Whitefall Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Jobbet noen år som matros før jeg begynte på skolen, ikke det dummeste egentlig, iallefall om en er i stand til å legge seg opp en liten formue. Det var ikke jeg dog. Bare timer igjen nå, skal i Amaliegade et steds, får dra tidlig så jeg finner frem. Har ennå igjen å finne ut hvordan jeg får kjøpt billetter på metroen Pent tøy har jeg kontroll på, man er da ingen ungsau. Tok riktignok ikke med dressjakka, tenkte at jeg måtte passe på at jeg ikke kom for stivpynta. Har den blå skjorta av den dyre typen, nystrøket og fresh sammen med et matchende slips og sort bukse med strykekanter. Pusse skoene en gang til, så tror jeg vi er der. Politiattest ville de jo at jeg skulle ta med på intervjuet, men var ikke mulig å skaffe en på så kort varsel. Har iallefall søkt om en, så burde få den i løpet av et par uker om politiet ikke er kranglete på det. Det er min attest, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å gi meg den Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 Hehe, herlig! Billett til metroen kjøper du på egne maskiner, står gjerne ved siden av dem hvor du kjøper togbilletter. Ellers er jo metroen ubemannet, if you catch my drift Høres ut som at du har kontroll på sakene dine! Lykke til Skriv gjerne tilbake om hvordan det gikk! Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Njaa.. Var kontroll på metroen når jeg reiste inn, så godt jeg fant ut av billettautomaten. Var lettere å finne frem enn jeg trodde, så rakk en kopp kaffe først og en siste finpuss av papirene jeg skulle ha med. Nå har jeg bare vært på ett jobbintervju tidligere, men dette var ikke helt hva jeg forventet og hadde forberedt meg på iallefall. Fikk to tester til å begynne med, scorte 30 av 31 poeng på en safety awareness test, litt verre var det med den andre testen. Første gang jeg har vært borti en logikktest, og det viser seg at jeg ikke er så alt for logisk av meg. Blir litt stressa av sånt jeg aldri har vært borti før, 50 spørsmål på 12 minutter er ikke helt min greie virker det som. Men tror resten av intervjuet gikk ganske greit, var en avslappet samtale på engelsk. Trodde danskene skjønte norsk, men det virker som de er like dårlige på det som vi er på dansk. Det blir iallefall Containerfarten om jeg blir tatt inn, og som junioroffiser. Det var bare der de hadde inntak av folk som ikke fulgte deres utdannelse. Sånn jeg forsto det iallefall, men det var ikke ledige plasser på tank eller offshore iallefall. Skal få en test til, for han hadde glemt å sende personlighetstesten. Og etter den så blir det bare å vente å se hvordan det gikk og hva de sier nede i Manila. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 Du kommer under crewingdelen i Manila ja, trodde nordiske offiserer hadde kontor i kbh. De testene skal du ikke bekymre deg så mye over, hvis noen av de jeg gikk i klasse med ble ansatt, så kan ikke tersklen være særlig høy Danskene fatter ikke en dritt norsk eller svensk, så det er bare å enten lære seg dansk eller terpe på engelsken. Du får danske senioroffiserer på båten. Satser på at det går bra Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Engelsk snakker jeg nesten flytende, kjente den var rusten nede i Køben, men kom fort tilbake så det skulle vel berge. Men får leste gjennom IMO SMCP noen ganger og få inn faguttrykkene, der står det litt dårligere til. Var bemanningskontoret for skandinavia som lå i Køben, fortsto det sånn at de jobbet med rekruttering og intervjuer av nordiske offiserer, mens hovedkontoret for bemanning lå i Manila og det var der avgjørelsen ble tatt. Blir spennende å se om det blir nå, lite lysten på en ny ringerunde til alle offshorerederiene. Må vel eventuelt bare begynne å søke matrosstillinger før jeg går konkurs i såfall Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. september 2011 Forfatter Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Sjekk ut Norden og Torm. De har også kontrakter med kadetter som går på sjøfartsskolen i Danmark. Edit: Det er også et dansk rederi som driver på oppe i Grønland, husker ikke navnet i farta. Du kan jo prøve å kontakte www.simac.dk og spørre dem om råd. Har du vært i kontakt med Hive og de andre utdannelsesstedene som har kontakt med rederier? Prøvd RCCL og NCCL? Endret 24. september 2011 av Hotel Papa Echo Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Satser på at det ordner seg hos Maersk nå, han brukte en god del tid på å utbrodere hva slags kontrakt de kunne tilby og om turniser. Og jeg tar jo alltid alt som et godt tegn. Men skal høre med Norden og Torm om jeg får dårlig nytt fra Maersk, har ikke råd til ennå en Danmarkstur foreløpig dog, det ble fuktig ute på Køben og rett på flyet hjem lørdagsmorgen. Good times. Har ikke hørt med noen av andre utdannelsesstedene, spørs om det er noe poeng i det da de antagelig prioriterer sine egne? Alltids å