staf Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Når det kommer til kontrakt og slikt med et rederi, så tror jeg ikke det er vanlig praksis i norge og gi en avtale med elever før mot slutten av siste året på skolen. Det finnes elever som har skrevet kontrakt før skolen, men dette er som regel fagskole elever som har jobbet i rederiet før de begynner på skolen. Jeg hadde muligheten til å skrive kontrakt med et lokalt rederi hjemmefra, avtalen innebærte da iallefall at jeg ville få rundt 5500-6000kr i måneden utbetalt mot å binde meg til en jobb hos dem i 3.år etter fullført utdannelse. Dette synes jeg var en dårlig deal og jeg takket nei. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Se her ja, mye jeg ikke var klar over. Nå har jeg 6mnd på sjøen som kadett da, men det var jo kun nok til det første STCW sertifikatet II/4 eller hva det heter, som jeg ikke helt skjønner hva kan brukes til. Men det er vel mulighet for å kunne seile, enten ett år under utdannelsen (tar fri fra skolen) eller i sommerferiene? Du var ikke ute og seile under utdannelsen din eller? Lenke til kommentar
staf Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Uten at det trenger og være det du har, men dekksfolk bruker ofte løse brovaktsertifikatet sitt etter 6mnder til sjøs så vil tro det er det du har fått. det brukes da til å være vakt på broen sammen med vakthavende styrmann etter skumringen og mens det er mørkt ute, dette da pga det har vært mange episoder med sovende styrmenn som er alene oppå der. Er usikker på hva som er mulig og få til under skolen, er mange som klarer å få til alle slags avtaler osv, vet om folk som har hatt pauseår osv for å seile, samt folk som har seilet vanlig 1/1 system under skolen og tatt evt eksamener ombord med kaptein som ansvarlig. Det som gjerne er problemet her i norge nå er og finne rederier som vil ha ekstra personer utenom det som kreves ombord til stillingene og for å kunne utføre vedlikeholde greit. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hvordan har du tenkt å komme deg inn i Usa? Gjennom Ansa? På Simac tar du jo en bachelor, det samme kan du gjøre på fagskole bare ved å bygge på et år. Slik jeg har skjønt det, så er undervisningen den samme på HiVe, både for dem fra fagskolen og dem som går bachelor i nautikk. Simac ja.. Lykke til. Mitt tips til deg, er å søke deg inn i Norden eller Torm, med mindre du har et super høyt ønske om å seile container eller supply. Container har jeg lavest ønske om å komme på. Men Maersk ville i så fall blitt et unntak, da fedrelandet frister Men har enda ikke bestemt meg for hvor jeg skal ta styrmannsskolen. Har kun beskiket litt på nettet, og fokuserer først og fremst på læreplass til våren Det er flere Maritime Colleger som tar inn internasjonale søkere. Jeg har enda ikke satt meg et mål for hvor i verden jeg vil gå.. men regner med at det blir enten Danmark, USA eller noe i den duren Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Men hvordan greier du å komme inn i Usa, uten å måtte ta det gjennom en norsk skole som utveksling? Er det ikke utrolig mange prøver man må gjennom og sånn? Du er helt/halvt dansk du også? Torm og Norden er også danske selskaper, det samme med DFDS. DFDS ser helst at du tar duallinjen, så de mister noen kadetter hvert år, da det er færre som vil være dual. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Det er jo alltid noe.. tross alt USA det er snakk om hihi Har ikke satt meg så altfor godt inn i det enda, men skal ta meg noen dager og gå gjennom inntak o.l 50/50 her Veldig stolt av arven min, og har alltid hatt et godt øye for Danmark. Skal en tur nedover i morgen med skuta, Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 5. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2010 Da er vi to om å være half 'n half.. Om du har vokst opp med dansk, og kanskje snakker dansk ( ? ), så er jo det bare en kjempe fordel. Det er ikke alle der nede som er helt med på å forstå norsk =/ Gå for Norden eller Torm. Mærsk føler jeg at har blitt for "store", med tanke på at de må ta inn 200 elever i året, laster opp båtene deres med 5-10 kadetter osv. Nå får de jo ganske hard kritikk, da de ikke ansetter kadetter som er ferdig utdannet. Med Norden eller Torm kommer du høyst sannsynlig til å seile som eneste kadett, kanskje dere er to. Min erfaring er da at du får lov til å gjøre mye mer, enn om dere er 8, som vi var første gangen. Samtidig som at de seiler med mange skandinaviske offiserer. Tro meg, det er ikke kult å gå brovakt med en filippiner som knapt snakker engelsk. Igjen så kan det være ganske kjipt å seile tank/bulk/cargo, som er hovedsakelig det Norden og Torm har. Kompis jeg gikk i klassen med, lå og drev i nesten 2mnd utenfor Afrika, da de ventet på å få komme inn til land og losse. Han rakk å seile 2-3 uker, resten av perioden lå de og duppa i det indiske hav =/ Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Jeg ble aldri lært dansk som liten, annet enn at fatter'n slang inn små ord som "børn" og "snes" Men jeg har mye med Danmark å gjøre, da jeg er der en god del, samt at jeg har felles venner som er 50/50 Lærer meg mye dansk av å snakke mye når jeg først er i Danmark, og gjennom studier Enn med du? Har du mor/far på sia? Torm og Norden er flotte rederier, og noe jeg virkelig kan tenke meg også Flotte skip og som du nevner - gode kadettordninger. Noe som jeg forbinder med skibsfart er Skandinavere! Ikke Filipinere! Får satse på at jeg får reise mye som matroslærling, da hehe Jeg har god trening med stilleligge og dødtid, så det skal nok ikke være noe prob Ps. vil muligens ikke kunne svare før om en ukes tid, da vi seiler til Aalborg om et par timer, og vi har mangel på internett på sjøen Lykke til videre, EvenruD! Håper du bestemmer deg for å fortsette på styrmannsskolen, om du ikke allerede har kommet deg der Lenke til kommentar
Kian Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Nå.. skjer det noe nytt på denne fronten? Interessant lesing. Har tenkt samme baner selv.. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Skjer ikke mye her gitt. Slutta på skolen i Danmark, for å fortsette i Norge. Lagt den planen litt på is, da jeg tenker på å gå for linjen som heter "Skipsfart og logistikk". Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hvordan er det med matten de to årene på teknisk fagskole? Jeg kan ærlig talt si at jeg ikke er / har aldri vært god i matte, men jeg er villig til å jobbe med det. Finnes det noen felles mattekurs eller lignende? Isåfall, når og hvor Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Aner ikke hvordan det er på teknisk fagskole, da det kun er for dem som har gått yrkesfaglig og som har fagbrev. Men jeg tror du kan ta et forkurs for ingeniør og maritim linje, hvor du får den matten du trenger. f.eks http://www.hive.no/studietilbud/maritime-studier/forkurs-for-ingenioerutdanning-og-maritim-utdanning-article16837-350.html Jeg hadde litt matte før jeg stoppa i Danmark, og det er absolutt noe man kan komme seg gjennom. Selv gikk jeg ut av VGS med 3er og 2er i matte (2mx og 3mx), og jeg syns det gikk fint. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Gikk selv i trondheim på fagskole og der var lærerne ved maskinistskolen grusome, men tror styrmennene hadde gode lærere. Njaa.. Vil ikke akkurat påstå det. I hovedfagene hadde vi bare en god lærer. Uansett, føler bare for å gjenopplive denne tråden litt, er ferdigutdannet fra fagskolen men holder hardt å skaffe seg kadettplass etterpå. Trondheim er vel en av de få skolene som ikke har noen som helst avtaler med rederier, så det må du pent skaffe deg selv. Anbefaler de som er virkelig interesserte, men ikke har noen bekjentskaper/avtaler med rederier å søke seg til skoler som har samarbeidsavtaler med rederier. For min egen del ser det ut til at det løsner nå, skal i intervju hos Maersk på hovedkontoret deres i Køben. Kjenner jeg blir mer og mer nervøs ettersom dagene nærmer seg. Håper virkelig jeg får en kadettplass der, frister ikke å gå offshore som kombinert kadett/matros. Langfart derimot.. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Lykke til! Merker jeg savner tilværelsen på sjøen, nå som jeg har startet på en landbasert utdannelse. Har du prøvd andre danske rederier? Norden eller Torm? Mærsk er fint det, det virker bare som at de har blitt for "store". Du kan uansett bare glede deg, kjempe morro å jobbe på sjøen! Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Nei, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Har bare søkt innenfor kongerikets grenser så langt, men det er dårlig med kadettstillinger her hjemme dessverre, virker som det går mer på kjennskap enn noe annet. Skal bli godt å komme ut igjen iallefall, har ikke vært ute siden 2007 nå, og det er alt for lenge siden. Forstår det sånn at du har vært hos Mærsk, hvordan er det å jobbe der og hvordan er opplæringen deres? Føler egentlig ikke at jeg kan så fryktelig mye etter to år på fagskolen, så håper at de ikke forventer at jeg er noen ekspert. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Ja, har seilt 2x3mnd hos Mærsk. Altså, Mærsk er jo et av verdens største rederier og har en gedigen flåte, så du har jo mulighet til å komme ut på mange forskjellige type båter og slikt. Er det på dekk eller i maskinen du skal jobbe? Vi opplevde også at Mærsk skulle spare mye, en del "kvalitets" produkter ble byttet ut med billig dritt, noe som førte til misnøye blant de eldre offiserene som igjen klagde høylytt foran oss kadetter. Skaper ikke akkurat et positivt bilde av selskapet. Siste kapteinen jeg seilte med, anbefalte de små C og T feederne/coastere som går mellom Europa og Vest-Afrika. Den gang han var kadett/3.off seilte han der, og da var det kun han og C/O som gikk vakter. Da lærer du nok sykt mye, siden dere står for planlegging av lasting/lossing og dere seiler i ett av de mest traffikerte områdene. Nok noe av det hardeste du kan gjøre da, mtp at dere er så få ombord. Unngå store containerskip, du kommer til å gå deg ihjel når du skal sjekke lashings og lasting/lossing. Sjekker du ut bildene mine fra første turen min, så var jeg på ett av de større skipene. Du burde være glad i å gå mye og klatre i stiger Ellers er det kjempemorro å være på mindre skip. Var så (u)heldig å komme ut på et skip som seilte med mange reefers, var litt hat det også, men man kom til mange små havner man ellers ikke ville fått se. Du burde også ønske deg å seile alene, eller med så få kadetter som mulig. Jo færre = jo mer jobb til deg. Du må også belage deg på å seile med filippinske, ukrainske, polske, indiske og russiske offiserer. Vi hadde en filippiner som ble sendt hjem etter to havner, da han ikke snakket særlig bra engelsk (les: ingenting) og holdt på å seile over en fiskebåt mitt på natta. Ellers hadde vi mange hyggelige offiserer, særlig indere og ukrainere. Kommer du til Panama og dere skal legge til i Balboa, anbefaler jeg en tur til Hooters etterfulgt av en tur innom Elite Club eller hva den het. Ligger rett ovenfor Hooters, du vil takke meg Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Er jo halvutdannet navigatør, så det blir vel dekk på meg Jobbet en del år på kysten på Nor-Cargo og senere Nor-Lines sine båter. Så kan jo være en grei avveksling å komme på noe større for en gangs skyld, eller noe nyere iallefall. Alle mine skip har vært eldre enn meg. Blir vel mest opp til Mærsk å avgjøre hvor de vil ha meg, om de vil da. Men håper egentlig på container, gjerne litt størrelse. Etter å ha gått skole og jobbet deltid på land så blir en lei av å sitte i ro. Så å klatre og gå i evigheter blir bare bra det. Men nå vet jeg jo ikke bedre, som bare har vært på kystfraktere. Vi får se hva det blir til, men bare jeg kommer meg ut igjen skal jeg ikke klage Skal merke meg Hooters og Elite i Balboa En får vel sjansen til noen turer på land også som kadett, lov å håpe iallefall Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Hvor gammel er du? Tok du fagbrevet i forbindelse med vgs? Syns utdannelsen er lagt opp så teit i Norge. I Mærsk er det slik at de avdelingene som tjener penger, er dem som har alle frynsegodene også. Såvidt jeg fikk med meg, så skulle alle containerskip få internett f.o.m i fjor høst, det er da noe som ikke har eksistert i containerflåten før da. Tank og supply har hatt det lenge. Penga ligger i tank og supply, der har de mye av det fete utstyret, ting blir ikke spart på i like stor grad som hos container osv. Skulle jeg dratt ut igjen, ville jeg prøvd ut chem. tankere eller supply. Du kan jo komme med ønsker til Mærsk Husk, jo større båter jo "kjipere" havner kommer du til. Eller, det spørs vel litt hvordan man ser på det. De store båtene kommer også til de store stedene som Hong Kong, Singapore, Dubai osv. Men så går man også glipp av små perler langs kysten av Afrika eller Syd Amerika. Skulle ikke undra meg om du kanskje blir sendt ut sammen med de andre kadettene fra sjøfartsskolen i Danmark. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Er 28, tok fagbrev gjennom VGS ja, ett år elektro, ett år sjøfart og to år som lærling. Eller matros med dårligere lønn da. Begynte på fagskolen i 2009. At maritim utdanning er teit lagt opp her i landet er vel litt mildt. Helt på trynet innimellom er min beskrivelse. Å gå elektro er ikke særlig relevant, og sjøfartsfag var en vits. Var iallefall blank da jeg hadde min første tur ut. Lærer heldigvis fort. Håper iallefall jeg får plass hos Mærsk, har trådd landjord i hele sommer og sendt søknader og ringt i øst og vest. Begynner å bli lei. Håper de ikke er for nøye på den straffeattesten sin, fikk mail nå på torsdag om at det ville de at jeg skulle ta med nedover. Men det er jo 3-4 uker behandlingstid, og ingen garanti for at du får en. Hun i skranken bare skula på meg når jeg sa det var til et intervju og mente at det ga de ikke ut politiattester for. Jeg har jo rent og pent rulleblad, men får jo ikke bevist det sånn uten videre. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. september 2011 Forfatter Del Skrevet 22. september 2011 Elektro er ikke den dummeste bakgrunnen du kan ha Har du hatt pause mellom ferdig fagbrev og fagskole da? Har du kontaktet HiVE? De har et opplegg med kontakter til rederier, det har vel skolen bort Ålesund eller Haugesund også. Du skal betrakte samtalen med Mærsk som et jobbintervju. Da jeg gikk på skole i DK, så var jeg ansatt hos Mærsk. Burde ikke være et problem å få en attest, hvis det er i jobbsammenheng? De må ha det, da det kan oppstå komplikasjoner hvis du feks skal påmønstre i USA. Husk pent tøy! Skal du inn til Mærsk i kbh, så er det nok Esplanaden du skal til. Det er old school shit, alle går i dress med slips og slikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå