.10]


Hotel Papa

Anbefalte innlegg

Du får prøvd deg i litt hektisk farvann da. Vet ikke hvor tett dere går på Gibraltar, men dere møter nok litt trafikk rundt det området der, samt hele den engelske kanalen. Bremerhaven og Tilbury ligger vel ved ett av de mest travleste farvannene i verden. Gjennom Bay of Biscay skal du også, var ofte dårlig vær da vi seilte der ^^

 

Merker det kribler litt i reisefoten nå da. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal si meg enig i at den engelske kadettboka virker bedre enn den norske. Kanskje det blir mer pes for sjøfartsdirektoratet å finne noe å henge seg opp i. De virket iallefall helt forfjamset når jeg lurte på hvor jeg fikk tak i den engelske utgaven, men den er godkjent til bruk iallefall.

 

Fått reiseplan nå, forlater hjemlandet på tirsdag morgen og lander i Las Palmas utpå ettermiddagen. Herre, det skal bli godt å komme seg ut igjen. :D

Lenke til kommentar

Da er jeg ombord, og innkvartert på E-dekket. Var laget dørskilt til meg og greier. :D Var ingen jeg skulle avlyse, men har fått en bunke med familiarisation-skjema iallfall. Begynner vel på 0800 skipstid imorra, ser frem til å bli kjent ombord. Sykt hvor stort det er, gikk meg nesten bort i innredninga :D

 

Skal visst gå med COen imorra og med 3.styrmannen etter det. Så skulle de gi meg ei vakt alene om ei ukes tid om jeg forsto rett. Jeez.. Jeg som bare har loket på kysten som matros. Her er det bare å bite tenna sammen og følge med.

Lenke til kommentar

Hehe, fortsatt drøye tohundre meter mer med båt enn jeg er vant med.

 

Gikk fra Las Palmas I ett-tia idag, godt etter den egentlige planen. Spanjolene er ikke de som stresser, så det har vært mye tripping og venting. Men har da fått lært å være fortøyningssjef forut. Må bare lære meg begrepene om 2 by 2 og alt det andre. Sjekklister for brotester ved avgang og omvisning og introduksjoner. Samt en bråte papirer til gjennomlesning. Skal være klar til å ha brua alene innen ei uke :D

 

Besetningen er på 23 mann, skipper og chief er danske, så er det et par polske offiserer og resten er filippinere. Glad jeg er god i engelsk :D Er flere ombord enn normalt, foregår en del vedlikehold nå så er ekstra reparatører ombord.

 

Ikke noe å utsette på folk så langt, iallefall ikke de jeg har gått med. C/Oen er veldig grei og oppriktig interessert i å lære meg alt så det setter jeg iallefall stor pris på. Kaptein og Chief har jeg ikke sett så mye til ennå, men av det jeg har sett så kunne det vært langt verre. Får se når jeg gjør min første tabbe hvordan folk egentlig er. ;)

 

Bilder får jeg ikke lagt til, ettersom det er restriksjoner på internettrafikk. Så får slippe noen massive bildeoppdateringer når jeg får lurt meg på et nett i land. :D

 

En ting er sikkert, det er godt å være ute igjen.

Lenke til kommentar

Fin tråd dette. Bra du trives, Whitefall.

 

Er utrolig enig i at Vg1 elektrofag ikke er spessielt ideelt hvis du har planer om å gå vg2 maritim --> lærling --> fagskole.

 

Jeg går for øyeblikket vg2 maritim selv (matros), og ligger nok litt bak de andre i klassen som kommer fra TIP / mekaniske fag. Jeg slet en del i begynnelsen med å skjønne noe som helst, fordi undervisningen ikke er særlig tilpasset for elektro elever, men nå går det hvertfall litt bedre.

 

Jeg vet ikke hvordan det er på fagskolen, men hvertfall på maritim så har du noen timer på verksted i uken med sveising, skjærebrenning osv, og da lønner det seg ikke å være fra elektro.

Bortsett fra de to timene i uken med verksted, så er det bare teori, men heldigvis interessant teori. Vi har begynt så smått med interpolering, regning av kurser (missv, kompass kurs osv), og lesing av kart. Ikke at jeg skjønner noe som helst da, hehe. Men det virker hvertfall utrolig interessant.

 

Uansett så er maritim en veldig fin vei å gå, og jeg gleder meg til det blir min tur til å stå oppe på brua. :dribble:

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

VG2 Maritim ja, hette vel VK1 Sjøfartsfag da jeg gikk det i 2001. Spesiell utdanning det også egentlig, for da jeg begynte som lærling skulle jeg ønske det var mye mer av teknisk undervisning, vedlikehold, sveising etc. For det er det du får bruk for som matros, var fint lite navigasjon for dekksslavene :D

 

På fagskolen er det omtrent bare teori, med unntak av noe simulatortrening og diverse kurs etc. Kan alltids laste opp noen gamle oppgaver om du vil se hva vi syslet med der. ;)

Lenke til kommentar

Det høres utrolig bra ut, Whitefall. Jeg er jo interessert i det, for jeg har jo planer om å gå på fagskolen selv etter lærlingetiden min. :).

 

Var dumt at du ikke fikk så mye teknisk undervisning når du var matros. Jeg hadde håpet på at jeg skulle få komme inn på brua å se litt på hva styrmennene gjør. Jeg hadde også håpet på at jeg skulle få øve litt på sveising og skjærebrenning osv, for jeg er ikke noe mester på det enda, hehe.

 

Vet du hva som blir brukt mest til sveising på båter nå til dags? Er det elektrodesveising?

 

På hvilken type båt var du lærling foresten? Vi skal på utplassering i 4-6 uker nå etter jul, hehe. Er ikke helt sikker på hvilken båt jeg vil på da.

 

Har du foresten noen tips til noen bøker som er lurt å kjøpe selv? F. eks formelsamling eller liknende?

 

Har også hørt rykter om at du får stryk på en prøve / oppgave hvis du regner feil når det kommer til stabiliteten. Akkurat det med stabilitetsregning går ganske bra egentlig, men det har hendt at jeg har lest av kalkulatoren feil / gjort en liten feil, hehe.

 

Uansett, kos deg. :)

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Glemt meg helt bort her ser jeg. :D

 

Så for å svare Fizzle først; Hva som brukes mest til sveising ombord aner jeg egentlig ikke, men antar elektrodesveising. Det var iallefall det eneste vi brukte ombord. Jeg var lærling, og senere matros på et godsskip. "Nordskott". Vi seilte Hammerfest-Hirtshals-Oslo-Hammerfest og var stort sett innom hver eneste havn oppover. Du føler deg ikke akkurat som en sjømann på et slikt skip, men mer som en terminalarbeider. Mye truckkjøring og dekksarbeid, så klemmer en inn litt vedlikehold når en har tid og er utkikk/kaffedranker nattestid.

 

Når det kommer til bøker, så får du bokliste utlevert på fagskolen, og alt må du kjøpe selv. Anbefaler noen navigasjonsbøker i tillegg, for vi hadde iallefall begrenset materiale der.

 

Du stryker ikke på stabiliteten for småfeil, for det er fort gjort å glemme en desimal her og et fortegn der når det er mye tall. Trikset er å oppdage de verste feilene og ha en viss peiling på hva en driver med. Har du regnet trim feil vei, rotet med brakkvannskorreksjoner så får det utslag på karakteren og du ramler fort et hakk eller to ned. Overlaster du båten, ja da stryker du. ;)

 

Har lagt ved to eksamener fra D1, så kan du jo prøve deg. ;)

 

-

 

Akkurat nå er vi på vei sør igjen, Las Palmas er neste med ankomst 0700 den 28.des. Tilbury utgikk, så det ble kun Rotterdam og Bremerhaven denne gangen på nordtur. Hektisk opplevelse med de europeiske havnene iallefall. Som tredjestyrmann så er jeg ansvarlig for DG, og med over 100 DG-containere i hver havn, så ble det noen lange timer med innføring av manifester og segregering. I tillegg mangler vi en AB, så jeg er midlertidig degradert til "Dual Rating/Officer" for å få kabalen til å gå opp.

 

Men nå er det en pitstop i Las Palmas, og deretter så blir det et cruise til Cape Town igjen. Så får jeg tid til å følge opp alle sikkerhetskontrollene. Hektisk og mye å gjøre, men koser meg hver eneste dag. Med unntak av europa da, blir grinete når jeg er søvndeprivert. :D

(Eksamen vår 2009 D1).pdf

Eksamen F2-D1-Vår 2009.pdf

Eksamen F2-D1-Vår 2009.pdf

Lenke til kommentar

Utrolig kjekt å høre fra deg igjen, Whitefall. Du er pina meg treig til å svare på forum altså, hehe.

 

Tusen takk for at du delte dine eksamener for D1 sertifikatet. Jeg har dessverre ikke nok kunnskaper enda til å løse oppgavene, men det skal vel heller ikke forventes etter et halvt år på matroslinja, hehe.

 

Jeg skal selv ut på utplassering hos kystvakten nå rett etter jul, så det tror jeg blir interessant!

 

Kjekt å høre at du koser deg.

 

Fizzle.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

La til noen bilder som lovet, uheldigvis fryktelig få ettersom den stakkars telefonen min forsvant i ZAPLZ med hundrevis av bilder og disse var de eneste som var lagret annet steds. :(

 

Skal iallefall kjøpe et anstendig kamera til neste runde, og ikke miste ting overalt. :p

 

Bildene her er fra Cape Town og omegn.

post-33944-0-68934800-1327269352_thumb.jpg

post-33944-0-86399300-1327269353_thumb.jpg

post-33944-0-03781100-1327269355_thumb.jpg

post-33944-0-62612500-1327269356_thumb.jpg

post-33944-0-34233900-1327269360_thumb.jpg

post-33944-0-66389500-1327269361_thumb.jpg

post-33944-0-06443800-1327269363_thumb.jpg

post-33944-0-28176000-1327269364_thumb.jpg

post-33944-0-56847400-1327269375_thumb.jpg

post-33944-0-06244500-1327269377_thumb.jpg

post-33944-0-18413100-1327269378_thumb.jpg

post-33944-0-44330600-1327269379_thumb.jpg

post-33944-0-94772700-1327269380_thumb.jpg

post-33944-0-54323000-1327269506_thumb.jpg

post-33944-0-19532100-1327269593_thumb.jpg

post-33944-0-45302800-1327269594_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Havnekode for South Africa - Port Elizabeth

 

Ikke akkurat offiserslugar nei :D Men fikk iallefall bo på E-dekket, eneste andre ledige var matroslugarer på B-dekket og loslugaren. Blir trangt om plassen når du stuer 23 mann ombord i en G-klasse.

 

Osten var fra Romania, så han hadde ikke mye formeninger om hva nordiske offiserer angikk, men han hadde mye å fortelle om intern Mærskstruktur mellom de forskjellige flåtene etc. Skal visst styre unna å havne i singaporeflåten visstnok. Hadde en dansk ost på tampen, men holdt meg stort klar av han. Visste aldri om han spøkte eller var alvorlig, og når folk skal fortelle hvordan de gjorde det på sitt forrige skip og hvor mye bedre det var. Ja da blir du populær blant mannskapet på ditt nye skip. :roll:

 

Men det virket som det var en litt dårlig stemning for fremtiden for nordiske offiserer blant danskene også, Mærsk gikk ikke uskadet igjennom finanskrisen de heller, og det virker som sparekniven rår. Og nordiske offiserer er jo ikke blandt de billigste. Bortsett fra norske junioroffiserer da, skal ikke si hva jeg tjener i måneden engang. :p

 

Regner med jeg skal ut igjen i midten av mars, nytt skip og ny fart. Virker ikke som Mærsk er så glade i å ha faste folk ombord annet enn senioroffiserene. Håper på asia-australia, men tror ikke det er noen av de danskflaggete fartøyene som går dit lengre.

Lenke til kommentar

Skjønner jo på en måte at de ikke har så mye grunn til å være glade om dagen, men jeg opplevde det som ufattelig demotiverende å høre det fra min seniorbesetning..

 

De sparer fortsatt ja, hadde dere Ribena (saft) og Nutella?

 

Ang. lønn, du ligger vel over kadettlønn? Vi hadde rundt 8800 første turen og 11000 andre turen.. Greit nok det for en relativt chill jobb :p

 

Kom deg inn i tanker eller supply, det er der penga ligger!

Eller så kan du søke deg jobb i RS :D

Lenke til kommentar

Jo, sant det. Ikke så fryktelig moro med demotiverte senioroffiserer, de eneste som egentlig var fornøyde var filipinerene. Men det var visst hardt å komme seg forbi tredjestyrmann om du var fillipiner, og du hadde en tendens til å ende opp i singaporeflåten, som ingen hadde mye positivt å si noe om. Om det var seriøst, eller om det er den vanlige knivingen mellom flåtene aner jeg ikke :D

 

Hadde vi nå enda hatt Ribena og Nutella, de fleste av oss levde på pringles og sjokolade fra slopkista. Utenom måltidene som var nøye oppmålt til en porson per persjon, og utenom måltidene var du heldig om det var brød ute. Første gang jeg har gått ned i vekt på et skip iallefall :D

Har sagt det før, og sier det igjen. Spare på maten er noe av det mest idiotiske du kan gjøre på et skip. Men dette var visst spesifikt for akkurat dette skipet, med overskredet budsjett og whatnot.

 

Jeg har 11K i måneden, og venter ennå i spenning for å se om jeg får det mens jeg er på fri også. Ganske labert når du går som 3rd junior egentlig, for det er ikke like chill som å være kadett. Slipper å pikke rust og male da, men all den overtia med safetychecks. Når det er 150+ brannslukningsapperat som skal kontrolleres, og noen av de må skiftes ut. Gjerne de som er i dypet av lasterom, eller nede i stabilisatorrommene.

 

Men alt i alt så er det en grei jobb, fornøyd med at det bare er fire måneder med arbeid igjen før jeg kan løse D3, og da, ja da kan jeg kanskje velge og vrake. :D

Lenke til kommentar

Jaja, når det ikke er så lenge igjen, så overlever du nok!

 

Seriøst, sparte de på maten?? Fikk dere i porsjoner? Alle måltider? :ohmy: Var det et danskregistrert skip?

 

Jeg har aldri spist så mye som da jeg var ute, var helt tragisk å komme tilbake til studenttilverelsen etter 2 turer på 6mnd!

Til middag hadde vi nesten alltid 3 forskjellige retter å velge mellom + maten til filipinerne, og det var alltid mulighet for å gå ned senere på kvelden og mekke seg en sandwich..

Steike, det er helt tragisk at de har begynt å kutte ned på maten?

Lenke til kommentar

Fikk gå å ta selv ja, men om du syntes at to koteletter var passende. Så var det en jævel som ikke fikk kotelett. Kom ikke mer mat ut av byssa enn det som var beregnet til 23 mann. Var ingen forskjellige retter å velge mellom, samme for oss som fillipinerene. Dårlige muligheter for sandwich, kanskje toast om det var noe brød ute. Som var avhengig om det var noe igjen fra tidligere. Var det noe rester om natta, vel..det var det ytterst sjelden.

 

Husker kokken klaga en dag, fordi den stakkars elektrikerlærlingen kom og snuska mat i offisersmessa fordi han var så sulten. Djiiiz.. :D

Endret av Whitefall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...