ringe å mase på maritimt opplæringskontor igjen samt bemanningsbyråene. Har ikke søkt hos RCCL eller andre cruiserederier, har egentlig ikke noe ønske om å jobbe med cruise. Foretrekker last som en må ta ombord selv Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 An update! Fikk mail fra Danmark i dag, og de tilbyr meg en stilling som junioroffiser hos Maersk Lines. Men det er så fremt jeg kan fremvise en ren politiattest, noe den er. Men det er riktignok tredje uka jeg går å venter på at de skal få ut fingeren nede på stasjonen og sende den til meg. Så må jeg skaffe meg et sertifikat mot gulfeber, så antar at det blir mer eksotiske strøk enn norskekysten. Det siste de ville ha stusset jeg litt på, en dansk helseattest? Har en gyldig helseattest for navigatører utstedt, men er ikke den internasjonal? Har ikke råd til en ny tur til Danmark sånn foreløpig for å en tur til legen der nede. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Gratulerer! Fått vite hvilket skip du skal påmønstre? Mærsk line er jo container delen av Mærsk. Har du sagt til dem at du har en helseattest som er utstedt av en lege her i Norge? Burde gjelde i utlandet også, jeg fikk min fornyet da jeg var i Spania, av en spansk lege. Det burde gå med den du har, de sjekker jo bare blodtrykk, tar en urinprøve, sjekker for diabetes, fargeblind og et par andre saker. Mulig de vil at du skal ta den i Danmark, da du får en dansk helseattest bok, husker ikke helt hva den heter. Ring dem og forklar hvordan det står til, så skal du nok se at det ordner seg Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ikke fått noen detaljer ennå, så det blir spennende og se hvor jeg skal ombord og hvorhen farten går. Regner med noe mer eksotisk enn norskekysten iallefall, med tanke på at jeg må ha vaksine mot gulfeber. Om ikke politiattesten kommer i morra, så får jeg ta meg en tur ut i distriktet på mandag og se om det er mulighet for å få fortgang på en mindre politistasjon. Trodde seriøst ikke at de virkelig skulle bruke over tre uker på attesten. Sendte mail tilbake om at jeg allerede hadde gyldig norsk helseattest, og at det lå en kopi av den i papirene de hadde fått. Håper egentlig at den holder, har strengt tatt ikke råd til en danmarkstur til akkurat nå. Tøyde budsjettet hardt for forrige tur, men må jeg så finner jeg en måte. Men mener den norske skal være internasjonal, den er iallefall skrevet på norsk og engelsk, og de kjørte på med alle testene. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) De seiler jo hovedsakelig langfart da, så sannsynligheten for å få sett verden er ganske stor. Skal ikke se bort ifra at du kommer til Kina, Malaysia, Dubai, Spania, Panama, USA, Afrika, Syd Amerika osv osv. Selv var jeg gjennom Suez to ganger og Panama kanalen tre ganger. Men ikke forvent at dere ligger flere dager i hver havn, noen ganger er det snakk om få timer fra man kommer inn til man er på vei ut igjen. Jeg håper for din del at du får en god kaptein, jeg var litt uheldig der og det var nok noe av det som også drepte lysten til å fortsette med utdannelsen. Hadde et par som var ganske drittsekk mot junioroffiserene. Når det kommer til politiattesten, så må du bare purre på dem. Dra gjerne ned på stasjonen og hør når de har tenkt til å få fingern ut av røven. Si at det er avgjørende om du får en jobb eller ikke. Kan ikke forestille meg at det ikke skulle holde med norsk helseattest, hvis ikke kan du jo forklare dem problemet ditt, mulig du kan få oppdatert den når du kommer ut på båten. Mærsk har vel greit med kontakter i de fleste havnene. Du burde også kjøpe deg en laptop som takler litt spilling. Vi spilte mot hverandre stort sett hver kveld, kjempe gøy! Du begynner som 3.off (tredjestyrmann/andrestyrmann)? Da har du brovakt fra 0800-1200 og dekkstjeneste fra 1200-1600 om jeg ikke husker helt feil. Så går du vakt fra 2000-2400 om kvelden og har hviletid til 0800 neste morgen. Ganske grei vakt egentlig. Endret 13. oktober 2011 av Hotel Papa Echo Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Politiattesten lå i en bunke ennå, men hu jeg snakka med skulle se om hun ikke kunne få litt fortgang i det. Håper jeg iallefall.. Må visst ta en dagstur til Danmark igjen, ettersom jeg skal på danskflaggete fartøy krever flaggstaten at jeg har en dansk helseattest. Ser ikke hva forskjellen er bortsett fra hvilket land som har utstedt den, men trenger ikke å gi inntrykk av at jeg er kranglete før jeg i det hele tatt har fått jobben. http://www.dma.dk/Manning/Sider/Medicalexamination.aspx Kapteiner som er rasshøl er jeg godt vant med, var både lærling og matros under en apekatt som mente at skulle noe gjøres måtte du skrike, banne og rakke ned på folk. Begynt å bli såpass gammel at jeg klarer å stryke sånne med hårene eller holde meg godt unna nå. Hva slags stilling jeg får aner jeg egentlig ikke, de har bare sagt junioroffiser til meg. Har fått inntrykk av at det er en klasse over kadetter og under offiserene, ettersom de utdanner folk på en annen måte og jeg så å si er ferdigutdannet med unntak av nok fartstid og TR-boka. Men skal bli greit med trevaktsystem, har aldri vært borte i det, kun tovakt. Og den kan bli litt drøy i lengden. :!: Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Jeg vil tro at du kommer til å seile som 2nd officer, altså andre/tredje styrmann. Er så irriterende at man ikke har ett system, da man veksler mellom 3rd og 2nd officer altså tredje- eller andrestyrmann. Du har snakket med dem ja? Kjipt det der da, om det kniper veldig med riksdaler, så kan du jo prøve lykken inne på www.haikeren.no. Hvor i Norge holder du til? Du har jo mulighet til å ta bussen ned, sikkert litt billigere enn fly. Tar ca like lang tid også. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Holder til i Trondheim, så det mest effektive blir nok å fly uansett. Får knipe inn ekstra på livreima, og organisere regningsbunken en gang til. Har allerede noen "Vi kan ikke se å ha mottatt" fra utsettelser etter forrige tur til Køben. Politiattesten kom iallefall i postkassa idag, så blir det vaksine mot gulfeber på mandag. Så har jeg iallefall to av tre dekt. Virker som det var politiattesten de stresset mest med, så da blir de vel lykkelige på mandag. Og lar meg bruke norsk helseattest.. Er det ikke et system for dekksoffiserer da? Chief Officer - Overstyrmann, 2nd Officer - Andrestyrmann og 3rd Officer - Tredjestyrmann. Mente at det var førstestyrmenn også, men at det var sjeldent. Uansett vant til norske forhold med sikkerhetsbemanning jeg, og da er det bare kaptein og overstyrmann. Så fyller matrosene inn resten. Forresten, bruker de uniformer i Mærsk? Tror jeg hadde tatt meg bra ut i skyggelua og pilotbrillene. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 Hehe, på de to båtene jeg var på brukte de forskjellig system. På den første var det - captn > c/o > 1st > 2ndPå den andre var det - captn > c/o > 2nd > 3rd (mener det var slik, vi ferske surre litt husker jeg ) Uansett, det er bagateller, du ser jo hvordan det er når du kommer ombord. Man har en form for uniformer i Mærsk ja, kapteinen og c/o bruker gjerne skjorte og fine bukser, mens resten bruker lyseblå kjeledrakter. Føler også det varierer litt fra båt til båt, noen er strengere på det enn andre.. De brukes dog kun når man har los og er i havn. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Da er man ønsket i Las Palmas den 9.november for å mønstre på Maersk Gironde. Om det passet da, de er fryktelig høflige på kontoret egentlig. Dog rart jeg ikke har noen kontrakt eller noe ennå.. Ble den lange veien med tog og båt til Køben denne gangen, og har sånn ca 90kr igjen Ikke får jeg lønn før den tolvte heller.. Kan bli interessant å være klar til niende Regner med jeg kommer med bilder og sånt etter hvert også, så lenge jeg har nett iallefall. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Tøft! Gratulerer! Ser ut som et halvstort containerskip, det skal nok bli morro! De fleste båtene til Mærsk skulle ha internett nå, så bilder er helt klart velkomne Du skal fly til Las Palmas? Fått vite noe mer hvor dere seiler? Send gjerne over seileplanen når du har fått den. Blir vel en tur bor til asia dere skal ja! Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Ser frem til varmere strøk ja, har prøvd å søke opp rute og slikt, men telefonen sliter litt med Mærsk sine sider. Så noe om Kina, Australia og New Zealand dog, så har trua Skal bli et eventyr ja, men litt skeptisk til den engelske kadettboka. 38 sjøveisregler utenat? Den kan bli hard, men godt jeg lærer fort iallefall Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Nice man, du skal til Sør Afrika! Der har du planen din fram til 31.Desember. Ser ikke ut som at dere seiler gjennom Suez. Tilbury ligger ikke langt fra London, så der har du mulighet til å gjøre litt juleshopping, hvis du får fri Edit: Dere er ganske lenge i Tilbury første gang, da har du mulighet til å dra i land. 11 dager på sjøen fra Las Palmas til Cape Town, det er nice. Får håpe du får noen fete offiserer som døper dere, når dere krysser ekvator (med mindre du allerede er døpt) Gode muligheter til å dra onshore i Sør Afrika, dere har forholdsvis lange opphold i alle tre havnene. MAERSK.pdf Endret 2. november 2011 av Hotel Papa Echo Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Takk for den, da vet jeg hvor jeg skal Kina og Australia får visst vente, antagelig ei gammel rute fra da Gironde hadde fransk flagg kan hende. Ser ut til å bli en myk start, mye sjøtid og ikke så mange anløp. Det liker vi, antar det blir mer tid til læring da Håper det er bra folk ombord, kan ikke krysse linja uten leven. Har jo bare seilt på kysten her hjemme med to-tre anløp for dagen og aldri over 12 timer i sjøen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå